Autokreso
Autokreso
2010-11-25 , Autor: Neven Novak , Slike: GEC
Bookmark and Share

U autoindustriji se svako toliko dogodi blockbuster - proizvođači osmisle nešto novo, a ni sami nisu sigurni što očekivati, pa se vrijednost pokaže tek neočekivano dobrom prodajom. Čini se da je Dacia to postigla Dusterom


 

U vremenima kad je svaki novi automobil sve sofisticiraniji (čitaj - osjetljiviji), nakrcaniji novim tehničkim rješenjima/elektronikom (koji su sami sebi svrha), hibridnim pogonima i raznoraznom ukrasnom skalamerijom u obliku LED-svjetala, specijalne dizajnirane „plastikice“ i sedamdeset osam vrsta različitih krovnih otvora, Dacia Duster je upravo jednostavnošću i stavom „now bull-shit“ nevjerojatno dobro, upravo za ovaj trenutak u vremenu i naše uvjete pogođen automobil. Jednostavno, Duster je prava klasična muškarčina u svijetu metroseksualaca. Točnije, bio bi da dacia nije ženskog roda.


Izvana Duster, međutim, nije nimalo ženskast. Najviše u oči upadaju prošireni blatobrani u odnosu na Logan, na čijoj je osnovi nastao, te širi trag kotača. Tako proširen duster se doima vrlo niskim, ali zato i priljubljenim uz cestu. Testni duster bio je opremljen srednjim paketom Ambience, koji će i biti najprodavanija kombinacija. U njemu nema ukrasnih alu-naplataka (za koje se mora posebno doplatiti), pragova ili ukrasnih lajsni. No, zanimljivo je da Dusteru odlično stoje klasični čelični naplaci sa za teren i udobnost u vožnji puno praktičnijim „mesnatim“ gumama visokog profila.


 

Mi bismo mu pak dodali, posebno ako se radi o izvedbi 4x4, za koju se očekuje da će nešto više vremena provoditi na neasfaltiranim cestama i u provlačenju kroz grmlje i šikaru, posebne bočne zaštite na rubovima blatobrana i vratima. Na popisu su dodatne opreme i koštaju samo 1800 kuna, a uvelike će zaštititi lak od udaraca kamenčića ili ogrebotina od granja. Izvana se Duster s pogonom na četiri kotača od običnog s pogonom na samo prednje kotače razlikuje po naljepnici AWD (All Weel Drive) na stražnjem kraju, a u vožnji nema bitne razlike sve dok ne zatrebate pomoć stražnjeg para kotača za izvlačenje iz nezgodne situacije.


Sjesti za Dacijin upravljač pravo je osvježenje. Iako je uređenje jednostavno, plastika malo tvrđa, a sjedala bez ekstravagantnih dezena i kombinacija materijala, sve je upravo na svom mjestu, funkcionalno i spremno za korištenje. Upravo to „spreman za korištenje“ najbolje definira Duster. Prostora je za 4,3 metra dug automobil iznenađujuće puno i na prednjim, ali - što je još zanimljivije - i na stražnjim sjedalima, na kojima je dovoljno mjesta i za dulja putovanja čak i onima na granici od dva metra visine (i primjerene težine).

 


Naravno, Dusterova unutrašnjost ima i mana - premalo pretinaca za sitnice oko vozača, odsjaj instrumentne ploče u vjetrobranskom staklu ili pak položaj za volanom (sjedi se malo previsoko, iako se vozačko sjedala podešava po visini). Volan se može podešavati samo po visini, ali ne i po dubini, a iznad stražnje klupe nema osvjetljenja. No, to su sitnice koje jednostavno nemaju težinu kad se stave u odnos s puno važnijim faktorom - cijenom. Naime, Duster je veliki Dacijin iskorak, a premda se u prvi mah čini suludom idejom, taj automobil možemo smjestiti u istu rečenicu s recimo (jednako velikom) Toyotom RAV4 ili Nissanom Qashqaiem, iako to - sigurni smo - ni u Daciji ne očekuju, a onima u Toyoti ne pada ni na pamet. Nissan je ipak kućna marka pa povodi za komparacije sigurno postoje.

