Autokreso
Autokreso
2009-11-02 , Autor: Jörn Thomas, Igor Doležal, Slike: Hans-Dieter Seufert
Bookmark and Share

U klasi gradskih četverometarskih vedeta nikad nije dosadno. Posljednji model u nizu novi je VW polo, koji u konkurenciji forda fieste, opela corse, renaulta clia i škode fabije želi vratiti nekadašnje pozicije. Usporedili smo izvedbe s dizelskim motorima


Oni su mali, ali su veliki
Oni su mali, ali su veliki

Oni su mali, ali su veliki, hoću reći, nisu više toliko mali, ali su dovoljno veliki da ne budu mali. Uvjetno rečeno stariji čitatelji odmah će se prisjetiti te antologijske izjave iz popularnih Smogovaca koja možda ponajbolje opisuje današnju gradsku klasu koja se našla na našoj usporedbi. Mlađima nudimo dodatno objašnjenje. Ta se klasa možda ne može pohvaliti nekom pretjeranom varijabilnošću, dizajnerskim eskapadama, pa čak ne skriva ni neke monstruozne motore. No, s druge strane, nije toliko osjetljiva na vjetar poput visokih monovolumena, bolje se vozi od kompaktnih SUV-a, a kudikamo je praktičnija od naizgled blještavih kupea. Dakle, ako je pragmatičnost ono što se traži, na pravom smo mjestu.

Posebno se to odnosi na modele poput škode fabije, forda fieste ili renaulta clia, koji su svoje svestrane kvalitete između ostalog dokazali i na posljednjem mastertestu auto motor i sporta. Nekadašnja vedeta gradske klase, VW polo, kao i opel corsa, tada su ostali straga, gledajući u leđa vodećoj trojki. Jasno, stvari takvima nisu mogle dugo ostati, jer njemački je blok zahtijevao promjene.

Prostranost je tipična za klasu, stražnja sjedala ugodna su za putovanje, široki 16-colni kotači uklapaju se u agilnost i dobro kočenje, osrednji kapacitet prtljažnika, pregledan središnji displej, malena ogledala
Prostranost je tipična za klasu, stražnja sjedala ugodna su za putovanje, široki
 16-colni kotači uklapaju se u agilnost i dobro kočenje, osrednji kapacitet
prtljažnika, pregledan središnji displej, malena ogledala

Prije svega Volkswagen, koji je u međuvremenu odlučio ozbiljno poraditi na nedostacima koje je prijašnja generacija pola jasno iskazivala. Doduše, u slučaju VW-a to najčešće ide malim koracima, a ne nekim revolucionarnim pothvatima. Zapravo, ponekad zaista morate biti istinski štovatelj te marke da biste pravilno zaključili radi li se o uistinu novom modelu ili je riječ samo o kozmetičkim izmjenama.

Polo je debitirao 1975. kao derivat audija 50, no zbog brojnih redukcija, s namjerom da se što više uštedi, gotovo da je postao karikatura. Obloge od kartona, bez ručke i brave na suvozačkim vratima, kao i sjenila za sunce, samo su neki od primjera. Uz to je išla i kombinacija osnovnog četverocilindraša koji je iz 0,9 litara obujma izvlačio 40 KS te mase od oko 700 kg.

Pet generacija kasnije mali su koraci urodili potpuno drukčijim modelom, pa najnoviji polo s De Silvinim licem ne daje više nikakvog povoda za okretanje očima. Sprijeda oblikom svjetala snažno vuče na golf i scirocco, dok straga pregib kod spojlera ukazuje na audi A4. I iznutra, barem s opremama comfort i highline (jer trendline nudi tvrdu plastiku), polo snažno vuče prema višoj klasi. Materijali ugodni na dodir, precizne tipke i prekidači, kvalitetna izrada gdje god zavirite, od preklopljenih stražnjih sjedala, dvostrukog poda u prtljažniku ili osvjetljenja na stropu.

