Autokreso
Autokreso
2017-09-08 07:53:46 , Autor: Marko Tomac
Bookmark and Share

Auti neće moći voziti sami po snijegu ili kad pada kiša. Kad jedan stane, svi će stati. Prevarili biste se jer u Boschu su spremni na sve, kao i proizvođači. Neće biti tih problema pa nije pitanje hoće li auti postati samostalni već samo - kada?




Stisnuli smo gumb, pokrenuli snimanje i počeli voziti. Jedan lijevi, jedan desni zavoj, kroz čunjeve i parkirali smo običnu crnu staru Mercedes B-klasu na njeno mjesto. I što sad? E sad je ta vožnja snimljena, pa kad god želite, možete izvaditi svoj mobilni telefon i putem aplikacije prevesti svoj auto tom rutom. Naravno, auto treba biti na početku ili na kraju te rute, pa dok držite stisnuti gumb auto vozi, a kad ga pustite - stane.



Tako opremljeno vozilo možete držati u garaži pa dok pada kiša, izvući ga pred natkriveni izlaz iz kuće. Odnosno, ako imate vikendicu do koje se dolazi preko uskog mostića i teško se provući kroz ograde, više se nije potrebno svaki puta mučiti. Dovoljno je jednom odvesti pažljivo, pa svaki drugi put samo držati stisnuti gumb. Vaš će auto po savršeno istoj putanji proći kroz mostiće i zidiće... Naravno, budući da će biti opremljen svom silom senzora, sam će se zaustaviti da ne zgazi dijete ili psa... Budući da auti već sami parkiraju, to i nije neka novost, ali - jednostavno - tako to izgleda kad sagledate širu sliku i shvatite puni potencijal sustava. Oduševljeni, najprije pitamo Boschevog stručnjaka koliko je duga dionica koju auto može zapamtiti jer ovo nije vožnja po navigaciji već može biti i po kamenom ili blatnom terenu... Odgovara: "U ovom konkretnom autu imamo memoriju koja može zapamtiti 200-tinjak metara kompleksne vožnje, ali naravno ta je memorija fleksibilna, a u budućnosti će auto sam moći učitavati i nove dionice." Naime, ključna je informacija koju smo naveli u izdvojenim brojkama. Brzina protoka podataka i količina obrađenih podataka koju vozilo može obraditi. Jer jednom kad protočnost informacija prestigne ljudske kapacitete, a to se predviđa za dvije do tri godine, vozila će se moći kretati kao ljudi na središnjem gradskom trgu. U kaosu bez nacrtane ceste putovat će prema cilju bez sudara, progutat će ih masa bez ogrebotine ili sudara. Je li to moguće? Je li moguće da to stiže već toliko brzo kad u aktualnim automobilima visoke klase vidimo da se neki sustavi bore s prepoznavanjem crte te jedva drže pravac, iako je prometna traka friško i masno otisnuta?



Moguće je moguće...

U izdvojenim brojkama možete vidjeti porast prodaje radarskih i video senzora 60-80 posto, a otprilike tako se razvija i sva ostala tehnologija. I zato, na primjeru Tesle se to već vidi, auti će moći pratiti cestu koja čak ni nema vidljive prometne linije. Moći će prepoznati rub ceste i voziti kraj njega. Međutim, tu Bosch otkriva ključnu stepenicu u razvoju autonomne vožnje i pametnih gradova. Riječ je o tzv. umjetnoj inteligenciji koja banalno funkcionira otprilike ovako - vozeći po derutnoj cesti vozilo bilježi GPS-lokaciju, brzinu kretanja, širinu ceste, vlagu, trakciju, uspone.. Jednostavno snima sve i šalje u 'centralu'. No to čini i svako sljedeće vozilo, pa možete samo zaključiti da nakon deset ili stotinu vozila koja su prošla tom dionicom, vaš auto itekako dobro zna kuda te kako treba i smije voziti.



Zapravo, zna bolje od vas - jer vi ste tom cestom prošli prvi put ili peti? Uglavnom, za dobru pokrivenost Europe potrebno je u prometu imati, procjenjuje se oko milijun vozila opremljenih naprednim senzorima. No, na njima nije samo da proučavaju kakva je cesta do kuće vaše strine u Bosni... To i nije toliko važno. Svi ti auti oboružani artiljerijom senzora, radara i kamera prate oblike i kretnje. Postaju sposobni sami zaključiti, pa pripremiti kočnice, ako prolaze kraj autobusa ili kontejnera za smeće - jer iza njih pješaci često iskaču. Također, oni snimaju i uspoređuju oblike kamiona, autobusa, biciklista, pa na koncu - svega što okružuje prometnicu.



