Autokreso
Autokreso
2010-10-04 , Autor: Frank Mühling
Bookmark and Share


 


Ferarri 365 GT ili California? Staro ili novo, klasicizam ili modernizam? Vječna pitanja koja nas uvijek iznova tjeraju da okusimo čari putovanja kroz vrijeme


 


Jabuka ne pada daleko od stabla - stara je narodna koju svi pamte i u koju nitko ne sumnja. Uobičajeni razgovor između djeda i unuka uvijek bi počinjao slično: „Eh, kako je to samo bilo u naše vrijeme. Recimo, sedamdesetih. Tada su automobili bili istinski i čisti, bez nepotrebnih elektronskih pomagala i dodataka.“


A danas? Danas živimo u modernim vremenima u kojima mladi objašnjavaju starima kako stvari funkcioniraju. Mobiteli, internet, navigacija - gotovo da nema seniora koji pri recitiranju tih pojmova ne traži pomoć od svoga juniora. I uvijek važi deviza - svježije, novije, bolje.

 


Napredak se ne može zaustaviti, pogotovo ne u automobilskom svijetu. Zbog toga su usporedbe staro-novo uvijek zanimljive. Kandidati: Ferrari 365 GT, godina proizvodnje 1969., V12 sa 4,4 litre obujma i 320 KS. Dakle, klasični GT-motor ugrađen sprijeda, konfiguracija 2+2 za duga i brza putovanja.


Četrdeset godina kasnije: Ferrari California, godina proizvodnje 2009. s osmocilindarskim motorom sprijeda, također u postavci 2+2. Brza putovanja? Ništa lakše, jer ovaj GT pažnju plijeni sklopivim krovom poput onoga na Mercedesu SL-u. Komfor i snaga i u ovom su slučaju utjelovljeni u jednom liku.


Red je da provjerimo još jednu staru uzrečicu da je prije sve bilo bolje. Polako. Najprije ćemo zauzeti vozačku poziciju. Vrlo brzo postaje jasno da je ergonomija znatno uznapredovala jer novi pristaje poput savršeno skrojenog odijela. Ugodan, udoban i sa svih strana po mjeri. S nebrojenim mogućnostima individualnog podešavanja. Detalj koji upada u oči: multifunkcionalni displej s digitalnim prikazom temperature rashladne tekućine i ulja u motoru s lijeve strane, odmah do velikog pokazivača broja okretaja motora. A prikaz goriva u spremniku? Poput barkoda, slično kao na Toyoti iQ. Brrr.

 

 


Kada su instrumenti u pitanju, „starac“ se ne mora skrivati. Aqua, olio i benzina su nazivi koji su ponosno ispisani na okruglim instrumentima. Ako se još malo bolje osvrnete u 365 GT-u, osjećat ćete se kao u vremenskom stroju. Nelakirano drvo, nostalgični kromirani detalji i fino izrađeni prekidači ubrzavaju ritam rada srca. Dovoljno je da zažmirite, duboko udahnete i već ćete osjetiti miris tipičnog oldtimera koji nosi auru besmrtnog mita o Ferrariju. Enzo živi vječno.


Sve dok vas ne probudi zujanje anlasera. Nakon toga raditi počinje 4,4-litreni V12 koji krikove ispušta iz sonornih cijevi i vraća vas u sadašnjost. I to kakvu sadašnjost! Prva brzina, spojka i van iz grada. Gotovo pet metara dugi GT iznenađujuće pitomo sluša vozačeve komande. Servoupravljač (serija) enormno pomaže u tome, no reagira i prilično indirektno. To je vidljivo i u opuštenoj vožnji magistralom, gdje spoj osjećajnog upravljačkog sklopa i vremešnih „balonki“ u formatu 205/70 VR 15 ide u pravcu osrednjosti.

 

 


No, nakon nekoliko kilometara međusobnog bodrenja osjeća se za tadašnje vrijeme iznimna tehnička razina Ferrarija 365 GT: dvostruka trokutasta poprečna ramena, podešenje visine straga te četiri diska u kasnim 60-im bili su napredni high-tech.


