Autokreso
Autokreso
2010-12-16 , Autor: Anja Wassertheurer, Slike: Rosen Gargolov
Bookmark and Share

Moćni VW Scirocco R svoj uspjeh temelji i na legendarnim prethodnicima poput Bube. Vrijeme je stoga da spojimo prošlost i sadašnjost te da redni turbo sa 265 KS bolje upozna 135 KS snažni boxer s dvostrukim rasplinjačem


 

Doista neobičan susret, ali jedan na koji smo se rado odazvali. S jedne strane atraktivni „Irocc“ u svojoj najsnažnijoj R-izvedbi, s druge gotovo pa 40-godišnja legenda koja je davno nadrasla isključivo Volkswagenove okvire. Tko bi tome mogao odoljeti? Pogotovo talk bijeloj Bubi iz 1972. godine, nepoderivoj i jedinstvenoj Bubi koja vas nikad ne bi iznevjerila, a koju je svaki drugi vlasnik smatrao toliko osobitom da joj je nadjenuo i vlastito ime ili nadimak. Godinu dana stariji modeli čak su se mogli pohvaliti i nekim neuobičajeno luksuznim dodacima poput sjedala presvučenih umjetnom kožom s naslonom za glavu, panoramskim krovom, brojačem okretaja ili debelim upravljačem koji je savršeno nalijegao u ruke.

 


No, snaga nikad nije bila Bubina definicija. Barem ne serijske. Tek su se S-modeli sredinom 70-ih mogli pohvaliti sa 54 KS. Uz prosječnu potrošnju od otprilike 10 litara na prijeđenih 100 kilometara, brige nije bilo sve dok cijena goriva nije počela skakati u nebeske visine. Danas kad je cijena litre otprilike triput viša nego početkom 80-ih, jasno je da kombinacije sa 50 KS i 900 kg mase svoju budućnost mogu vidjeti samo u prešama za staro željezo.



Osim ako njihovi vlasnici ne prepoznaju njihovu povijesnu vrijednost i zaigraju na kartu emocija. Jer, s druge strane stoje moderne alternative poput 265 KS snažnog coupea baziranog na VW Golfu koji u miksu troši samo osam litara eurosupera. Iako su te brojke u gradskoj vožnji teško dohvatljive, ostaje temeljna činjenica da su motori s unutarnjim izgaranjem od početka 70-ih znatno napredovali po pitanju efikasnosti, a čini se da još nisu posve iskoristili svoj puno potencijal.

 

I dizajnerski je razlika očigledna. Oble simpatične linije danas zamjenjuje dinamičan i agresivan izgled kojim Scirocco opravdava svoje ime dobiveno po vrućem pustinjskom vjetru. Sad već daleke 1972. samo je jedan, podjednako legendarni tuner Theo Decker radio čuda s Bubama, pa je i našem testnom primjerku 1302 podigao snagu na 135 KS.

 


Danas, međutim, već iz tvornice stižu zastrašujuće brojke, a 265 KS moguće je zahvaljujući dvolitrenom motoru s izravnim ubrizgavanjem, manjem trenju u razvodnom mehanizmu zahvaljujući primjeni poluklackalice s kotačićem te turbu koji puni do 1,2 bara. U cijelu se priču savršeno uklapa i mjenjač koji može biti šesterostupanjski ručni ili, kao u testnom slučaju, opcionalni s dvostrukom spojkom i identičnim brojem brzina, u Wolfsburgu poznat pod skraćenicom DSG.

 

 

Poznajemo ga iz Golfa GTI-ja, a u oba slučaja na raspolaganju su dva automatska programa i jedan manualni. Pritom zvučna kulisa vjerno prati izmjene brzina koje po želji možete mijenjati i polugicama smještenima iza upravljača. Vrlo praktično bez sumnje, ali, još važnije, usrećuje vozača i donosi barem djelić trkačkog osjećaja u svakodnevnu vožnju. Onog koji je nedavno mogla iskusiti flota Scirocca na utrci 24 sata Nürburgringa.



Dobro, ne baš posve istog, jer su se na Ringu ipak našle 300 KS snažne izvedbe za pistu s oznakom GT24. U cestovnom Sciroccu R, iako je riječ o jednom od najsportskijih kompakata u programu (Golf R ima više KS, ali i lošiji omjer mase i snage), Volkswagen ni po koju cijenu ne želi odustati od temeljne filozofije sigurnosti prije svega. Zato elektronski program stabilnosti u R-seriji uvijek stoji u pripravnosti.

