Autokreso
Autokreso
2010-08-31 , Autor: Marko Tomac, Slike: Marko Tomac
Bookmark and Share

Odlučili smo provjeriti kako stvari stoje s takmacima iz starih mastertestova, s rabljenim 'građanima'. Zanimljivo - svi imaju problema!




Život u gradu nije lak. Motori najviše kilometara prelaze nezagrijani, kočenja su vrlo česta i nerijetko preko rupa, baš kao i ubrzanja, a mjenjač i spojka koriste se gotovo stalno. Lako je pomisliti - nije dobro kupiti auto iz velegrada! I nije, ali… Dakle, priča je potpuno drukčija od vožnje slavonskom ravnicom ili Dalmatinskom zagorom, gdje auti očigledno “puno lakše dišu”. Među odabranim benzincima u društvu se našla turbodizelska 206-ica sa 1,4-litrenim HDI-jem od 68 KS. U prosjeku troši oko litru i pol manje od klase benzinskih 1,4 motora, koji po gradu “piju” između 7,8 i 9 litara, a doznajemo i da nije ništa skuplja za održavanje.

Problem može biti što ima prilično nejak motor, čija nemoć dolazi do izražaja više u gradu nego na otvorenoj cesti, gdje turbopunjač puno učinkovitije puni zbog radnih okretaja motora. Odabrana 206-ica, iako slovi kao vrlo kvarljiva, nije imala nikakvih problema. Riječ je o vrlo mladom modelu i s jako malo kilometara, pa to navodi na zaključak da se isplati kupovati auto s kojih 10-20 tisuća kilometara manje. Spominjemo to jer smo u posljednje vrijeme puno puta čuli da male kilometraže uopće ne utječu na “zdravlje” auta (kao da je svejedno je li auto prešao 30 ili 50 tisuća).

S druge strane, Ford Fiesta, za koju se vjeruje da je itekako pouzdana, nije nas nimalo oduševila. Vlasniku je, kad se sve zbroji, neplanirano “htjela” potrošiti oko 15 tisuća kuna. Kažemo htjela jer srećom postoje zamjenski dijelovi koji, čini se, spašavaju vozače plićeg džepa. Clio, auto o kojem se “po birtijama” ne priča najljepše, prvih 40 tisuća kilometara odradio je bez većih problema. Pogotovo ako uzmemo u obzir i vlasnika koji priznaje da ga ne mazi. Fiat Punto se pokazao vrlo solidnim, a takve su mu i cijene dijelova te servisa. Rekli bismo - dobri mali Fiat. 

Preostala tri automobila, Toyota Yaris, Opel Corsa i Volkswagen Polo također se drastično razlikuju. Ali, ne toliko kvalitetom koliko cijenom dijelova. Zapravo, teško je ne pitati se kako je moguće da cijena izmjene kočnica od modela do modela može biti i tri puta viša (primjer Corse i Punta). Dakle, naiđete li primjerice na Polo 1,4 u naizgled odličnom stanju, ali s kočnicama i katalizatorom na izmaku te, recimo, lošom lamelom, računajte sa 15-ak tisuća kuna izvanrednog troška. To je oko 30 posto ukupne cijene!

A da bi Opel Corsa dobila nove kočnice (diskove i pločice), potrebno je potrošiti oko 2600 kuna. Zato je najbolje ustanoviti kvarove na automobilu, potom provjeriti cijenu popravka, pa tek onda “kapariti” rabljeni auto. Pa makar bio i od susjeda. I, da, uvijek “u čarapi” treba imati nešto novca ako se ljubimac razboli, odnosno kupujte auto za manji iznos od rezerviranog. Svakako moramo istaknuti da su izdvojene cijene dijelova “kliznog” karaktera, jer nije moguće dobiti univerzalnu cijenu za sve modele s istim motorom. Saznat ćete to kad pokušate dobiti cijenu bez broja šasije.

