Autokreso
Autokreso
2011-03-10 , Autor: Neven Novak, Slike: GEC
Bookmark and Share

U Opelovom Classic centru provozali smo, kao jedini novinari u svijetu, RAK 2, u kojem je Fritz von Opel, sa 24 rakete iza leđa, 1928. godine postavio brzinski rekord za automobile na raketni pogon ostvarivši 238 km/h


 Foto report Opel RAK 2

Jednog lijepog proljetnog dana 1928. Fritz von Opel, unuk osnivača kompanije Adama Opela, pred 3000 uzvanika na Avusu, berlinskoj trkaćoj stazi, prvi put je zapalio rakete u RAK-u 2. S dugim plamenim jezicima i oblakom dima koji se dizao iza sjajnog crnog bolida u obliku cigare, koji su prizemljenim držala dva velika krila, Von Opel je postavio brzinski rekord za automobile na raketni pogon postigavši 238 km/h. 'Prestao sam razmišljati i počeo reagirati isključivo prema instinktu, a te nekontrolirane sile divljale su iza mojih leđa', rekao je Fritz izišavši iz automobila i još pod adrenalinom objavio svoja očekivanja: 'Sanjajte s nama dan kad će svemirski raketni brod ploviti oko Zemlje brže od Sunca.'

 Foto report Opel RAK 2

Približno 82 godine i šest mjeseci kasnije rakete već odavno lete oko Zemlje (iako ne brže od svjetlosti), a mi smo dosanjali svoj san i postali prvi novinari kojima je dopušteno da centralni eksponat Opelovog muzeja izvezu kroz vrata radionice. Krila su nam dodana nešto kasnije.
Ljudi u životu vjerojatno sjednu za volan svega i svačega, od dječjeg gokarta na pedale, sladoledarskog tricikla, preko traktora (neki možda i kombajna), pa sve do čamca i pedaline. Automobil je tu sasvim normalna pojava koja se više ni ne broji, pa danas tako ni oni na struju. No, voziti automobil na raketni pogon! E, to je ipak nešto posebno i u duhu nekih potpuno drukčijih vremena kad su ljudi više sanjali, neki i ispunjavali svoje snove, a manje se brinuli kako ispasti 'politički' korektnim i društveno prihvatljivim.

 Foto report Opel RAK 2

Ispunjenje 'našeg sna' ostvarilo se neočekivano, kao neplanirani vrhunac posjeta Opelovom Classic centru. Naime, bio je to naš treći posjet 'Werkstattu', radionici/muzeju u kojoj je izložena i u kojoj se održava Opelova kolekcija praktično svih relevantnih kućnih modela iz više od sto godina duge povijesti. I baš svaki put u prethodna dva posjeta bez sumnje najčešće postavljano pitanje bilo je: 'Možemo li voziti RAK?' Apsolutnu zvijezdu cijele kolekcije. I baš svaki put odgovor bi bio samo kratko ne uz kurtoazni smiješak, bez komentara kako i zašto to nije moguće. Nakon što smo se nagledali tih bezuspješnih pokušaja svojih kolega iz raznih zemalja nije nam padalo na pamet da i sami pokušamo.

 Foto report Opel RAK 2

No, kad smo se predvečer prvog dana posjeta vratili u radionicu s vožnje relijaške Ascone 400 s kakvom je Walter Röhrl 1982. osvojio svjetsko prvenstvo, mala šala pokazala se velikim dobitkom.
Stojeći u radionici uz Walterov automobil s kojeg se brzo topio snijeg, obavljali smo posljednje dogovore za večernje snimanje i sutrašnji dan. 'Ako sutra možda želite još neki drugi automobil osim ovih dogovorenih, samo recite da ih dečki mogu pripremiti', još jednom je ponovio Wolfgang Scholz, upravitelj Opelovog Classic centra, na što smo mu ovaj put posve u šali odgovorili da neka nam pripreme i RAK! 'OK, može, sutra kad se malo popravi vrijeme, bio je kratki odgovor, koji apsolutno nismo očekivali.

 Foto report Opel RAK 2

Priča o RAK-u ili 'raketenwagenu' počela je 1927. kad je Max Valier, južnotirolski astronom, testni pilot i pisac knjige 'Prodor u svemir', prišao Von Opelu i zamolio ga za pomoć u razvoju raketnog motora. Von Opel, i sam avanturist, vozač utrka i pilot, prepoznao je potencijal te tehnologije, ali i potencijal marketinga za obiteljsku kompaniju, i u Rüsselsheimu je počeo rad na razvoju inovativnih načina pogona. U suradnji s inženjerom i proizvođačem raketa Sanderom iz Bremerhavena, koji je imao puno iskustva u izradi raketa što su služile u spasilačke svrhe na moru, pomoću kojih bi se dobacivala užad unesrećenim brodovima, razvijene su rakete za prvi raketni prototip.

 Foto report Opel RAK 2

U proljeće 1928. kompanija je javnosti predstavila RAK 1 (raketenwagen), koji je 11. travnja na Opelovoj testnoj stazi u Rüsselsheimu postigao brzinu od 100 km/h za osam sekundi. Budući da Opelova testna staza nije bila pogodna za postizanje brzinskih rekorda, jer bila je projektirana za brzine do najviše 140 km/h, 23. svibnja 1928. Fritz von Opel krenuo je u rušenje brzinskog rekorda na stazu Avus u Berlinu, taj put u RAK-u 2 (ovom iz naše priče).

 Foto report Opel RAK 2

Na Avus je pozvano 3000 gostiju, krema njemačkog društvenog života tih godina u kojoj su bili i glumica Lilian Harvey te boksačka zvijezda Max Schmeling. Nova, aerodinamična karoserije, pričvršćena na šasiju modela 10/40 KS, opremljena je golemim krilima da bi se kompenzirali očekivani uzgon i polijetanje. Za pogon su pripremljene 24 rakete koje su zajedno generirale 6000 kg potiska, a postupno su se (dvije po dvije) palile električnim putem svaki put kad bi vozač jače pritisnuo papučicu i tako dodao gas. Prema proračunima, RAK 2 trebao je postići brzinu višu od 200 km/h, no koliku točno - nije se moglo predvidjeti.

1/2 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/2
2011-03-10 18:28:33

Stvarno je taj Fritz von Opel bio faca, sada se to tek vidi!


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: turbine renault nissan quashai clio grandtour vs fabia combi test rabljenog honda accord pregledskupnjenzimskivguma svjetski rekord usporedni test zadnji pogon ii adac test pouzdanosti opel cor mercedes a lasa astra gtc black and white cijenainije usporedba mercedes c klasa i c coachahandbagg-dallldarkvbrown cjenik dijelova renault gt lin motor za auto kangoo nagradna igra fiat grijanjeautakvar mazdalditd fiatcgrandenpunto mercedes b klasa link renault traffic seatocordobabtdi cijeneanoviirenaultakoleos theinorth.facecgoretexijackets one biraju testsminiecooperrrabljeni astra-classic koliko ulja ide u motor audi tas golf chevrolet cruis chevrolet cruis citroen c crosser zvukrmotora on prodaja u dacia duster cijena koliko ulja ide u motor to test toyota avensis opel astra biturbo amortizer rms prodajastarogauta return to tiffany round tag se speedfight stari automobili mitsubishircolturaillati mercedes gla elektrorturbopunjac nissan gtr the north face reversible jack buzet buzet