2009-12-14 , Autor: Neven Novak, Slike: GEC
Bookmark and Share

Tesla roadster sport vjerojatno je najznačajniji automobil koji nam je ove godine stigao u ruke. Nakon višegodišnjeg iščekivanja, pompoznih najava i neizbježnih kašnjenja u proizvodnji prva smo hrvatska redakcija koja je isprobala automobil o kojem bruji cijeli svijet, a napokon je stigao i u Europu




Otkuda početi? Možda je najjednostavnije za Teslin roadster reći da je svojevrsni automobilski mesija doba koje upravo počinje. Upravo zato to je automobil opterećen velikim očekivanjima, između ostalog nametnutim i bombastičnim najavama samog proizvođača u kojima je najavljivan kao prvi „zeleni“ supersportski automobil, odnosno kao prvi električni automobil koji se može koristiti svakodnevno. I sve to dodatno začinjeno paprenom cijenom koja automatski podiže ljestvicu očekivanja. No, ostavimo sad načas svu filozofiju i „zelenu“ tehniku i okrenimo se najvažnijem pitanju - kako se on vozi?

Unutrašnjost je zavidno prostrana s obzirom na ukupne dimenzije, a od standardnog automobila razlikuje se po grafici brojača okretaja i izostanku ručice mjenjača
Unutrašnjost je zavidno prostrana s obzirom na ukupne dimenzije, a od
 standardnog automobila razlikuje se po grafici brojača okretaja i izostanku
 ručice mjenjača

Jednostavno, to je nešto posebno. Tesla roadster smiješno je brz automobil, a posebno u najnovijoj i najsnažnijoj izvedbi sport. U biti, nekako mu uspijeva ostaviti još brži dojam nego što govore službene brojke, koje se kreću u okvirima očekivanog za supersportske automobile - ubrzanje do 100 km/h za manje od četiri sekunde (službeni podatak je 0-96 km/h za 3,7). Osnovna je karakteristika elektromotora da najveći okretni moment razvija odmah pri 0 o/min, a teslin je podešen tako da maksimalnih 375 Nm okretnog momenta razvija od 0 do 4500 o/min. Zato tesla ne treba mjenjač, nego koristi samo jednu brzinu pa su maksimalno snažna ubrzanja doslovno trenutačna, bez potrebe za mijenjanjem „u jednu niže“ ili čekanja da „kickdawn“ automatskog mjenjača odradi svoje. Bez ikakve buke motora, brujanja ili naglašenog povećanja broja okretaja, stisnuta pedala gasa doživljaj je otprilike kao kad u zvjezdanim stazama Enterprise uskoči u warp-speed - whooop - i nestao je!

Straga je mali prtljažnik u koji navodno stane torba s golf-palicama
Straga je mali prtljažnik u koji navodno stane torba s golf-palicama

Trzajna ozljeda vrata ako niste spremni nije isključena, a zbog izostanka bilo kakvog zvuka motora sve djeluje nestvarno, pomalo zastrašujuće, kao iz nekog drugog svijeta. Ta tišina bila je problem i našem fotografu dok je snimao „prolaze“ jer ga nikakav zvuk nije upozoravao da stižemo u vidokrug objektiva. Uz to, bijeli tesla dolazio bi takvom brzinom da prva dva prolaza nije ništa uspio ni snimiti, pa smo svaki idući morali najavljivati sirenom, da bi se mogao na vrijeme pripremiti, posebno ako bismo dali malo više gasa. „Daha“, ili što već ponestaje elektromotorima, nestaje pri - zbog sigurnosti elektronski ograničenih - 201 km/h (samo je pitanje vremena kad će neki tuner za njemački autobahn ukloniti taj limitator), a snažna međuubrzanja postaju nešto manje impresivna od 140-150 km/h pa naviše. Ne kažemo da su slaba, nego su samo puno normalnija ili nekako ovozemaljska, očekivana.

U zavojima tesla roadster ipak nije tako dobar kao lotus elise, na čijoj je osnovi napravljen. To i nije čudno, jer se radi o najboljem mogućem uzoru u toj kategoriji vožnje (pročitajte veliku usporedbu handlinga u ovom broju). Tesla je bitno skloniji podupravljanju, proklizavanju preko nosa (prednjeg para kotača) nego recimo elise, što i nije tako loše s obzirom na to da se njegov ovjes mora nositi s dodatnih 450 kg baterija u centralnom dijelu vozila, koje bi tako otežani roadster pretvorile u teško zaustavljiv vrtuljak ako bismo usred zavoja dodali previše gasa.
Zbog te povećane mase, ali i set-upa ovjesa, volan nije toliko precizan, a pri nižim brzinama i parkiranju i poprilično je težak. Jednako „teretne“ su i kočnice koje je potrebno dobrano nagaziti da zaustavljaju automobil silom jednakom sili ubrzanja. Jedno od iznenađenja bila je snaga „kočenja motorom“ kad dignete nogu s gasa, koja je dosta naglašena, a dolazi kao posljedica rada sustava za regeneraciju energije pri usporavanju, čime se u tim trenucima pune baterije.

