2009-01-05 , Autor: Alexander Bloch i Harald Haprecht, Slike: Hans-Dieter Seufert
Bookmark and Share

Nakon obnove 911-ice na red je došao i cayman, koji slovi za ulaznicu u svijet porschea. Novi motori, izravno ubrizgavanje te PDK, sustav dvostruke spojke i mjenjača, omogućili su mu da bude jači, brži i štedljiviji




Iako svjetska autoindustrija na globalnoj razini stoji vrlo loše, iz Porschea nam dolaze dobre vijesti. Barem zasad. Obnovljeni cayman u S-verziji razvija 320 KS, kao i carrera serije 996. Zahvaljujući sustavu dvostruke spojke i mjenjača PDK ubrzava trunku brže, a uz to i na 100 km troši oko 1,6 litara manje.

Čak je i odnos cijene spram aktualne carrere povoljan, pa neka još netko kaže da su novi automobili - sve skuplji! Nema sumnje, cayman vozače lako natjera na provjeru kreditne sposobnosti i ideju o kupnji. Ako je tako, znajte da osnovni model stoji 63.500 eura, a jača izvedba S 79.500 eura. Doplata za „šperu“ na osnovni model stoji oko 1500 eura (S je ima serijski), a za brzi mjenjač PDK s dvije spojke rezervirajte oko 3800 eura.

Na koncu tu je i vrlo zanimljiv paket sport chrono, koji na središte dovodi lijepu analognu štopericu, a uključuje i opcije sport te sport+, kojima se upravlja menadžmentom motora. Za njega vam je potrebno nešto manje od 1500 eura, no tada je u opremi i launch control. Spomenimo još samo da „špera“ nije bilo kakva, nego prava mehanička. Pri ubrzavanjima blokira do 22 posto, a za vrijeme overdrivea ili proklizavanja u driftu do 27 posto. Lijepo.



E sad, postoji jedan problem u svemu tome. Budući vlasnik još samo mora preživjeti pad s ekstravagantne 911-ice na jednostavni cayman, i to je to! Naravno, pojam jednostavni ne smijete uzeti zaozbiljno, a još manje činjenicu da cijenu od oko 60 tisuća eura smatrate sitnicom.

Ipak, sve te rasprave o cijenama i previranja ljubiteljima kultnog porschea znače vrlo malo. Oni prije svega cijene izravnu upravljivost i handling, a to je i starom caymanu poprilično polazilo od ruke.Njegov odlično izbalansirani centralni smještaj motora „ušunjao“ se mnogim vozačima u srce, a novi model još bolje koristi svoje predispozicije te u manirima brzog projektila prolazi kroz labirinte zavoja.

Iako je ESP uključen, vozač može uživati u poprečno-dinamičnim prolascima kroz zavoje. U manirama dopingiranog zeca, s velikom dozom agilnosti, cayman pokazuje da mu je mjesto u - ligi prvaka. Komfor je čak i iznad razine prehodnika, kao i ergonomija sjedala. Jedini prigovor mogu uputiti vozači širih leđa koji više sjede na sjedalu nego u njemu.



Kad je snaga u pitanju, možemo reći da je do sada bilo neodlučnih, jer 245 KS jaka osnovna verzija s automatikom bila je prilagođenija brzim putnicima nego kraljevima trkaće staze. Upravo zbog toga je obujam na malom porscheu sa 2,7 povećan na 2,9 litara, pa je na račun toga pridodano i 20 KS više. Dok je na njemu zadržan princip klasičnog ubrizgavanja, kod 3,4-litrene S-verzije gorivo se izravno ubrizgava po uzoru na motore jedanaestice. Zbog toga je snaga dodatno porasla 25 KS, iako su pritom ispunjene sve ekološke smjernice, uz smanjenje potrošnje (9,4 litre/100 km s PDK-mjenjačem).

Zbog toga su Porscheovi inženjeri obujam ostavili isti, te pod pritiskom od 120 bara izravno ubrizgali smjesu goriva i zraka u komoru izgaranja. Nešto viša pozicija kućišta radilice čini ključni detalj u redukciji mase (6 kg), a optimiziran je i rad uljne pumpe, koja je sad učinkovitija. Ukupno, agregatu je dobro došla kura mršavljenja i poboljšanja, a za naglasiti je i da ni jedan cayman do sada cestom nije „tutnjao“ s toliko strasti.

