Autokreso
Autokreso
2009-01-05 , Autor: Alexander Bloch i Harald Haprecht, Slike: Hans-Dieter Seufert
Bookmark and Share

Nakon obnove 911-ice na red je došao i cayman, koji slovi za ulaznicu u svijet porschea. Novi motori, izravno ubrizgavanje te PDK, sustav dvostruke spojke i mjenjača, omogućili su mu da bude jači, brži i štedljiviji




Iako svjetska autoindustrija na globalnoj razini stoji vrlo loše, iz Porschea nam dolaze dobre vijesti. Barem zasad. Obnovljeni cayman u S-verziji razvija 320 KS, kao i carrera serije 996. Zahvaljujući sustavu dvostruke spojke i mjenjača PDK ubrzava trunku brže, a uz to i na 100 km troši oko 1,6 litara manje.

Čak je i odnos cijene spram aktualne carrere povoljan, pa neka još netko kaže da su novi automobili - sve skuplji! Nema sumnje, cayman vozače lako natjera na provjeru kreditne sposobnosti i ideju o kupnji. Ako je tako, znajte da osnovni model stoji 63.500 eura, a jača izvedba S 79.500 eura. Doplata za „šperu“ na osnovni model stoji oko 1500 eura (S je ima serijski), a za brzi mjenjač PDK s dvije spojke rezervirajte oko 3800 eura.

Na koncu tu je i vrlo zanimljiv paket sport chrono, koji na središte dovodi lijepu analognu štopericu, a uključuje i opcije sport te sport+, kojima se upravlja menadžmentom motora. Za njega vam je potrebno nešto manje od 1500 eura, no tada je u opremi i launch control. Spomenimo još samo da „špera“ nije bilo kakva, nego prava mehanička. Pri ubrzavanjima blokira do 22 posto, a za vrijeme overdrivea ili proklizavanja u driftu do 27 posto. Lijepo.



E sad, postoji jedan problem u svemu tome. Budući vlasnik još samo mora preživjeti pad s ekstravagantne 911-ice na jednostavni cayman, i to je to! Naravno, pojam jednostavni ne smijete uzeti zaozbiljno, a još manje činjenicu da cijenu od oko 60 tisuća eura smatrate sitnicom.

Ipak, sve te rasprave o cijenama i previranja ljubiteljima kultnog porschea znače vrlo malo. Oni prije svega cijene izravnu upravljivost i handling, a to je i starom caymanu poprilično polazilo od ruke.Njegov odlično izbalansirani centralni smještaj motora „ušunjao“ se mnogim vozačima u srce, a novi model još bolje koristi svoje predispozicije te u manirima brzog projektila prolazi kroz labirinte zavoja.

Iako je ESP uključen, vozač može uživati u poprečno-dinamičnim prolascima kroz zavoje. U manirama dopingiranog zeca, s velikom dozom agilnosti, cayman pokazuje da mu je mjesto u - ligi prvaka. Komfor je čak i iznad razine prehodnika, kao i ergonomija sjedala. Jedini prigovor mogu uputiti vozači širih leđa koji više sjede na sjedalu nego u njemu.



Kad je snaga u pitanju, možemo reći da je do sada bilo neodlučnih, jer 245 KS jaka osnovna verzija s automatikom bila je prilagođenija brzim putnicima nego kraljevima trkaće staze. Upravo zbog toga je obujam na malom porscheu sa 2,7 povećan na 2,9 litara, pa je na račun toga pridodano i 20 KS više. Dok je na njemu zadržan princip klasičnog ubrizgavanja, kod 3,4-litrene S-verzije gorivo se izravno ubrizgava po uzoru na motore jedanaestice. Zbog toga je snaga dodatno porasla 25 KS, iako su pritom ispunjene sve ekološke smjernice, uz smanjenje potrošnje (9,4 litre/100 km s PDK-mjenjačem).

Zbog toga su Porscheovi inženjeri obujam ostavili isti, te pod pritiskom od 120 bara izravno ubrizgali smjesu goriva i zraka u komoru izgaranja. Nešto viša pozicija kućišta radilice čini ključni detalj u redukciji mase (6 kg), a optimiziran je i rad uljne pumpe, koja je sad učinkovitija. Ukupno, agregatu je dobro došla kura mršavljenja i poboljšanja, a za naglasiti je i da ni jedan cayman do sada cestom nije „tutnjao“ s toliko strasti.

