2009-06-02 , Autor: Igor Doležal
Bookmark and Share

S novim motorom i dorađenom kontrolom trakcije VW golf GTI ulazi u svoju šestu generaciju. Njegova svestranost i simpatični retro elementi svenarodnog sportaša lako izmame osmijeh na lice




Francuska je rivijera doista posebno mjesto koje neobično način miješa slavnu prošlost i svjetlucavu sadašnjost. Svojom bogatom tradicijom i posljednja, šesta generacija golfa GTI savršeno se uklapa u takvo okruženje. Nakon dogovorenog randevua s novim GTI-jem imali smo nekoliko opcija na raspolaganju. S jedne strane mondeni Monte Carlo i San Remo, a s druge ništa manje privlačni Cannes ili St. Tropez. No, samo jedan pogled na tihe i samozatajne Alpe u pozadini, prepune serpentina i visokih prijevoja, bio je dovoljan. Idealan poligon za brojne relije, gdje beskompromisni sportski modeli imaju unaprijed razrađen scenarij koji se mahom sastoji od silovitih ubrzanja i ništa manje dramatičnih kočenja. Gas, kratka ravnina, oštro kočenje, lakat-zavoj, ponovno gas, otpuštanje, dugi zavoj - i tako unedogled, do vrha, pa nazad dolje.

No, odmah moramo biti jasni. Novi golf GTI, kao i njegov pradjed iz prve generacije iz 1976., nije beskompromisni sportaš. I to ne skriva ni u jednom trenutku. Ne, Volkswagen već godinama nudi drukčiju filozofiju, koja kombinira zadovoljstvo u vožnji, ali uz obaveznu svakodnevnu praktičnost. Sve pod velom velikoserijske produkcije. I već prva serija zavoja daje nam jasno na znanje da put do zadovoljstva i ne zahtijeva naglašeni vozački talent.



Zahvaljujući dvolitrenom turbaku i iznimno široko položenoj krivulji okretnog momenta (1700-5200 o/min) lako će biti zaboravljen odabir pogrešne brzine, a nagli ulazak u neki od brojnih zavoja samo će se blago ocrtati na prednjim kotačima. Odlučan pritisak na papučicu gasa i GTI će ponovno rado kompletirati zavoj. Čak i u oštrom zavoju na prerano otpuštanje gasa, kad stražnjica poželi krenuti svojim putem, reakcija će biti pomalo neuobičajena za prednji pogon. Velika količina gripa naprijed stvari će vrlo brzo dovesti u ravnotežu. Za tako dobru trakciju u zavojima zaslužna je prije svega nova tehnologija koja u Volkswagenu nosi naziv XDS, a radi se o simulaciji mehaničkog diferencijala preko rada ESP-a. Drugim riječima, ovisno o utjecaju sile i položaju volana pri gubitku gripa se ne radi ono uobičajeno, dakle oduzima gas, a time i gubi na agilnosti, nego elektronika ciljano koči unutarnjim (prema zavoju) prednjim kotačem. Malo razočaranje zbog nedostatka „prave“ špere? Možda, no, ruku na srce, i na staroj je petici ona nedostajala kao rebalans proračuna Ivi Sanaderu.

Međutim, novosti tu ne prestaju. Iako su mnogi bili razočarani kad su vidjeli podatke o motoru, čije su karakteristike gotovo jednake prethodniku, benzinac s izravnim ubrizgavanjem ipak se razlikuje od prethodnika. Nova generacija, koja nosi oznaku EA 888, tehničko podrijetlo vuče iz GTI-ja editiona 30, koji je razvijao 230 KS. 1,8-litreni TSI, poznat iz passata, obećava silnu zabavu, ali i potpunu kontrolu. Prije svega uz pomoć novih komponenti poput modificiranih klipova i karika koji reduciraju unutarnje trenje, odnosno optimizirane uljne te pumpe goriva.


Osim vrhunskim materijalima u kabini, novi se golf GTI može pohvaliti izrazito neutralnim držanjem i preciznim navođenjem

Činjenica i dalje stoji da je blok motora spreman podnijeti i znatno veću snagu, no u odnosu na prethodnika dodano je samo deset konja, što nas naposljetku dovodi do maksimalnih 210 KS pri 5300 okretaja. Razlog je prozaičan. Višak konja donosi višu potrošnju i više emisije štetnih plinova. Ovako motor zadovoljava norme Euro 5 i donosi prosječnu potrošnju od 7,4 litre na 100 kilometara, što je desetak posto manje nego prije (8 l). A time se ionako ostavlja prostora za čekanje „über“ R golfa, koji bi se sa 270 KS i pogonom na sve kotače trebao ukazati krajem godine.