Da bi aktivni ovjes, u Porscheu ga nazivaju PASM, i PDK-mjenjač radili u potpunom skladu s motorom, ali i sportskim odlikama cijelog automobila, potrebno je uključiti tipku sport, u suprotnom cayman se doima preblagim, jer vrlo nježno reagira na gas i brzine mijenja vrlo rano, pa u šestu ubaci već na 60 km/h. To možda veseli „zelene“ EU-komisije, ali ne i vozača, koji je taj automobil kupio iz nekih drugih pobuda. No, kad uključite program sport, vraća se stari porscheovski duh, motor britko odgovara na gas, i cijeli automobil ostavlja oštar sportski dojam.



30 Nm veći okretni moment nego kod prethodne generacije osjeća se posebno pri nižim okretajima. Šestocilindarski boxer vrlo rado se vrti i do granice od 7500 okretaja stiže bez ikakvih posustajanja, a jedan od razloga za to su novi olakšani ventili. Obnovljeni motor odlično se slaže s vrlo efikasnim mjenjačem s dvostrukom spojkom i šest brzina koji je za Porsche razvio ZF, koji je uz opcijski paket sport-chrono-plus i launch control dovoljan da cayman S od 0 do 100 km/h stigne 0,3 sekunde brže nego verzija s ručnim mjenjačem sa šest brzina.

Jedina ozbiljna mana PDK-mjenjača je princip rada prekidača na volanu putem kojih se brzine mogu mjenjati sekvencijalno, čiji način rada nije nimalo intuitivan, odnosno nije dostojan čistokrvnog sportaša. To pomalo čudi jer u Porscheu inače nisu imali problema s logičnim rješenjima upravljanja raznim sustavima, za što je najbolji primjer PCM infosistem, poznat iz 911-ice, koji spada u najlogičnije sustave takve vrste, a objedinjuje fukcije navigacije, iPoda, MP3 plejera i bluethotha.

Otvorena varijanta, poznata pod imenom boxter, nimalo ne zaostaje za voznim odlikama brata s metalnim krovom, a iako je 5 kg teža, ima 10 KS manje. To tek vrijedi za 310 KS snažnu S-verziju, u što smo se uvjerili vozeći po najstarijoj američkoj trkaćoj stazi u Willov Springsu u Kaliforniji. Ništa manje agilan, boxterov dojam u vožnji dodatno je naglašen vjetrom u kosi.



Isprobavati rad launch controla ispred kallifornijskih policajaca nije pretjerano uputno, jer će vas vrlo brzo kazniti, ali lagano krstariti u boxteru sa spuštenim krovom u svakom slučaju nije kazna. Platneni krov je odlično izveden, a podiže se (i spušta) za samo 12 sekundi, i to čak i u vožnji do brzine od 60 km/h.

Pritom spušteni krov ne umanjuje prostor u prtljažniku u koji stanu dvije torbe za golf (straga), dok sprijeda ima mjesta za dva kartona po 12 piva od 0,3 litre. Ukupno gledajući, druga generacija najmanjeg porschea donosi još više atletizma u voznim odlikama, i to uz nižu potrošnju goriva, što je u današnje krizno vrijeme jedna od rijetkih dobrih vjesti.


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: francuskog najjeftiniji kompakti citroen berling.. citroen berling.. car view citroen berling.. citroen berling.. test vw touran aston martin rapide kolikouljaideumotorgolf zaruljice xenon svjetla polo mercedesicharlston djecje koliko ulja ide u motor honda yaris vvt citroen berling.. seat altea freetrack zadnji lo najboljibbenzint,koji sexi djevojke i automobili zimske gume test sjedalarzanastru renaultkoleos subaru legacy thegnorthifaceereversibleljack autogumacooper koliko ide ulja u motor santasfebgume signum altenator za twinga lambdasonda - pritisak u gumama ford c max pour duster cijene sustav ubrizganja jelena fiatlineablack pritisak u gumama ford focus k renaultsgrandtour pritisak u gumama ford focus k polovni automobili discount christian louboutin s minibbike golftfocus test auto gume bfgoodrichindex renault clio rs tri kralja waltersrohrlaascona test grijanje auta toyota renaultimeganosedan