 

Za takve usporedbe postoji temelj i u dinamičkim svojstvima. Naime, kako po izgledu i unutrašnjem uređenju, tako i po mehanici, motorima i podešenju podvozja duster je jednostavan, praktičan automobil koji svoj posao obavlja iznenađujuće dobro. Testni model bio je opremljen benzincem 1,6 16v, jako dobro poznatim iz brojnih Renaultovih i Nissanovih modela, a u Dusteru razvija 105 KS. To je ujedno i jedini benzinac u ponudi, a pruža sasvim solidne vozne odlike, primjerene karakteru automobila. Naime, Duster je auto kojim se ne divlja, barem ne po asfaltu, a makadam je već neka druga priča (što potvrđuju i fotografije).


 

Performanse neće ostaviti bez daha, no Duster s tim motorom isto tako neće izgubiti korak ni u uobičajenoj vožnji, pa čak ni kad natovareni krenete na godišnji s obitelji. Ipak, određeni limiti postoje, pa ne treba očekivati čuda od automobila čija je najviša brzina 160 km/h, a ubrzanje do 100 km/h traje 12,8 sekundi. To je auto koji nudi druge prednosti. Volan je klasični mehanički servo, koji ne prenosi puno informacija s ceste, ali je ovjes naprosto odličan za naše ceste. Fantastično guta sve rupe i pruža zavidnu dozu komfora. I na najgorim, kockom obloženim cestama u putničku kabinu se ne prenose nikakva trešnja i lupetanje ovjesa, a u unutrašnjosti nema „cvrčaka“, što potvrđuje kvalitetu izrade i završne obrade.

 


 

Ako svoj automobil koristite isključivo u gradskoj džungli, onda vam je pogon na dva kotača sasvim dovoljan, ali ako imate namjeru uistinu silaziti na makadam, onda ova dacia nudi najjeftiniji pristup pravom pogonu 4x4 koji, osim lakšeg svladavanja terena, nudi i puno zaaaabaaaveeeeee! Za razliku od maloprije spomenutih kvaziterenaca, u kojima pri silasku s asfalta imate više brige o tome hoćete li probušiti niskoprofilnu gumu ili oguliti krasni 17-inčni alu-naplatak nego što će vam pomoći da svladate kilometar-dva makadama do udaljene plaže, duster je na terenu zaista doma. Pogon na sva četiri kotača posuđen je od Nissana, što je odlična referenca, a na testnom poligonu pokazao se sposobnim da i s običnim cestovnim gumama, po mekoj zemlji i blatu, svlada sigurno 99 posto situacija na koje ćete naletjeti u normalnoj upotrebi. Za svladavanje težih terena posebno je prilagođen šestobrzinski mjenjač sa skraćenom prvom brzinom, koja tako glumi reduktor.

 

Duster je prva Dacia u koju se ugrađuje i ESP, sustav dinamičkog nadzora stabilnosti, no dostupan je samo uz najviši paket opreme i snažniji dizel-motor s pogonom 4x4, a naš testni automobil ga nije imao i to nas je ovaj put veselilo jer nam je omogućilo zabavu u vožnjama „po boku“. No, ta kombinacija motora i pogona ima i svoja ograničenja, odnosno mane.

 

 

Glavna je nažalost potrošnja, na koju smo posebno osjetljivi kad kupujemo automobil cjenovnog razreda oko 100.000 kuna. Moramo priznati da Duster nismo štedjeli, naprotiv, većinu testnih kilometara vadili smo mu mast, a to se očitovalo i u potrošnji. Najveća zabilježena bila je čak 14,2 litre (maksimalno po autocesti), dok je u gradu bila oko 12 litara. Uz više kilometara na otvorenoj cesti, umjerenije brzinske prosjeke i bez terenske zabave uvjereni smo da testirani motor može trošiti i manje od 10 litara, a koliko, to je pitanje. U približno jednako teškom scenicu prošle generacije prosječno je trošio 7,8 l/100 km, ali je u dusteru, bojimo se, ta brojka teško ostvariva. Činjenica je da se radilo o potpuno novom automobilu s malo kilometara, a čak i danas kad se motori više ne moraju „razrađivati“ nije neuobičajeno da potrošnja osjetno padne nakon uvodnih nekoliko tisuća kilometara.


