Autokreso
Autokreso
2010-04-29 , Autor: Christian Bangemann, Slike: Hans-Dietrich Seufert
Bookmark and Share

Iako ne izgledaju slično, MiEV i ED dijele vrlo sličnu osnovu s litij-ionskim baterijama te pogonom na stražnje kotače, ali su razlike među njima ipak goleme


 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
Usporedba dvaju električnih automobila dosada je u auto motor i sportu bila apsolutno nezamisliva. Ovo je, dakle, prava premijera, prilika za ulazak u automobilsku budućnost. Kandidate su ponudili Mitsubishi i Smart, pokazavši da dolazi novo vrijeme. Završilo je razdoblje prototipova, pa i-MiEV te fortwo ED ulaze u serijsku proizvodnju.

Smart je svima zainteresiranima u Berlinu ponudio najam ED-verzije za 700 eura mjesečno. Zabava ima svoju cijenu, a za taj iznos dobivate održavanje, osiguranje te jamstvo. Cijena i-MiEV-a velika je nepoznanica. Mitsubishi nema takvih planova, barem ne na njemačkom ili europskom tlu, usprkos četverim vratima koja ga čine još privlačnijim. No, strpite se do kraja godine, tad stiže nova pošiljka, s novom cijenom. Dotad možemo samo zbrajati koliko stoji u Japanu, a tamo je bliži 34.000 eura. Zbog toga u ovom testu nećemo vrednovati trošak nabave vozila, nego samo trošak energije, koji je sasvim lako izmjeriti.

Točna mjerenja nisu nikakva umjetnost. Prazne baterije potrebno je napuniti, za što se koristi jačina strujne mreže od oko 2,8 kW. Vrijeme punjenja? Nekoliko sati. Pritom je potrebno provjeriti kakav je spoj osigurača i koliko struje može “izići“ iz kuće. Opskrba automobila putem žica traži kompletnu provjeru cijelog električnog sustava, dakle za vožnju elektromobilom najprije pozovite električara.
 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
Nakon upoznavanja s novim pojmovima, koji baš nemaju veze s dosadašnjim automobilskim brigama, provjerite koliko se auto daleko može voziti dok mu se baterija potpuno ne isprazni. U Stuttgartu smo na razini auto motor i sporta za to osmislili posebnu stazu da bismo provjerili navode proizvođača. Razvijen je cijeli probni krug, a elektromobili na prigradskim cestama mogu pokazati svoje pravo lice. Vožnja gradskim ulicama uključuje i nekoliko kilometara cross-countyja, pa čak i brzine do 90 km/h.
 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
Mitsubishiju su japanski tehničari “prorekli“ 144 km, dok su Nijemci ovaj put bili skromniji sa 135 km. Japansko vozilo pokazuje vrlo ugodnu stranu, jer ne samo da nudi dovoljno prostora za četiri odrasle osobe, nego je, suprotno manirama malih automobila, i vrlo mirno te tiho. Proizvodi minimalan šum, ali dovoljno upadljiv za druge sudionike u prometu. Elektromotor mu očigledno pogoduje. Mitsubishi nam otkriva privlačan šarm električne pokretljivosti.
 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
Smart emitira znatno niži šum. Dvosjed ima još bolju zvučnu izolaciju te prave automobilske korijene. Živcira samo visokofrekventnim zvukovima koje ljudi doživljavaju kao uznemirujuće. Nažalost, stalno su prisutni. Pri nekim brzinama buka se pojačava, a ponegdje se manifestira prigušeno. Ponekad je pak na razini aviona s turbopropelerskim pogonom, što s pogonom ipak nije slučaj. Fortwo se pokreće vrlo nježno, a tako reagira i papučica gasa. Ako nije snažno pritisnuta do poda, koristi se samo 20 od 30 kW, a za punu ju je snagu potrebno pritisnuti teškim stopalom.
 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
I-MiEV privlači jednakom tehnikom, čak i jednakim načinom rada. U stanju je koristiti samo 18 od raspoloživih 47 kW, što u prometu znači nježan pogon bez problema. Smart je postao i puno udobniji u vožnji. Vozač samo sjedne na inače ne baš udobna sjedala i pokreće se bez karakterističnih grčevitih promjena stupnjeva prijenosa. Kvalitativan korak naprijed. Razlika u unutrašnjosti očita je i po instrumentima. Napunjenost baterije je u vidnom polju, kao i performanse sustava, dok je prikaz opskrbe strujom smanjen. Nije baš najjasnije ni kolika se snaga trenutačno koristi, ni koliki je mogući oporavak korištenjem kinetičke energije. Uočljivo je samo da se rijetko obnavljaju više od dva ili tri kilovata na litij-ionskoj bateriji, osim baš na teškim kočenjima.

Mali Mitsubishijev uradak to radi bolje, jer njime se može utjecati na oporavak baterija. Na ručici mjenjača je i položaj B (brake), kad se aktivira “kočnica“ koja puni baterije. K tome, mitsubishi je koristi i na velikim udaljenostima da bi svako malo dopunio bateriju. U stvarnosti je i-MiEV reagirao sasvim drukčije, pa je nakon samo 77 km putovanja ispraznio bateriju. Već deset kilometara prije ugasili smo i električni grijač da bismo štedjeli bateriju, iako je u automobilu bilo dosta svježe. Iste je uvjete imao i fortwo ED.