Dakle, cijena dijelova može varirati ovisno o godini i seriji u kojoj je vaš auto proizveden. Na koncu spomenimo i da se cijena lamele odnosi na izmjenu lamele s potisnim ležajem, ali ne i cijele košare - s kojom bi bila i dvostruko viša. Cijene rabljenih modela na našem tržištu ne daju se uhvatiti ni za glavu ni za rep. Nevjerojatno, ali neki za isti model traže i 30 posto više. Prije kupnje određenog modela dobro proučite cijene svih godišta i motora. Lako ćete uočiti “pravilo” koje trebate okrenuti sebi u korist. I ne zaboravite, svi auti na cesti su rabljeni, a novi koji se ne kvare su samo u salonu.




 



Peugeot 206

Još uvijek zgodna 206-ica s razlogom je jedan od najpopularnijih gradskih automobila u Europi. Zbog privlačnog dizajna, imunog na vrijeme, sa 206-icom su se zaručile mnoge vozačice i, kako doznajemo, ni danas ne žale zbog toga. Osim što je ljubimica žena, najčešće je i vožena kao gradski auto, što dokazuju i brojni rabljeni modeli. Stariji modeli 206-ice često imaju puno manje kilometara od svojih konkurenata, vrlo su dobro očuvani i imaju samo plitke gradske ogrebotine po karoseriji.

Najčešće su i redovito održavani, no zbog svega toga drže i iznenađujuće visoku cijenu. S druge strane, često se može čuti da je 206-ica “auto s duhovima” - što je, doduše, i čest slučaj, ali ne i strogo pravilo. Ipak, činjenica je da su 206-ice “znale” trošiti žaruljice mjesečnim ritmom te da su bili česti problemi s brisačima. Na starijim modelima u jako lošem stanju znaju biti amortizeri, a mjenjač je boljka zbog koje su mnogi odustali od kupnje tog modela. Kupujete li 206-icu od “mlađeg vozača sa šiltericom”, mjenjač neka pregleda iskusniji vozač ili majstor.


Naime, čak i kad je mjenjač u dobrom stanju, ručica djeluje zabrinjavajuće i neinspirativno. To je najlošiji dio auta, barem ako nije riječ od modelima starijima od 2003. godine. Na njima bi češći mogli biti kvarovi stražnjih svjetala, a majstoru na uvid obavezno valja dati i ovjes. 206-ica nije model koji se kupovao isključivo s najlošijim paketima opreme, pa pri traganju za “najboljom kupnjom” valja tražiti bogatije opremljene, jer opremu prvi prodavači rabljenih teško naplaćuju. 

Najčešći motori su 1,4- i 1,6-litreni benzinci te 1,4-litreni turbodizel HDI. Jači, 109 KS snažan benzinac u ovom slučaju nije preporuka, nego je to slabiji 1,4-litreni sa 75 KS. Ne nudi posebne performanse, ali je robustan i izdržljiv. Mali turbodizel od 68 KS iznimno je štedljiv, ali i prilično nemoćan pri nižim okretajima. Ne tražite li performanse, 1,4 HDI je preporuka.


Servis 206-ice nije preskup, u prosjeku je klase. Cijena redovitog manjeg servisa na modelima mlađima od 2005. godine kreće se oko 1500 kuna.


Danijela Cvrtila, 29 godina, Peugeot 206 1,4 HDI iz 2005.
To je moj prvi auto, a 206-icu sam kupila jer je bila najljepša. Prelazim jako malo kilometara i htjela sam nešto što mi se sviđa, pa makar bilo i boljih modela. Tek sam kasnije uvidjela kako bi bilo dobro da je motor jači, a jako sam se razočarala kad sam probala mjenjače u drugim autima. No, ipak, 206-icu još ne bih mijenjala. Problema sam imala jedino sa žaruljicama, ali prestale su pregarati.


Ford Fiesta

Najčešća generacija rabljene Fieste, dakle ona između 2003. i 2008. godine (uz blagi redizajn 2005. godine), u posljednje vrijeme vrlo je popularna kupnja. Naime, u posljednjih nekoliko godina zastupnik je rušio cijenu novog modela, a to se odrazilo na cijene rabljenih. Modeli stari nepune dvije godine mogu se kupiti za oko 8500 eura i tada Fiesta postaje auto s najboljim omjerom uloženo-dobiveno. Nije naročito prostrana, ali je upotrebljiva. Višim bismo vozačima svakako predložili da isprobaju vozačku poziciju. Naime, podešavanje volana nije pretjerano dobro, a još je veći problem u prekratkom sjedećem dijelu sjedala. Noge zbog njega nisu u prirodnom položaju i umaraju se.