Hladnjak ne služi za hlađenje motora, nego velikog paketa litij-ionskih baterija
Hladnjak ne služi za hlađenje motora, nego velikog paketa litij-ionskih baterija

Karakteristična je za izvedbu sport Teslinog roadstera mogućnost podešavanja ovjesa po vlastitim željama, čime se nažalost nismo imali vremena ni prilike baviti, a automobil koji smo vozili imao je osnovnu postavku ovjesa s potpuno neutralnim kutevima i otvora i nagiba kotača, čime se maksimalno smanjuje otpor kotrljanju, a time i povećava doseg u vožnji s jednim punjenjem akumulatora. Takva je postava ovjesa i na običnoj izvedbi roadstera, na kojoj nije doplaćen paket sport i ima tridesetak konja slabiji elektromotor. No, iako bi se nakon ovoga moglo učiniti da je tesla pretežak i trom po pitanju handlinga, takav dojam stoji (da još jednom ponovimo) samo u izravnoj usporedbi sa standardnim lotusom eliseom, no prema velikoj većini automobila s kojima se svi mi svakodnevno služimo i baterijama otežani roadster prava je čigra.

Nismo očekivali da nam uz sportske automobile neizostavno vezana očaravajuća buka motora u tesli uopće neće nedostajati. Štoviše, upravo ta tišina stalno vas podsjeća na to u koliko posebnom automobilu sjedite, te na činjenicu da u njegovoj vožnji nema emisije štetnih plinova. Izostanak zvuka u biti je očitiji nego što biste očekivali, jer slučajni prolaznici vrlo često prstom prate vaš prolazak, a vožnja je po tom pitanju udobnija nego u najuglađenijem rolls-royceu. Da, vožnja po dobrom asfaltu puno je udobnija nego što biste očekivali od sportskog i niskog roadstera, jedino zbog izostanka buke usisa i ispuha motora puno jače doživljavate udarce kotača u kratke oštre rupe na asfaltu ili pri prijelazu tračnica.



Ipak, glavni ograničavajući faktor ovakvih automobila njihov su doseg i trajanje punjenja baterija. Prema tvorničkim podacima, doseg s jednim punjenjem baterija trebao bi biti 390 km, ali to ovisi o načinu vožnje, a u realnim uvjetima posebno gradske vožnje ipak je osjetno manji. Ponovno punjenje praznih baterija iz klasične kućne utičnice (220 V, 30 A) traje osam sati.

No, na teslu ne treba gledati istim očima. To nije masovni automobil praktične namjene i njegovim vlasnicima je sasvim dovoljno voziti se 150 do 200 km dnevno prije nego ga vrate u garažu ili stignu do iduće točke pomno planiranog „električnog“ putovanja. Jer, nepobitna je činjenica da je tesla prvi pravi električni automobil s iskoristivim dosegom koji pritom nudi uistinu uzbudljivu dinamiku vožnje i zamišljen je na čisto ekonomskim osnovama, a nije samo PR projekt nekog velikog proizvođača koji će progutati milijune u službi poboljšanja imidža kompanije.

Zapravo, cijelu situaciju najbolje je postavio Jochen Rudat, prodajni menadžer za Švicarsku, dok nas je vodio od Teslinog štanda do parkinga gdje smo preuzeli automobil, postavivši retoričko pitanje - „Znate li što je ovo oko nas?“ - uz široki zamah ruke koji je obuhvatio velebne paviljone ponosa njemačke autoindustrije prepune najnovijih modela pokretanih klasičnim motorima s unutrašnjim izgaranjem. „To je jedan veličanstveni muzej automobila.“

Loše strane



Naravno, kao i svaki drugi tako ekstreman automobil (pritom ne mislimo na performanse, nego na cjelokupnu koncepciju) i tesla roadster ima loše strane. Prije svih to je cijena. Osnovni model u Europi košta 89.000 eura plus porez (PDV, ovisno o državi), na koju treba dodati još 15.000 eura za paket sport, kojim je bio opremljen naš automobil, a zanimljivo je da se može kupiti i ugraditi i kao postprodajni dodatak. Ipak, ako cijenu gledamo u usporedbi s onom nekih drugih supersportskih/egzotičnih automobila jednako nepraktičnih za, recimo, familijarnu upotrebu, onda ona i nije tako strašna, a mala utjeha može biti i činjenica da njome plaćate i omogućavate razvoj budućih Teslinih modela poput tesle S, sportski orijentirane obiteljske limuzine koja bi trebala stajati osjetno manje.