Unutrašnjost u manirama stana, površine su ugodne na dodir, mjenjač je ponekad neprecizan i zapinje, sjedala su visoka i udobna
Unutrašnjost u manirama stana, površine su ugodne na dodir, mjenjač je ponekad
 neprecizan i zapinje, sjedala su visoka i udobna

Dojam dodatno pojačavaju udobna prednja sjedala s izdašnim džepovima u vratima, intuitivno posložene komande te nevjerojatna sposobnost VW-a da u svojim vozilima osigura komfor različitim tipovima ljudi, bilo da su veličine omanjeg primata ili ovećeg yetija. Ipak, od B-nosača nadalje situacija što se prostora tiče nije više tako blistava, pa količina mjesta za noge, glavu, ali i prtljagu spada samo u prosjek klase.

Suprotno je s motorom. Novi 1,6-litreni TDI u mirovinu šalje bučni pumpe-düse (pumpa-brizgaljka), a sustav common-rail napokon premošćuje jaz između snage i kultiviranosti. To jest, jednom kad ste u pokretu. Jer, sami start, odnosno kretanje na uzbrdici uz pomoć hill holdera (serija u opremi highline) zna poprilično nervirati. Barem dok se ne pronađe i ne usvoji odgovarajuća kombinacija gasa i spojke. To je ustvari šteta, jer novi, 105 KS snažni dizelaš radi vrlo uglađeno i tek pod većim opterećenjem otkriva pravu prirodu. No, čak i tad će ga mnogi neupućeniji proglasiti samo loše ugođenim benzincem. Zabune zato neće biti kad pogledate na putno računalo. Zbog prosječne potrošnje koja lako može biti ispod pet litara (5,4 l prosjek testa) posjeti benzinskim stanicama bit će iznimno rijetki. Brzo otkrivamo i zašto - više se brzine koriste izuzetno dugim prijenosnim omjerima, što znači da ubrzanje zahtijeva dosta strpljenja. Ili jednostavnije, prebacivanje u nižu i odlučnije stiskanje gasa.

Sve ostalo polo obavlja savršeno i gura se u prvi red. Zahvaljujući dobro podešenom servu upravljanje je vrlo proporcionalno, ovjes je, koliko mu to dopuštaju tvrdi 16-colni kotači (opcija), precizno izbalansiran, pa golfov manji brat vrlo mirno i proračunato klizi asfaltom bez obzira na brzinu. I tako sve do krajnjih granica, odnosno početka bježanja nosa (podupravljanja), kad ESP vrlo diskretno sve vrati u normalu. Brz, tih i siguran, polo je auto za sve koji četverometarsku klasu voze ne zato što moraju, nego zato što to žele.

Veliki prtljažnik od čak 1163 litre, solidna završna obrada i dobra ponuda prostora. TDI s tehnologijom pumpa-brizgaljka nudi puno okretnog momenta
Veliki prtljažnik od čak 1163 litre, solidna završna obrada i dobra ponuda prostora.
TDI s tehnologijom pumpa-brizgaljka nudi puno okretnog momenta

Takvoj snažnoj prezentaciji Ford suprotstavlja svog aduta, atraktivnu fiestu 1.6 TDCi titanium. I odmah vadi teško oružje. Od mogućnosti izbora neobičnih boja i kupeastog oblika do ekstravertiranog dizajna kokpita. Istina, možda se svima neće svidjeti isturena središnja konzola po uzoru na svijet mobitela, ponekad nerazumljivi izbornici ili ograničena vidljivost, ali će zbog sportskog položaja sjedenja i vrlo uvjerljivog ovjesa na to znatno manje misliti. Bez obzira na veličinu rupa, komfor neće biti narušen, a karoserija će biti mirna. Pritom nije bitno je li prazna ili natovarena, jer je rezultat uvijek isti. Oslobođena buke, 1155 kilograma teška fiesta uvjerljivo juri između čunjeva na pisti. Spontani upravljač i agilna šasija garancija su da manevri izbjegavanja prepreka vozaču neće biti napor, nego zadovoljstvo. Neutralno držanje i vrlo uviđavan ESP te, kao i kod konkurenta, uvjerljive kočnice brinu se za sigurnost.

