Autokreso
Autokreso
2011-01-24 , Autor: Christian Gebhard
Bookmark and Share

RX-8 i njegov pradjed Cosmo Sport članovi su posebnog kluba. Onog u kojem se duša motora okreće, umjesto da se kreće pravocrtno. Donosimo portret dvaju jedinstvenih sportaša s Wankelovim motorom


 

Samo sportski primjerci i tehničke inovacije dočaravaju strasti koje Mazda može ponuditi automobilskom svijetu. U redu, modeli MPS prva su pomisao, ali pravi će znalci ipak htjeti i bolje. RX-8 je model koji nikog ne ostavlja ravnodušnim. Naravno, ne zbog „twin door“ vrata koja se ponovno vraćaju u modu, nego ponajprije zbog tehničke poslastice u vidu rotacijskog Wankelovog motora koji tu Mazdu čini jedinstvenom u današnjoj potrošačkoj „copy paste“ ponudi. Zato je vrijeme da egzotični RX-8 upozna svoje korijene.

 


Neobičnu Mazdu Cosmo Sport 110S svijet je imao prilike upoznati 1964. godine, kad ju je japanski proizvođač u obliku prototipa predstavio na Tokio Motor Showu. U svibnju 1967. počela je i serijska proizvodnja, a Cosmo je ponio neslužbenu titulu prvog serijskog modela s dvostrukim rotacijskim Wankelovim motorom. Da Cosmo, otprilike tri i pol mjeseca prije vjerojatno puno poznatijeg NSU-a Ro 80.

 


Sad kad smo razjasnili i tu činjenicu, recimo da je do rujna 1972. iz tvornice u Hiroshimi izlazilo otprilike 30 modela mjesečno u dvije različite generacije, najprije sa 110 KS, a potom i sa 130 KS. Skromne su brojke došle kao posljedica mahom ručnog rada. Na kraju je brojka od samo 1519 primjeraka i vrlo ograničena prodajna niša učinila od Cosma gotovo nepoznatu egzotu. Dodatno, sva je proizvodnja bila usmjerena isključivo na domaće (japansko) tržište.

 


U Europi tako danas službeno postoje samo četiri primjerka. Srećom, jedan se našao i u našim rukama, a stigao je 80-ih iz Amerike. Ispod dugo položene snježno bijele karoserije prve generacije, kakva je bila u samo 343 primjerka, našao se rasplinjač s četiri grla i dvije leptir-klapne čiji krvotok omogućuje kucanje dvo rotacijskog Wankelova srca zapremnine 491 ccm. Maksimalnih 110 KS zvonko se javljaju u starcu koji teži samo 940 kilograma.

 


Zvuči obećavajuće, zar ne? Jedno od rijetkih mjerenja sprinta od nule do stotke datira još tamo iz 1967., kad je japanski automagazin Motosport Fan isprobao Cosmo. Čak i bez preciznih uređaja za mjerenje, dobivenih 8,8 sekundi i danas jamče kredibilitet. Wankelovski tipično lišen vibracija i s nevjerojatnom dozom lakoće japanski stražnjopogonaš legendarne kultiviranosti juri otvorenom cestom. Tko poželi, bez problema može dosegnuti i 8000 okretaja, što je mnogim modernim motorima i danas nedosanjani san. Istini za volju, Cosmo i treba okretaje jer ispod četiri tisuće taj djelić sportske povijesti djeluje pomalo pospano.

 


Čak i njegovom duhovnom nasljedniku imena RX-8, koji je na tržištu od 2003., s blagim vizualnim promjenama izvedenima prošle godine, odgovaraju visoki okretaji u višerotorskom srcu. Jedini serijski model s Wankelovim motorom na hrvatskom tržištu doseže maksimalnu snagu od 231 KS pri dojmljivih 8200 okretaja u minuti, iako tu priči ni izbliza nije kraj. Ne, tko ove godine želi prije doživjeti Božić natjerat će kazaljku do 9200 okretaja, kad mekani ton upozorava da je slavlju došao kraj. Okretaji ne samo da su bonus, nego su i poželjni, jer ispod 6000 u RX-8 nema života. Čak ni kad silueta kazaljke ili zvuk poput kružne pile sugeriraju sportske gene, potrebno je 7,3 sekunde dok ne prijeđe magičnu granicu od 100 km/h. Otprilike sekundu sporije nego što najavljuju tvornički podaci.

 

 

 

Više sportskog karaktera taj coupe u izvedbi 2+2 obećava kad se ukažu prve serpentine ili zahtjevniji zavoji. Pri postupnom dodavanju volana postoji tendencija da sklizne preko prednje osovine, a u slučaju oštrijih poteza upravljačem u igru uskače stražnji kraj ušminkan spojlerom. No, bez obzira na to govorimo li o pod- ili preupravljanju, japanski sportaš uvijek ostaje pod kontrolom. Razloge za to nalazimo i u raspodjeli mase od 1400 kg s blagim naglaskom na prednji kraj (52,6 naprema 47,4 posto), koja je u kombinaciji s harmonično podešenim Bilsteinovim ovjesom zaslužna za prilično izraženo neutralno područje.

 


Ali, što vrijedi i najbolje podešen ovjes kad nedostaje potencijala ispod haube. Prije svega, na trkaćoj je stazi vidljivo koliko RX-8 nedostaje rasnih „konja“ u ergeli. Bez njih izostaje i vrijeme kruga na Hockenheimu vrijedno spomena. Dobro, ipak ćemo ga navesti - 1.19,6 minuta, iako za to neće dobiti lovorike. Više uspjeha na stazi zaslužuje njegov wankelovski pradjed. Iako cosmo nije zamišljen kao beskompromisni trkač, Mazda je testirala izdržljivost rotacijskog pogona u kolovozu 1968. na 84-satnom Marathonu de la Route, održanom na starom Nürburgringu (kombinacija Norda i Sudschleifea). Svoj jedini trkaći nastup Cosmo je okončao na četvrtom mjestu ukupnog poretka.

1/2 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/2

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: brabus ford focus megane sedan christian louboutin lace up st markwebber motorno ulje za ford c-max land rover evoque dijelovi za haubu test rabljenog toyota zamjenskahaubazaclio fiat bravo hgt roomster-logan grijano prednje staklo ford gumedimenzije neki posteni decki toyota prius generacija vw sport adac test pouzdanosti megane fiatstipo test rabljenog toyota mermaid strapless chapel satin civit type r bmwpetica carrera koliko ide ulja u fiat stila theinorth.facecgoretexijackets christian louboutin mad mary j opel zafira ford s ma uljez nissan x opel opc vw golf-vodic za kupnju opelagila friziraniauti najbolji mercedes vito mixto santa domenica rally the north face outdoor running toyota-prekoorijekedioprekoemo pritisak u gumama honda accord rabljeni megane rs koje ulje ide u nissana satovi polo startstop toyota gt gume yeti skoda octavia scout octavia leon corsa color edition skoda felicija pritisakugumamafordmondeo