Da bi aktivni ovjes, u Porscheu ga nazivaju PASM, i PDK-mjenjač radili u potpunom skladu s motorom, ali i sportskim odlikama cijelog automobila, potrebno je uključiti tipku sport, u suprotnom cayman se doima preblagim, jer vrlo nježno reagira na gas i brzine mijenja vrlo rano, pa u šestu ubaci već na 60 km/h. To možda veseli „zelene“ EU-komisije, ali ne i vozača, koji je taj automobil kupio iz nekih drugih pobuda. No, kad uključite program sport, vraća se stari porscheovski duh, motor britko odgovara na gas, i cijeli automobil ostavlja oštar sportski dojam.



30 Nm veći okretni moment nego kod prethodne generacije osjeća se posebno pri nižim okretajima. Šestocilindarski boxer vrlo rado se vrti i do granice od 7500 okretaja stiže bez ikakvih posustajanja, a jedan od razloga za to su novi olakšani ventili. Obnovljeni motor odlično se slaže s vrlo efikasnim mjenjačem s dvostrukom spojkom i šest brzina koji je za Porsche razvio ZF, koji je uz opcijski paket sport-chrono-plus i launch control dovoljan da cayman S od 0 do 100 km/h stigne 0,3 sekunde brže nego verzija s ručnim mjenjačem sa šest brzina.

Jedina ozbiljna mana PDK-mjenjača je princip rada prekidača na volanu putem kojih se brzine mogu mjenjati sekvencijalno, čiji način rada nije nimalo intuitivan, odnosno nije dostojan čistokrvnog sportaša. To pomalo čudi jer u Porscheu inače nisu imali problema s logičnim rješenjima upravljanja raznim sustavima, za što je najbolji primjer PCM infosistem, poznat iz 911-ice, koji spada u najlogičnije sustave takve vrste, a objedinjuje fukcije navigacije, iPoda, MP3 plejera i bluethotha.

Otvorena varijanta, poznata pod imenom boxter, nimalo ne zaostaje za voznim odlikama brata s metalnim krovom, a iako je 5 kg teža, ima 10 KS manje. To tek vrijedi za 310 KS snažnu S-verziju, u što smo se uvjerili vozeći po najstarijoj američkoj trkaćoj stazi u Willov Springsu u Kaliforniji. Ništa manje agilan, boxterov dojam u vožnji dodatno je naglašen vjetrom u kosi.



Isprobavati rad launch controla ispred kallifornijskih policajaca nije pretjerano uputno, jer će vas vrlo brzo kazniti, ali lagano krstariti u boxteru sa spuštenim krovom u svakom slučaju nije kazna. Platneni krov je odlično izveden, a podiže se (i spušta) za samo 12 sekundi, i to čak i u vožnji do brzine od 60 km/h.

Pritom spušteni krov ne umanjuje prostor u prtljažniku u koji stanu dvije torbe za golf (straga), dok sprijeda ima mjesta za dva kartona po 12 piva od 0,3 litre. Ukupno gledajući, druga generacija najmanjeg porschea donosi još više atletizma u voznim odlikama, i to uz nižu potrošnju goriva, što je u današnje krizno vrijeme jedna od rijetkih dobrih vjesti.


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: cijena dijelova punta dacia test electric gne boja gne renault golf fsi golf gtd golf - pet plus golf focus golf kult golf plus iv golf rabit golf sdi gradski automobili grand picasso gume zimske velociter hyundai vw golf rabitt yeti tiguan mazda honda rabljena vozila toyota auto godine mick betsch toyotauveso-s honda crv honda hr-v honda strim hyundai elantra servisni inter hyundai matrix hyundai sabta fe insignia savjeti jaguar x jaguar xf kia test kompaktni.suv laguna test ulje laguna transalp toyota corolla mitsubishi lanser nissan juke podaci o motoru lancia thema nissan quashqai nova novi focus logan mazda honda mazda cosmo opel astra hatchback opel astra led opel corsa d