Nažalost, ljudi iz Forda nisu toliko brige posvetili i završnoj obradi pa, osim potrganog vijka na prednjoj osovini (vidi Izdvojeno), i u unutrašnjosti ima mjesta za nezadovoljstvo. Pleh na poleđini stražnjih sjedala, nemarno spojeni strop, kvake te pretinac ispred suvozača od neugledne plastike i neuvjerljivi kožni upravljač oduzimaju zadovoljstvo koje donosi dinamična vožnja. Ruku pomirenja pak nudi 1,6-litreni TDCi, koji ima dovoljno snage, a uz pomoć kratkog i preciznog petostupanjskog mjenjača spaja zadovoljstvo u vožnji i nisku potrošnju, u prosjeku 5,8 litara na 100 kilometara.

Corsa, u verziji s motorom 1.3 CDTi i prosječnom 6,1 litrom, nešto je žednija, ali ne i moćnija. Njenih maksimalnih 200 Nm okretnog momenta najmanja je vrijednost na usporedbi i itekako je primjetna. 90 KS snažni dizelaš izaziva brojne nedoumice zbog izražene turbo-rupe, zahtijeva konstantno držanje visokih okretaja, pa ni tvrdi šestostupanjski mjenjač nije prevelika pomoć. Vozač pritom sjedi dosta visoko, na tvrdo podstavljenom sjedalu i kritički promatra okolinu. Testni je model, doduše, bio bogato opremljen, no nerazumljivi izbornici i komande te ograničena preglednost umanjuju zadovoljstvo.

Prihvatljiva funkcionalnost, u nekim elementima manjkava završna obrada, goli lim, iritirajuća rampa, mali otvori, 979 litara mogućeg obujma prtljažnika
Prihvatljiva funkcionalnost, u nekim elementima manjkava završna obrada, goli lim
, iritirajuća rampa, mali otvori, 979 litara mogućeg obujma prtljažnika

Ipak, putnici i prtljaga zateći će dovoljno mjesta u unutrašnjosti. No, tu vrijedi - što ih je više, to bolje, jer što se manje iskoristi corsinih 440 kg nosivosti to ona više poskakuje na neravninama. Opet, to je njen najmanji problem. Loša upravljivost dijelom je posljedica neuravnoteženog ovjesa, no ni zakašnjele reakcije na neprecizan upravljač ne pomažu previše. Bježanje stražnjice pritom stvara osjećaj kao da su prednji i stražnji kraj kruto povezani, što naposljetku dovodi do zanošenja i pri umjerenim brzinama. Posljedica? Frekventno upletanje ESP-a.

Škoda fabia 1.9 TDI sa 16-colnim kotačima i prednjih spojlerom takvih problema nema. Njen grip potpomognut tvrdo podešenim ovjesom i 105 KS snažnim motorom donosi vrlo dinamičnu mješavinu. Za razliku od pola, tu TDI (240 Nm) još podrazumijeva staru kombinaciju pumpa-brizgaljka, odnosno bučniji rad, naglo oslobađanje snage, zviždanje turba, ali i osjetno više obujma od konkurencije. Srećom bez posljedica na benzinskoj, jer je prosječna potrošnja od 5,7 litara tek nešto viša usprkos samo petostupanjskom mjenjaču. No, na poligonu fabia u stopu prati polo i ostalima obično pokazuje stražnji difuzor. Putnici uvaljeni u sportska sjedala ipak nisu lišeni blagodati potmulog zvuka dizela, buke vjetra i tvrdih opruga. Zato kratke udarne rupe, ali i valovite neravnine jednako prenose nemir u unutrašnjost.

Više povjerenja ulijeva interijer. Svojim sivkastim oblogama jasno ocrtava politiku marke. S jedne strane imamo jednostavne i logične komande, s druge strane je opći dojam pomalo asketski. No, ljubiteljima škode to je potpuno svejedno. Oni očekuju velikodušnu ponudu mjesta, visoki krov zbog kojeg ne treba pogibati glavu, praktičnost u vidu vrata sa širokim kutom otvaranja, brojne pretince te „maksi“ prtljažnik.

