Autokreso
Autokreso
2014-02-23 , Autor: Franz-Peter Hudek/Siniša Tkalčević, Slike: Arturo Rivas
Bookmark and Share

Jedini Capri s V8 motorom koji je Ford proizveo doslovno je svjetski auto s dijelovima s tri kontinenta. Europa je proizvela temelj u vidu Forda Caprija 3000 XL, iz SAD-a je stigao petolitreni V8 koji je tamo pokretao Mustang, a sve je sklopljeno u Južnoj Africi. Jedan od otprilike 500 napravljenih primjeraka je nakon putešestvija stigao do Europe




Jeste li ikad čuli za Ford Capri Peranu? Ne, nikad? To je najčešći odgovor s obiju strana Atlantika. Ipak, auto postoji. Većina promatrača smatra ga izmišljenim proizvodom prerevnog tuninga u vlastitoj režiji. Taj se dojam ne dobiva samo zbog V8 motora u prednjem kraju, nego i crnih relijaških traka na prednjim blatobranima i oznaci V8 na prednjem lijevom blatobranu. Još je jedna straga, zajedno s udvojenom ispušnom cijevi.



Ipak, riječ je o autu koji je kreirao Ford, iako se radi o filijali iz Južnoafričke Republike. Basil Green, trkač i konstruktor iz jedne trkaće momčadi u Johannesburgu, došao je na ideju da doradi Capri. Green je i prije bio poznat po doradama svojih automobila s ciljem povećanja snage, što je najčešće radio zamjenama motora. Tako je 1970. predstavio jedan Ford Capri pripremljen za kružne utrke čiji je V8 motor razvijao oko 350 KS. Isti je motor za svakodnevni promet razvijao 281 KS (po američkoj SAE-normi). Ford Južne Afrike podržao je projekt i u program uveo model Capri Perana.



Tako je Perana (ime je izvedeno iz naziva ribe grabežljivice piranhe) jedini model Caprija koji i službeno pokreće V8 motor. Auto je s proizvodne trake sišao točno ovako kako ga prikazuju fotografije. Budući da se u JAR-u vozi po lijevoj strani ceste, Capri Perana ima upravljač na desnoj strani. U ponudi su bile perane u žutoj ili crvenoj boji te s ručnim mjenjačem s četiri ili automatskim s tri brzine.



Trkaći su Capriji s V8 motorom nekad u Južnoj Africi bili nepobjedivi. Bob Olthoff je s poznatim startnim brojem Z181 i zahvaljujući nekim dijelovima s Forda GT40 bio višestruki prvak južnoafričkog prvenstva sve dok malom coupeu nije zabranjeno daljnje nastupanje; bio je jednostavno predominantan. Perana se isticala i izuzetno malom masom od 1070 kg - samo malo teža od modela opremljenog V6 motorom sa 138 KS. Osim toga, cijeli auto spušten je 40 mm, a podvozje je sportski podešeno.



Najviše je posla bilo na upravljanju, ugrađenom u Capri s lijevim upravljačem pa je cijeli mehanizam zakrenut 180 stupnjeva da bi V8 stao pod poklopac motora. Spone upravljača zato nisu ispred, nego iza motora. Automatski je mjenjač, kao i stražnja osovina, američki proizvod pa su tako prilagođeni većoj snazi motora. Perana je zapravo nastala korištenjem provjerenih tehničkih rješenja uklopljenih u dobru cjelinu i stoga s autom nema nikakvih problema.



Sjedanje za upravljač otkriva da je capri prije svega malen, uzak (164 cm) i nizak (127 cm) auto. I upravljač na desnoj strani kabine otežava ulazak, jer je sve obratno od onog na što smo mi koji vozimo desnom stranom ceste navikli. Već i samo pomicanje ručice automatskog mjenjača lijevom rukom traži punu koncentraciju.



Sportski je upravljač presvučen debelom kožom i sjajno sjedi u ruci. No, kao i kod svih Caprija, u vožnji je ruka u stalnom dodiru s oblogom vrata. Još jedan dokaz koliko je Capri zapravo malen. V8 grglja kroz dvije ispušne cijevi i posredno najavljuje da je u prednjem kraju 281 KS. Prema očekivanjima, motor ni ne osjeća auto koji vuče. Automatika je za tili čas u trećem stupnju prijenosa, a motor ljenčari na jedva 2000 o/min. Dok se polako krstari, auto je uglađen, mogao bi tako cijeli dan. Za pretjecanje je dovoljan lagani pritisak na pedalu gasa: mjenjač odmah prebacuje u drugu brzinu, a motor pri 3000 o/min povuče kao parni katapult na nosaču zrakoplova USS Nimitz.



Približavanje vinogradima s vezanim nizom zavoja lijevo-desno otkriva da za peraninim upravljačem nema govora o američki opuštenom poluležećem položaju, jer tad nije moguće dovoljno brzo okretanje upravljača. Capri, naime, nema servo i u uskim zavojima traži doista puno fizičkog rada za upravljačem. Ovako, otprve, čini se da je dodge challenger lakši na upravljaču, iako prisjećanja na Capri s V6 motorom otkrivaju da je i kod njega upravljač jako težak pri niskim brzinama. Zapravo, kad se pogleda da auto ubrzava do 100 km/h za manje od pet sekundi, vjerojatno bi lakše bilo dati gas do kraja i samo zanositi stražnji kraj poput relijaša. Uostalom, nisu ni one trake na autu bez veze, zar ne? Šalu na stranu, Capri Perana je vrlo rijedak auto koji je po mnogočemu izuzetan. To je muscle car kakvog nije bilo, jedinstvena kombinacija europske i američke tehnike i prava je šteta da ih je napravljen u samo 500-tinjak primjeraka.

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: pocetna strana ibizatsidsg koliko ulja ide u motor audi testovi rabljenih vozila ford usporedni test vakum pumpa koliko ulja ide u motor ssang porsche boxter volkswagen golf xsara picasso vw polo testovi rabljenih vozila ford polo vs rivals test ford kuge mg rover daciakdusterrtestovi fordfusion manekodkupnjedizela fiatstillo chrysler pacifica testovi rabljenih vozila ford test auto guma - unknow test novog tiguana novi focus zadnji branik tojota starlet volkwagen koliko ulja ide u motor audi fiat idea test nan zahvalnosti u hrvatskoj hibridna vozila clio storia osovina vw golf rabitt citroen zero test mercedes c c bmw vs mercedes renault senic start auto sjedalica volkswagen golf vw transporter apexdbionic,north honda crv sport-uteabandwagon sustav test novog touarega passat alltrack porsche panamera ogrebotine na autu porsche panamera turbo s