Naravno tu je i stalni problem električnih automobila na koji se neki put zaboravlja u oduševljenju njihovom ekološkom podobnošću - činjenica da se električna energija koju troše ipak negdje mora proizvesti, što znači da, iako ne izravno, pridonose emisijama stakleničkih plinova, posebno ako većina električne energije, kao što je to recimo slučaj kod nas, dolazi iz termoelektrana. Životni vijek baterija je do sedam godina, odnosno 160.000 km, a onda ih treba zamijeniti, što će koštati oko 10.000 eura.

TESLA MODEL S
-	Autonomija od 255, 370 ili 480 km -	Brzo punjenje za samo 45 minuta -	Ubrzanje od 0 do 100 km/h za 5,6 sekundi -	Sedam sjedala -	Cijena osnovnog modela 49.900 USD
- Autonomija od 255, 370 ili 480 km
- Brzo punjenje za samo 45 minuta
 - Ubrzanje od 0 do 100 km/h za 5,6 sekundi
 - Sedam sjedala
 - Cijena osnovnog modela 49.900 USD

TESLA MOTOR Inc.



Tesla Motor Incorporated osnovan je 2003. u San Carlosu u srcu kalifornijske Silicijske doline. Trenutačno je jedini proizvođač serijskih električnih automobila. Kompaniju su osnovali Martin Eberhard, Mac Tarpenning i Ian Wright, a prvotni kapital od 7,5 milijuna dolara za razvoj pokusnog modela osigurao je Elon Musk, u travnju 2004. Musk je južnoafrički poduzetnik, u to vrijeme vlasnik Pay Pala. Od tad su brojni privatni ulagači (od kojih je najveći i dalje Musk s više od 80 milijuna dolara) uložili do siječnja 2009. godine 187 milijuna dolara, a kompanija je dotad isporučila 147 automobila. No, ove godine očekuje se veliki bum. Predstavljena je druga poboljšana izvedba roadster 2, koja se počela proizvoditi u seriji od 25 primjeraka tjedno, tako da je do danas isporučeno oko 700 komada. Zahvaljujući porastu prodaje i povećanoj dobiti na novim modelima (posebice roadsteru sportu) kompanija je u srpnju 2009. prvi put ostvarila dobit od milijun dolara, od ukupno 20 koliko je zaradila taj mjesec. U to vrijeme 10-postotni udio u kompaniji za oko 50 milijuna dolara kupuje Daimler. Vlada SAD-a kompaniji odobrava zajam od 465 milijuna dolara, koji će se uložiti u razvoj novog modela S, te u razvoj budućih pogonskih jedinica koje bi Tesla mogao prodavati i drugim proizvođačima. Model S na tržištu bi se trebao pojaviti početkom 2012.

Tesla trenutačno ima devet prodajnih salona, od kojih su tri u Europi - London, Monako i nedavno otvoreni u Münchenu.



Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: hondagaccorditest kvalitetabenzina sportbrake cijena dijelova seat altea renault senic grande chevrolet cruze autoguma cooper deflektor zraka golf twingo dimenzije felgi berlingotxtr volkswagen phaeton design awar difuzori opel zafira tourer vwlpologcomfortline colorado tockovi -pritisak u gumama-for autozubak u nagradnoj igri odamerikanacadopeugeota focuskaravan tiffanybeadedchainnecklace opelrastratclassic pp tablice velikidtestesubaruzjusty skoda yeti dario konopek audi autosmotorwsportjkatalog opel sintra peugeot tepee croatian motorno ulje za mondeo kao ni jedan drugi vento,sharan,clio,espace,derbi mitsubishi lanc.. toyota corolla verso twingo dimenzije felgi nagradna igra fiat la lista auta godine u hrvatskoj audikquattroaconcept kupnjazimskigguma concept one plinske instalacije pobjednik toyota urbancruz kiaceedcrdi alfa brera difuzori alfa brera citroen cruze alfa brera presvlake