Unutrašnjost je prilično neugledna na modelima do 2005. godine, no ni poslije nije neka sreća, ali to nije ni važno jer Fiesta nije šminkerski auto. Okretna je i nudi odlične vozne osobine.
Fiesta kvalitetom zna razočarati, pogotovo ako je u pitanju model prije redizajna (najlakše ga je prepoznati po prednjim svjetlima). Na njemu su česti problemi s kočnicama, brtvljenjem guma i odvodnim kanalima za vodu koji se lako zaštopaju. Inače odličan volan, s puno povratnih informacija, također zna neugodno iznenaditi, a problema ima i s ovjesom. Takvi popravci nisu jeftini. Unatoč svemu nabrojenom, Fiesta je i dalje zanimljiv auto, ali nije preporučljiva kupnja prije pregleda na dizalici.

Motor s kojim se najlakše susresti u modelu mlađeg godišta jest 1,4 TDCI sa 68 KS. Dobar, bučan i štedljiv, ali ne i presnažan. Njegova benzinska alternativa je 1,4-litreni agregat sa 80 KS, a zapravo je riječ o motoru koji ne pruža ništa više od manjeg brata, 1,25-litrenog benzinca sa 75 KS, koji je i najbolji izbor.


Fiesta kao načelno vrlo pouzdan automobil zna iznenaditi čudnim, ali i vrlo skupim kvarovima, poput problema sa stupom upravljača i kvarom audiosustava. Servis je nešto skuplji od prosjeka.

Luka Fizir, 28 godina, Ford Fiesta 1,4 iz 2003.

Fiesta me isprva oduševila. Odlično leži na cesti, ima dosta opreme i doista uživam dok je vozim. No, u dvije godine financijski me prilično iscijedila. Najprije mi se pokvario audiosustav - originalni stoji oko 1000 eura, a nabavio sam zamjenski za oko 1600 kuna. Potom sam imao problem s letvom volana, a to je sređeno u garantnom roku. Problem s elektronikom stajao me oko 3000 kuna i fiesta me nakon toga, srećom, prestala “reketariti”. Dok je ispravna, ne bih je mijenjao za neki drugi model.


Fiat Punto iz 2005.

Redizajnirani Fiat Punto nije osvajao publiku novim izgledom, nego prije svega cijenom i naslijeđem. Popularni model kupovao se po navici, no velika su svjetla i konzervativna maska istovremeno bili i dovoljno odbojni, pa prodaja u konačnici nije bila dobra. Za razliku od bogatijeg dijela Europe, gdje takve automobile uglavnom kupuje mlađa i starija populacija, kod nas je počesto jedini obiteljski automobil s nekoliko vozača.


To mu nimalo ne smeta jer njegove su gradske prednosti brojne. Obična unutrašnjost i osrednji dojam nikad nisu bili problem kupcima Fiata. Kao i svi mali automobili tog proizvođača, ni Punto kvalitetom nije ništa lošiji. U pravilu jeftiniji dijelovi od konkurencije čine ga i jednostavnijim za održavanje. Kvarovi elektronike ponekad su znali biti problem, a među tipične kvarove treba ubrojiti probleme s umornim kočnicama, potrošenim ovjesom i poroznim ispušnim sustavom, koji prije svega pokazuju znakove starenja malo prije od konkurencije.

Zauzvrat, putnički je prostor trajan pa i nakon više kilometara djeluje očuvanije od prosjeka.
Budući da je Punto vrlo čest na našim ulicama, pri kupnji je dovoljno naći najboljeg u brojnoj konkurenciji. Treba izbjegavati personalizirane modele i, naravno, naći onog s najmanje kilometara. Detaljan pregled zapravo nije potreban.