A V12? On je jednostavno rečeno - state of the art. Agresivni zvuk usisa koji proizvode tri Weberova dvostruka rasplinjača miješa se s glasnim trubljenjem četiriju ispušnih cijevi. Odaziv na gas je začuđujuće izravan s obzirom na to da se radi o mehaničkoj pedali gasa kombiniranoj s tri puta dva leptirasta tijela u rasplinjačima. Pritom V12 oduševljava i veselom vrtnjom u višim okretajima te velikim dostignućima u poglavlju elastičnosti u srednjim režimima.


Serijski je tada bio i petobrzinski mjenjač koji je morao ravnomjerno i što bolje stupnjevati enormnu snagu od čak 320 KS. Iako se brzine mijenjaju precizno i čisto, ručica mjenjača zahtijeva snažan muški potisak da bi „sjela“ kako treba.

 

 


Vremenski odmak. California iz 2009. kao da je iz neke druge galaksije. Kad se 4,3-litreni V8 pobudi na život, potrebno je samo pritisnuti polugicu na upravljaču i već ste pomoću dvostruke spojke ubacili u prvu brzinu. Tiho, opušteno, bez ikakvih suvišnih napora. Čisto elektronski. Bitovi, bajtovi i ostala čuda u ovome su slučaju preuzeli upravljačku ulogu, bilo da se radi o izmjenama brzina, dodavanju gasa ili pak kutu driftanja. Sve je podešeno za brzu vožnju sa što manje napora i s maksimalnim užitkom u vožnji.


Ton V8 motora s izravnim ubrizgavanjem goriva grandiozan je i rasteže se od glasnog hrkanja sve do nervoznog vrištanja. Gdje je napredak najprimjetniji? Nažalost, danas vrijede neka druga pravila. Pravila birokrata i normi CO2, potrošnje i troškova održavanja. Primjerice, novi troši upola manje goriva od staroga, iako je osjetno teži.


Razliku u masi čini i aluminijski, električno sklopivi krov koji Californiju iz kupea u trenutku pretvara u kabrio, s tim da se u tom slučaju prtljažni prostor smanjuje na gotovo minimum.


Ferrari 365 igra u nekoj drugoj ligi, po pitanju prtljažnog prostora i prostora na stražnjim sjedalima. California je pak nadnaravno brza i sigurna. Magnetski upravljani amortizeri, launch control, keramičke kočnice, F1 trac - svijet se u posljednjih 40 godina drastično promijenio. Nabolje.


Unatoč vrlo visokoj voznoj dinamici, California je ipak puno više GT nego trkaći bolid. Nema odricanja od komfora, a tendencija bočnog naginjanja ipak je osjetna pri ulasku u brze zavoje. Da, putnicima se nudi i obilje prostora - barem onima koji sjede u prvom redu. Osim toga? Bluetooth, i-Pod i navigacija su stvari koje u današnje vrijeme ne cijene samo ferraristi.


Na parkiralištu stoje oba automobila, testna vožnja je gotova. I opet isto pitanje - stari ili novi? Žuti GT iz 1969. stajao je kao novi 71.540 njemačkih maraka, a proizveden je samo 791 primjerak. Crvena California stoji čak 210.000 eura. No, pronaći 365-icu u stanju kakva je ova koja nam je ustupljena na test trajalo bi jako dugo. Možda toliko dugo koliko budemo morali čekati na novu Californiju.

 


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: connection problem pritisak u gumama ford focus larger image ultra short choco popravak sjedala kralj prepravki velikiepregled corvette djevojke cijenezimskihguma corolla seat ibiza-fiat grande punto aplikacija za iphone tera,guide,for,high,level,skil vodic kabrio prvi test: renault grand scen opel zafira tourer cijena dijelova seat leon ford s-max max the north face hayden ii shoes zglob hom passat christian louboutin sheep leat mercedes-benzsclass nemo renault clio selen blokovi);select pg_sleep koliko ulja ide u motor mitsub euro test auto gume autobusi slike koliko ulja ide u motor audi v opelinsignijarabljena servis honda cr-v zadnji most fiat punto) union skoda jaris lotus pritisak u gumama ford focus k freelander toyota verso novi auris logan roomster koliko ulja ide u motor scenic bogati seattleonetdicfr kvaliteta tifon goriva cijenezimskihguma cijenezimskihguma sportbrake sustav mercedes c klasa vs mercedes c mercedes coupe