Druga mana vezana je uz relativno kratko proračunate prijenosne omjere i cijeni sukladnu tanku zvučnu izolaciju. Zato je buka u kabini nešto viša u vožnji autocestom, a posebno između 4800 i 5100 okretaja, kad se javlja neugodna rezonancija ispušnog sustava.

 


Kočnice su, s druge strane, vrlo solidne i robusne, pa za razliku od „metrića“ s početka priče koji nerijetko znaju pokazivati znakove zamora, čak ni nakon uzastopnih jakih kočenja s visokih brzina ne pokazuju znakove zamora, niti se diskovi počnu tresti čim ih prvi put pošteno zagrijete.
Cijena, odnosno omjer uloženo-dobiveno, dusterov je glavni forte. Oni koji Dusteru pariraju cijenom i opremljenošću osjetno su manji, s oni iste veličine u nekim slučajevima i trostruko skuplji za istu opremu, uz možda samo nešto bolje performanse.


Proizvođačima automobila svako toliko se dogodi da naprave blockbuster. Najčešće je to kad osmisle nešto potpuno novo i kad ni sami nisu sigurni što očekivati, pa se prava vrijednost očituje tek u obično neočekivano dobrim prodajnim rezultatima. Dojma smo da je Dacia (Renault) upravo to postigla Dusterom, automobilom apsolutno u skladu s današnjim kriznim vremenima, kad je omjer uloženog i dobivenog važniji nego ikad, a pouzdanost i jednostavnost cjenjenije odlike od imidža statusnog simbola i šminkeraja.



Nissanovi geni
Renault, u čijem je Dacia vlasništvu, za Dusterov pogon na sva četiri kotača posudio je komponente iz Nissanovog ormara. Radi se o pogonu koji snagu između prednjeg i stražnjeg para kotača raspodjeljuje električno nadziranom spojkom. U modu rada „auto“ elektronika sama nadzire situaciju i tek kad prednji par kotača prokliže, automatski šalje dio okretnog momenta na stražnji par. U položaju „lock“ prekidača smještenog u dnu središnjeg grebena vozač blokira centralni diferencijal. U tom položaju modificirani su i odaziv motora na komandu gasa te jačina kočenja motorom - što je vrlo važno u zahtjevnoj terenskoj vožnji. Taj položaj preporučuje se samo kad je podloga vrlo skliska i kotači imaju vrlo malo gripa (snijeg, blato, pijesak) te isključivo pri niskim brzinama.
Položaj „2WD“ preporučuje se kad je cesta suha i kvalitetna. Tako se dodatno smanjuju potrošnja i emisije štetnog CO2.

 


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: the north face sable shoes men mercedes sl astre makete chevrolet.cruzostoetpvrata x type jaguar hotel za gume golfa test rabljenih opel corsa d rabljeni djelovi za megan atermicko staklo suzukivitaras the north face womens fleece j rabljeni megane prednji nissan micra cc dijelovi renaultrmeganeigrandture gole djevojke parkingrsenzori alfasromeowgt koliko ulja ide u mercedes a k gole djevojke m klasa pritisak guma koliko ulja ide u motor nissan motorno ulje honda cr-v koliko ulja ide u motor nissan activetparkiassist diznezadcimotore hrvoje dokoza djevojkeudonjemrublju koliko ulja ide u motor nissan gume continental test pritisak u gumama fiat stilo o rabljeni megane ta koje ulje ide u motor audi all nissan qaschaqai corvette fiat scudo panorama renault clio storia golf viii luka zmija na motoru honda civic zimske gume honda hrv alfa romeo giulia qv test opel mokka automatik suzuki burgman goran puhovski opel corsa color edition citroen pariz