Također smo mu posljednjih deset kilometara ugasili grijač, a s punjenjem baterije prešli smo 106 km. No, nipošto ne smijemo zaboraviti da su ispitivanja provedena u otežanim zimskim uvjetima, što baš i nije najpovoljnije vrijeme za električna vozila.

Značajnim doživljavamo energetske troškove koji u konačnici i nisu toliko niski. Mitsubishi i-MiEV je sto kilometara prešao s troškom od 4,38 eura, dok je smart fortwo ED nešto skuplji, na istom putu treba punjenja struje za 4,48 eura. U omjeru s današnjim dizelima u samo nešto višoj automobilskoj klasi ti su troškovi marginalno niži, pa uspjeh zapravo nije ostvaren. Potencijalno previsoke cijene elektromobila čine ih nemogućima za ozbiljniju, detaljniju usporedbu.
 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
Na kraju smart ipak ne može dosegnuti mitsubishi. Unatoč većem rasponu, ne može ostvariti pobjedu jer ima samo dva sjedala. Udobnost i smještaj putnika, vučna snaga te buka ostaju na strani mitsubishija, koji je jednostavno bolji. Nadamo se samo da neće biti preskup.

Kako testiramo električne automobile?
Testna shema s mnogo promjena
 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
Električni automobili su nešto novo o čemu tek počinjemo razmišljati, pa nova pravila stižu i testnom timu auto motor i sporta. Program običnih mjerenja je proširen. Važna su novost kod e-automobila punjenje baterija i njihov gubitak, koji se posebno snima na računalu. Tako se dobiva podatak o učinkovitosti trenutačne memorije. Vozila nastupaju na 15 km odabrane staze s visinskom razlikom od 200 metara, gdje se voze sve dok se baterije ne isprazne.

Ispitni krug počinje dugim tunelom, gdje je potrebno upaliti svjetla, što je dodatni stres za pohranjenu energiju. S druge strane, i putnici su pod stresom, jer nije im baš ugodno putovati. Elektromobili proizvode zvukove visoke frekvencije koji se čuju od mnogih elektromotora što se danas koriste za pogon, a mjerenje buke na kakvo smo navikli slabo ih zapisuje. Stoga su potrebna dodatna mjerenja buke u spektru prolaza te ubrzanja od 40 do 60 km/h, posebno važna za ispitivanje elastičnosti u gradu, te dodatno za 60-100 km/h, što je realan prikaz ispitivanja elastičnosti na otvorenoj cesti.

Nova točka mjerenja je i test kočenja, gdje se primjerice uz uobičajenih deset oštrih kočenja sa 100-0 km/h dolazi do ponovnog stadija napunjenosti baterije, što u ovom slučaju predstavlja uštedu.


Komentar
Elektroauti proizvode previše CO2
 Auto Mitsubishi i-MiEV i smart fortwo ED
Činjenica je da dok god vozite e-auto ne emitirate zagađenje, ali stres za prirodu svejedno postoji, jer okolini nije svejedno gdje se štetna emisija dogodi. Dodamo li ugljični dioksid za i-MiEV te fortwo ED koji se temelji na njemačkom miksu biljke i potrošnje električne energije izmjerene u ovom testu, oni iznose 125 i 128 grama CO2 po kilometru puta. Takve vrijednosti nisu manje od mnogih malih dizelskih ili benzinskih automobila.

U Francuskoj je situacija još gora. Pad od 20 grama CO2 po kilometru priroda ne honorira baš previše jer struja se uglavnom proizvodi u nuklearnim elektranama pa, bez obzira na nečije stavove, nemaju svi električni automobili ekološki predznak. On se može vezati tek uz one e-aute koji se pune strujom dobivenom iz obnovljivih izvora energije.

MJERENJA, TABLICE, REZULTATI:

1/2 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/2

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: challenge christian louboutin lace up st karting arena zagreb maserati kubang zmija na motoru auto hold dijelovicitroen fiat albea nissan tida audi allroad quatro mini john cooper works mercedes b gorivo kvaliteta hibridna jimmy choo boots : christian l hyundai matrix arena koje ulje ide u motor seat koliko ulja ide u motor scenic polo test opel insignia limuzina meganetiii privacynotice:zencart!,th superb testovi koliko ulja ide u motor octavi nokian gume ford kuga testovi spredni test oznake fiat paliu restiling testovi rabljenih vozila motor za mercedes sprinter nissan x trail opel insignija rabljena fiat linea test seat tuning konopek cla, c mercedes tiffany paloma picasso scribbl peugeot rcz sport-ute bandwagon santa domenica mercedesecabrio cijene guma koliko ulja ide u motor audi r maraton test fluence dacia lodgy renault megane rs test mercedes gl fiat combinato mitsubishi otlander dijelovi