Nerazumljivi izbornici i ograničena preglednost umanjuju zadovoljstvo
Nerazumljivi izbornici i ograničena preglednost umanjuju zadovoljstvo

Nakon facelifta i renault clio pokušava izboriti svoje pozicije u odabranom društvu, a novo lice (po željama kupaca, tvrde Francuzi) i ponešto izmijenjeni paketi opreme najveći su mu aduti. Testni model nosi oznaku 1.5 dCi luxe i može se pohvaliti iznimno bogatom opremom, od automatske klime, stereo uređaja s USB-priključkom, do zakretnih svjetala ili tempomata. Pohvalno je što uz obilje opreme Renault veže i kvalitetne, ugodne materijale u unutrašnjosti. U prilog mu ide i ujednačen ovjes, koji nudi uvjerljiv kompromis potrebnih povratnih informacija i upijanja neravnina na dugim putovanjima.

S druge strane, clio je bio opremljen pomalo beskrvnim, 86 KS snažnim dCi-jem, koji je bio sklon nešto višoj potrošnji od prosjeka. Investicija od osam tisuća kuna u 105 dCi ne bi samo donijela dvije sekunde brže ubrzanje do 100 km/h, nego i vrlo korisnu šestu brzinu. Sportskom duhu nisu pomogla ni sjedala s premalo bočne potpore, a ni upravljač koji usprkos poboljšanjima pruža previše umjetan osjećaj.

Neutralno podvozje također karakteriziraju pomalo spore reakcije. Dobra je vijest da se i usijane glave mogu uvijek pouzdati u dobru i pravovremenu reakciju ESP-a, kao i u postojane kočnice.

Na kraju se clio penje stepenicu iznad corse, ali još nedovoljno visoko da bi ugrozio dvojac fabia i fiesta, koji pak međusobno vode mrtvu trku. Na vrhu ipak ostaje nedodirljivi polo, koji svoje konkurente u pozadini ostavlja u tradicionalnom VW-ovom stilu, bez revolucionarnih pomaka.

ZAKLJUČAK

1. VW

Vrlo prostrana karoserija je k tomu i vrlo udobna te ugodno uređena. Polo je zaista najkompletniji gradski auto što pokazuje i najveći broj bodova u gotovo svim kategorijama. Diči se odličnom završnom obradom, sigurnošću, udobnošću te štedljivim motorom.

2. FORD

Fiesta spaja dinamiku vožnje i sugurnost s visokom razinom konfora. U kombinaciji sa snažnim dizelom uspijeva doći do drugog mjesta ovog testa. Mogu se poboljšati materijali u  intterijeru kao i prostranost.

3. ŠKODA

Bodove donosi vrlo prostrana, funkcionalna i jednostavna karoserija, baš kao i sigurnost u vožnji. Nedostaci fabije su rustikalni motor i nedovoljne rezerve pri amortiziranju neravnina.

4. RENAULT

Redizajnirani clio vozi uglađeno i kultivirano. U ovom usporednom testu je kaskao na području motora, no samo zato što je izabrana slabija izvedba 1,5 litrenog dCi-a, koja mu je donijela bolju cijenu, ali lošiju ocjenu u kategoriji pogona.

5. OPEL

Pored visoko postavljenih mjerila corsa jednostavno nije uspjela proći. Njezin motor razočarava, baš kao i nedorečene vozne osobine te samo osrednji komfor. Solidna završna obrada i ponuda prostora jednostavno nisu uspjeli popraviti generalno loš rezultat.


Audi Sport Quattro - 'Das ist Walter'
Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: centar kaptol sustavanadzoraatlakaruugumama gumeazaksuv seat ibiz daciaploganwmcv escort cosworth zadnji branik tihomir filipovic daciajdaster test rabljenog audi tt fiat ulysse dijelovi mercedes e coupe velikiusporednitekstsvjetal chevroletecruse ahmed kabli za nissan almeru renult megane nissanqaskai alfa romeo giulietta alfisti fiat marea weekend test grijanje auta toyota renaultslaguna lambom kroz snijeg panamera diesel koliko ulja ide u nissan note polottsi opruge lancia kappa fordfocus alpine christian louboutin jolie slin lancia musa test pritisak u gumama ford fokus ford wrc cijena servisa golf sdi genf salon subaru s-turbo hrvatski ford mustang laguna coupe nova b klasa mercedes scenic grand christian louboutin leather co types lamborgini volkswagenisuzuki m,ercedes northfacedenalijacketschea bmw gran coupe thenorthfacesoftshelljack omvbzelenidantifriz