Tri sloja karte su temelj svega
Da bi stvar funkcionirala, svi ti automobili moraju imati jednu zajedničku bazu. Centralu čiji je temelj nova vrsta karte, topografije prometa najviše rezolucije. Bosch takvu kartu izrađuje u suradnji s TomTomom, ali je neupitno da će svi ostali kartografi uskladiti svoje standarde te napraviti jednu univerzalnu i otvorenu aktivnu mapu prometne infrastrukture. Već je zamišljeno, ta je mapa postavljena u tri sloja. Prvi je 'lokalizacijski sloj' koji koristi GPS-poziciju u prometu, povezuje je s videosnimkom prometa s auta, ondje su upisane pozicije prometnih traka, te ključni objekti uz prometnicu spram kojih vozilo određuje svoju poziciju u sustavu. Drugi je 'planerski sloj' karte na kojem se kalkuliraju individualni manevri vozila tijekom autonomne vožnje. Zbog toga su na tom sloju upisani podaci o profilu podloge, prometni znakovi, ograničenja, zavoji i usponi. Treći je 'dinamični sloj' na kojem se informacije brzo izmjenjuju ovisno o prometnim uvjetima i situaciji, radovima ili opasnim područjima ili pak o slobodnim parkirnim mjestima. Uglavnom, svaki puta kad vi, ili bilo tko drugi prođe nekom dionicom, on zapravo provjeri i nadogradi upisane podatke novim informacijama.



Čovjek kao 'lozinka' ili QR-kod
Tolika količina informacija na koje se možete osloniti daju temelj za razvoj pametnih gradova. Takvi će tijekom samo nekoliko godina biti 80-ak na svijetu, a to znači da će se u njima dostave odvijati planski u električnim vozilima, da će vozači maksimalno dijeliti svoje automobile, da će funkcionirati integrirani javni prijevoz. Prometna infrastruktura je također prilagođena, pa će prometnica koja za jutarnjih gužvi guta vozila poslijepodne postati šetalište ili igralište, a na vrhovima zgrada će se uzgajati povrće prema najčešćim potrebama stanara te zgrade. Odnosno, vrhuncu te priče smo svjedočili na eventu Bosch Mobility Experience 2017. u posebno povezanom i personaliziranom vozilu. Dakle, ovako izgleda budućnost. Sjedate u bezličan automobil koji putem senzora očitava vašu zjenicu (vaš QR-kod) te potom za iCloud server skida vaš profil i sve informacije o vama.



Taj bezličan auto igrom boja i materijala uređuje prema vašem ukusu, ali u njega unosi i sve vaše osobne podatke. Sve adrese po kojima se krećete, svu glazbu koju slušate i filmove koje volite. Naravno, automatski su vam dostupni i svi vaši kontakti te poslovni podaci, pa je to vozilo zapravo samo 'interface', sučelje vašeg profila u kojem putujete. Prepustili smo se iskustvu i zaplovili. Unijeli smo preferiranu rutu, a kad nam se prispavalo, auto je sam stao sa strane i čekao da se probudimo, a na putu do kuće je sam aktivirao podizanje roleta te upalio klimatizacijski sustav. Poseban robot koji je skupio informacije u situaciji u kući, izvijestio vas je o stanju i potrebama. Shvatili smo, zapravo, čovjek u tom trenu prestaje išta raditi - on samo odlučuje. Tako već sad postoje Boschevi hladnjaci koji prepoznaju namirnice i na temelju pretraživanja Interneta će vam odmah izbaciti koja sva jela možete pripremiti od artikala koji vas čekaju u vašem hladnjaku.



Zaključno, Boscheva tehnologija koja okuplja sve - od toplinarstva, mobilnosti, alata, senzora, radara i motora - na neki način će učiniti moguću teleportaciju. Međutim, neće vas teleportirati na novu adresu, već će vam virtualno s druge adrese uvijek biti dostupno. Tako će i promet učiniti efikasnijim.



Budućnost dizela
Znate li da su 1. rujna zaista umrli dizeli?
Da, dizelaši će zaista biti protjerani iz velikih megalopolisa, ali realno u njima je kakvoća zraka toliko loša da je to posve logična odluka. Međutim, njihova učinkovitost u određenim prometnim ulogama je i dalje neosporna. Bosch tvrdi da je protjerivanje dizela politički angažman, a prekretnicu vidi u mjerenju potrošnje dizela po RDE-ciklusu (Real Driving Emitions) koja je stupio na snagu 1. rujna 2017. Dosad se sve izvodilo u laboratoriju, a mjerenje u stvarnim uvjetima - koje AMS već provodi - otkrit će drugu stranu medalje. Trpjet će downsizing motori, a daljnja optimizacija dizelskih motora polučit će izvrsne rezultate. Poglavito u hibridnim izvedbama ili novim modelima sa 48-voltinim generatorima s kojima auti mogu voziti isključivo na struju.





Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: cjenik dijelova za opel astra giulieta alfa tromeo skoda octavia honda insight megane ll amortizeri sport koliko ulja ide u motor ford vwjeta polovni automobili starter za akumulator test rabljenog civic mercedes sls cvvt atra vs megane citroenisaxo chevroletorlando hrvatski elektro auto dakar toyota alu naplatci renault megan grantour skoda superb pritisak u gumama renault cang ranault scenic test rabljenog civic hr test honda cayenne renaultrlagunafgrandtour qashqa skodafabiasedan passatrtdi usporedni test karavana astra filterulja online mitsubishi galant suzuki eko tour auto gume bfgoodrich nissan mika octaviastestovi dakar toyota hi-lux alfa romeo mito s-max ecoboost sjedala brtve za auspuh skuteri koliko ide ulja u getribu fiat crna fiat bravo vs kia ceed rabljeni motori suzukiignis rabljeni motori audi biturbo the north face soft shell jack