Autokreso
Autokreso
2010-11-03 , Autor: Christian Gebhardt
Bookmark and Share

Brzi izlazak iz zavoja te silovita ubrzanja na otvorenijim dijelovima ideal su svakog sportskog automobila, a zahvaljujući Lotusu na svjetlo dana izlaze dva slabo poznata kandidata - evora u svojoj izvedbi 2+2 te još manje poznati predak Elan +2


 

Robovi navike - izraz je za ljude koji ne odstupaju od svojih principa bez obzira na njihovu (ne)uspješnost. Otprilike kao što lotusovci i dalje inzistiraju na izvedbama sportskih automobila 2+2. Četverosjed u obliku sportskog kupea? Pa, tko bi to kupio? U povijesti je malo takvih proizvoda „upalilo“, pa ćemo tek vidjeti kako će se sreća nasmiješiti Lotusu Evori. Dotad možemo uživati na stražnjim sjedalima u nečemu što je lakše od tone. I sportsko je i britansko istovremeno.

 

 


Živio Colin Chapman! Duh osnivača, neiscrpnoga genija i dalje živi. Ne sviđa se svima, ali većina cijeni njegove djelo i ideje. Posebno onu iz 1962. godine kada je, suprotno trendovima, snio o istinskom kupeu arhitekture 2+2, što je prema njegovoj definiciji bilo dovoljno za sve obiteljske potrebe. Chapman je izračunao da među vozačima supersportskog lotusa sevena sigurno postoji još nekoliko sličnih razmišljanja.

 

 


Na postavima Elana +2 iz lipnja 1967. te s jednakim ambicijama danas se na sportskoj sceni vozi Evora. Krov joj je u diskretnom Zagatovu stilu zaobljen, kao i djedu, ali je izražajnost puno veća. Pogledate li bolje, sličnosti ima pregršt, a ipak će većina djedicu ocijeniti kao običan kupe, dok je unuk bez rasprave sportski kupe. Elan +2 danas je pak dio ekskluzivne zbirke klasičnih britanskih automobila iz Heidelberga, dok je Evora uspješan sportaš. Ponajprije zbog središnje smještenoga V6 stroja sa 280 KS ispod plastičnog pokrova. Isporuka snage tog 3,5-litraša isprva je britanski rezervirana sve do 4000 o/min, a kasnije slijede vatreni doživljaj i promuklo vrištanje.

 

 


No, nije sve idealno. Evora je propustila tvorničke specifikacije, pa doživljaj ubrzanja do 100 km/h traje 5,6 sekundi, pola sekunde više nego što tvrdi tvornica. Najveći je okretni moment Toyotina nimalo sportskog motora 350 Nm pri 4700 o/min. S takvim se brojkama 1558 ccm velik stroj s dvije bregaste osovine ne može mjeriti, čak ni s karoserijom od stakloplastike. Lijevani željezni blok, radilica i klipovi sasvim su serijski, iz negdašnjeg Forda Cortine.

 

 


Lotus je samo dizajnirao i proizveo glavu motora. Izradio ju je od aluminija s dvije bregaste osovine, lancem pogonjene. Sportski mu je svijet na tome zahvalan, jer iza prednje osovine čuči odličan stroj od 115 KS. Smjesu pripremaju dva Weberova dvostruka rasplinjača, što garantira dobar zvuk. K tome idu i ubrzanje 0-100 km/h za 8,9 sekundi te sportska šasija, relativno izravan upravljač na desnoj strani i četverobrzinski mjenjač ekstremno kratkog hoda, pa sve zajedno dočarava nepomućeni ugođaj sportskog automobila otprije 40 godina. Okomito postavljeni trokraki upravljač s legendarnim žutim logotipom pokazuje kako je Chapman, tipično za Lotus, uštedio jedan kardan upravljača te ugradio kontinuirani stup upravljača.

 

 

Usprkos tome, Elan +2 oko 300 kilograma je teži od originalnog Elana Roadstera (dvosjeda), iako je sa svojih 889 kilograma još zamjetno lakši od Evore, koja teži visokih1404 kg. To je jedan od najtežih Lotusa svih vremena, a koliko je pretežak, najbolje govori i podatak da je s izuzetkom modela Europa SE od 1010 kg, deset posljednjih testiranih modela u voznom parku magazina Sport auto bilo lakše od tone (1000 kg). Bolje da je Chapman ni ne vidi.

 

 


Uz savršeno podešen sportski ovjes s Bilsteinovim amortizerima te Eibachovim oprugama Evora se vozi izuzetno neutralno i precizno. Kočnice s ventiliranim diskovima AP racing 350 mm sprijeda i 332 straga vrlo su moćne i dobro se doziraju. S veselim zatkom Evora se dobro nosi te nadmašuje povijesne prethodnice. Čak je i na Hockenheimovom malom krugu vrlo brz. Izmjerili smo mu 1.14,4, što je samo neznatno lošije od modela 2-Eleven (1.11,9) te Exige 260 cup (1.12,8 minuta). Svjedočimo da je šestobrzinski mjenjač vrlo precizan, a samo ponekad u trećem stupnju prijenosa malo zagrebe.

 


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: mercedes klasa e koliko ulja ide u motor apexdbionnk test autogume test rabljenih mercedes c minisbike test rabljenog audi tt peugeot natjecanje chevrolet.cruse mini rocketman mazda christian louboutin very prive veliki pregled novi kia sorento cijena dijelova seat vario koliko ulja ide u mercedes b k kolikosideculjaousgetribusfiat testapassaticc clio vs fabia renomegane mercedesglccupe nagradne igre felgeigume tuning audi hyundai elantra mitsubishi lanc.. unos vozila honda hybrid usporedni test zadnji pogon ii australia ugg classic cardy bo nisan note vw golf - usporedni test mazda magnetski amortizeri audi a test scenic fiat idea test cijene servisa audi ford mustang sally dacia elektro mercedesglccupe opel antara fiatnmareafweekend felgeigume renault megane yves saint laurent platform pu fiat linea test quattro koliko ulja ide u motor opel caddymaxi cadillacsescalade caddymaxi