 

Srećom na otvorenim cestama to ne smeta, pa čak ni kad je kao na testnom danu vlažna i skliska cesta elektronska intervencija ne ometa R-ov živahan pogon. Kako to funkcionira na pisti, već je posebna priča. Ostaje činjenica da bi onaj tko propagira slogan „s piste na cestu“ trebao stajati iza svojih riječi. Ovako trkačima uvijek ostaje nametnuta kontrola trakcije, a ESP ne ostaje u modu u kojem bi to oni htjeli - permanentno isključen.



Dosta negodovanja. Više od te neprincipijelnosti, najjači Scirocco donosi istinsku radost u vožnji. Dvolitreni turbomotor promptno odgovara na pritiskanje gasa i nudi maksimalan okretni moment od impresivnih 350 Nm raspoređenih između 2500 i 5000 okretaja, koji se u konačnici prenosi na kotače sprijeda. Upute upravljača 1364 kg težak četverosjed sluša bez pogovora. No, iako je sportski ovjes posebno ugođen, izvedba osovina ostaje identična serijskom standardu. Za pravednu raspodjelu momenta na pogonskoj osovini brine se funkcija XDS, koja zapravo označava elektronički zatvarač diferencijala integriran u rad ESP-a. Drugim riječima, elektronika selektivno djeluje na rad kočnica da bi se simulirala stara dobra mehanička „špera“.

 


Vizualno se R-izvedba od slabije braće razlikuje po sjajnim klavirski crnim oblogama, multifunkcijskim volanom ravnog dna te bijelom iluminacijom instrumenata, odnosno plavim kazaljkama. Eh da, i brzinomjerom koji je graviran do 300 km/h. Izvana su tu detalji poput dnevnih LED-svjetala, crne maske hladnjaka i većeg krovnog spojlera. Tek toliko da ne bi bilo zabune.


No, zanimljivo, Volkswagen Scirocco R i Volkswagen 1302 koji bi nakon kure osnaživanja kod čuvenog Deckera izišao s motorom većeg obujma, dvostrukim „frgićem“ i hladnjakom ulja ipak imaju nešto zajedničko. Čak i kad su kod jednog motor i pogon sprijeda, a kod drugog straga, čak i kad se Scirocco potpuno pouzdaje u modernu elektroniku, a 1302 TDE u sposobnosti vozača i mehanički zatvarač diferencijala, čija je posljedica - usput budi rečeno - savršena mogućnost driftanja.

 

 

Naime, bez obzira govorimo li o tvornički podešenom Sciroccu ili naknadno tuniranoj Bubi, oba modela lako mogu biti podcijenjena. Prvi pogled ne otkriva nužno i cjelokupnu sliku. Pogledajmo samo znatno prerađenu Bubu koja se zapravo malo razlikuje od današnjih tvornički pripremljenih sportaša. Za ono doba kao značajniju razliku možemo izdvojiti samo veće i šire EMPI-jeve alu-felge s osam krakova formata 5,5x15 inča koje naglašavaju natprosječni potencijal 135 KS snažne Bube.


Koliko, dakle, vrijedi mogućnost da ponovno sjednete u jedan takav automobil svoje mladosti? Da četvrt stoljeća kasnije ponovno doživite osjećaj ravnog prednjeg vjetrobranskog stakla i uzbudljivost guma Futura Sport V Maloya ispod sebe? Barem onoliko koliko će i Scirocco za 30 godina jednako izazvati emocija? Možda. Zapravo bismo to voljeli, jer ovaj „Irocc“, jedini koji ne dijeli uniformni izgled ostatka game, to itekako zaslužuje. I ne samo zbog izgleda.

 


Advertisement
Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: novisproceed vw golf v goal edition koliko ulja ide u motor caddy koliko ulja ide u motor caddy cjenika noviapolo christianlouboutinsandals: australia ugg classic argyle k eurokv rnac impreza wtc outlander koliko ulja ide u motor caddy autinaakciji skodasoctavija jimny superbocombi dizelomodel subarurinpreza najskuplji auti girls daciasanderostepway common rail wranglernsahara najskuplji auti rabljenih skodafelicia uvozrabljenihautomobilaize mercedestmini golf variant landcruiser sexi novipasat coachoutletstorenewarrival chevrolet.cruis testamalihtautomobila mitsubishitgalant seat altea xlk koje ulja ide u motor audi meganeersdsport new era atlanta braves mlb cap opel gt dmercedescmlvcdi teracan koliko ulja ide u motor toyota seat alhambra dakaratoyota prednja obloga girls just wanna have fun the north face chloe fleece ja staratfabia