Zvuk motora je dvojak. Kao i kod prethodnika, GTI donosi buku ispuha u unutrašnjost. No, u svakodnevnoj vožnji ta je doza vrlo pažljivo odabrana. Jer, tek pod punim opterećenjem osmijeh se počinje potpuno razvlačiti. Duboke, moćne tonove otvorene radosti tad samo povremeno prekine promjena brzine, sad još bržeg šestostupanjskog DSG-a. I adaptivni ovjes, poznat sa serijskih modela, radi dvotonski. U poziciji comfort, čak i kratke, obično vrlo bolne rupe iznenađujuće udobno upija, dok stvari u modu sport postaju ipak znatno grublje. Zauzvrat se karoserija znatno manje naginje u zavojima i, važnije, manje se upleće u rad serva, zbog čega GTI-jev upravljač daje bolji odaziv od svog civilnog brata.



Prije nego što se unutarnji kotač zavrti uprazno elektronika reagira kočenjem i usklađuje rotaciju s vanjskim, čime se smanjuje podupravljanje te osigurava više gripa i manje negativnih iznenađenja za neiskusnije vozače



Dobra su vijest za okorjele ljubitelje GTI-ja klasični ukrasni dodaci koji su nestali u 90-ima, a vratila ih je prethodna generacija. Tu ponajprije govorimo o saćastoj prednjoj masci u crvenom okviru, izraženijem krovnom spojleru, agresivnijim pragovima te obaveznom difuzoru straga. Unutra vozač najprije uočava volan s ravnim dnom, naravno - prošiven crvenim koncem, gumirane alu-pedale i zadivljujuće udobna sportska sjedala dostupna serijski. Općenito, novi GTI profitira od raskošnije unutrašnjosti koju je donijela serija šest s kvalitetnijim materijalima, vrlo preciznom obradom te jednostavnim i elegantnim instrumentima.

Na kraju nam ostaje samo cijena, a za 27.400 eura, osnovni GTI uključuje između ostalog grijanje sjedala, parkirne senzore, dvozonski klima-uređaj, CD/mp3 radio i 17-inčne alu-felge poznatog dizajna. I početne su boje u GTI-jevoj tradiciji, što će reći crvena, bijela i crna. Kao i nekad.



Uz GTI, Volkswagen širi ponudu i predstavlja sportsku verziju za štovatelje dizelskih izvedbi, oživljavajući tradicionalni naziv GTD, koji se prvi put pojavio još davne 1982. godine. Naizgled nespojivo, ekonomičnost i sportske performanse, pokušat će ujediniti 170 KS snažni common-rail koji pritom obećava 8,1 sekundu do 100 km i maksimalnih 222 km/h, ali i potrošnju od samo 5,3 litre, uz emisiju CO2 od 139 g/km. I GTD će nuditi šestobrzinski ručni ili DSG-mjenjač te detalje svojstvene GTI-ju. Ipak, umjesto crvenih, ovaj put će kromirane lajsne krasiti masku GTD. Predviđena je cijena od 27.475 eura u Njemačkoj.



TEHNIČKI PODACI

Karoserija
Kombi-limuzina s pet sjedala, dužina x širina x visina 4213 x 1779 x 1469 mm, međuosovinski razmak 1414 mm, dopuštena masa 1890 kg

Podvozje
Neovisan ovjes, sprijeda s poprečnim ramenima, McPhersonove opružne noge, straga s poprečnim i uzdužnim ramenima, zavojite opruge, amortizeri, stabilizatori sprijeda i straga, samoventilirajući diskovi sprijeda, diskovi straga, gume 225/45 R17

Prijenos snage
Pogon na prednje kotače, šestostupanjski DSG-mjenjač

Motor
Četverocilindarski benzinski motor, redno postavljen, turbopunjač i hladnjak stiješnjenog zraka, obujam 1984 ccm, snaga 155 kW (210 KS) pri 5300 o/min, maksimalni okretni moment 280 Nm pri 1700 o/min

Vozne osobine
0-100 km/h            6,9 s
Najviša brzina            238 km/h
Prosječna potrošnja (ECE)    7,4 l/100 km

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: theinorth.faceadenalirfleeceow quashqai test ljetnih motto guzzi test rabljenog alfa mito fiat idea test darinjankovic eurotaxov katalog test mini moris cooper diesel nisan micra rabljeni ford cmax seat leon tdi fr eurogstandart nagradna igra suzuki cijenaservisaseatibiza golfrvl clio storia test smarta gumb citroen c crosser toyota auris hsd mustang plinske instalacije toyotauproblemima mercedes ml cdi koliko ulja ide u space star pritisak u gumama renault one biraji smartnfortwoscdi uljemotora eurogstandart testu gradskih i auta inapsnij vw polo si dizela good year wrangler opelmkadettne uvozrabljenih hondaecr-z uporedni test suv-a aveo rs jaguarxtype corsaebdtest volkswagentpolo seatrcordobaetdi matshubishi asx test auto gum.. hrvatski kraljevi prerada dari citroenrc.crosser diesel ili benzin testsauto.guma toyota yaris verso