Osim najprodavanijeg, 1,2 litrenog motora, na našem je tržištu rabljenih izuzetno teško naći druge motore. U ponudi se povremeno javljaju maleni 1,3-litreni JTD-i koji u pravilu obiluju kilometrima, a zanimljivo je da im je ista cijena kao i 1,9 JTD-u. Još su rjeđe sportske izvedbe HGT. Stariji modeli punta najjeftiniji su gradski kompakti na tržištu. Modelima iz 2005. godine cijena osjetno skače.


Mali Fiati slove kao jeftini za održavanje, što ustvari i jesu, ali ne i određeni dijelovi, zbog kojih je potrebno provjeriti i cijenu zamjenske alternative.

Helena Kašner, 28 godina, Fiat Punto 1,2 iz 2005.

Nakon starog Kadetta zaista uživam dok vozim Punto. To je vrlo jednostavan auto i cijenim tu lakoću vožnje i bezbrižnost. Kilometre radim na relaciji Zagreb - Velika Gorica, a dok nježno klizim gužvom, ništa mi ne nedostaje. Na autocesti i dok putujem na more jako bih voljela da imam neki jači motor. Ne mogu reći da sam zadovoljna potrošnjom - troši mi između 8 i 9 litara po gradu. Punto me nije ostavio na cesti, a osim redovitog servisa popravljala sam jedino lambda-sondu. Najgora stvar - nema klimu!


Renault Clio 1.2 16v iz 2004.

Uljepšana druga generacija, tzv. faza 2, popularnog Renaulta Clia svojedobno je ponijela titulu najprodavanijeg automobila u nas. Tome je prije svega kumovao atraktivan izgled, zbog čega ni danas ne djeluje odbojno. Pomalo skučena unutrašnjost, u omjeru s današnjim modelima, te vrlo mala udaljenost od tla jedine su prave zamjerke.

Udobna sjedala i dobre vozne osobine slažu se s finijim materijalima u unutrašnjosti, zbog čega većina vlasnika misli najbolje o svojem automobilu te ga bitno uzdiže iz mase. Sa 75 KS ovaj je clio sasvim dobro motoriziran pa, osim vožnje gradom, što mu i jest najčešća uloga, dosta dobro podnosi i putovanja. Mogu biti i brza. Priča o otkazivanju električnog potenciometra papučice gasa na ovom je modelu trajan problem koji je potrebno redovito servisirati.



Slične poteškoće stvaraju i žarulje H7, koje kod nekih automobila pregaraju redovito, a kod drugih nikad. Ako tražite rabljeni clio sličnih karakteristika, slobodno postavite letvicu visoko. Ponuda je još bitno veća od potražnje, pa je dosta lako odabrati najbolji model po povoljnoj cijeni. Izbjegavajte loše opremljene!

Renault je u Cliu ponudio izuzetno mnogo motora. Odabrani je u svakom slučaju bio jedan od pristupačnijih i najčešćih. Jeftiniji od njega bio je jedini osmoventilski stroj sa 60 KS, koji ipak nije dobar izbor. Uz štedljive i trajne dizelaše, među benzincima je najbolji odabir 98 KS snažan model iz izvedbe 1.4 16v. Cijene nevjerojatno variraju, i do 30 posto za isti model, pa je važno prije kupnje dobro pročešljati tržište. Najbolje je kupovati 2006. godinu jer ne drži visoku cijenu zbog dolaska treće generacije.

Priča o nešto skupljim i neuslužnim Renaultovim servisima odavno je ušla u domaće automobilske legende. Tome u prilog svakako govori i nešto veća radna satnica po specificiranom zahvatu. Oprezno s kočnicama - zamjena je vrlo skupa.

Siniša Starčević, 28 godina, Renault Clio 1,2 16v iz 2003.

Nisam lud za autima, pa me Clio u gradskoj vožnji potpuno zadovoljava. Prije sam vozio Daihatsu Charade i čini mi se da auti nisu puno napredovali od toga vremena, osim dizajnerski. S modernim autima troškovi su previše porasli. Clio me nije ostavio na cesti, ali ne mogu reći da nisam imao problema. Zapravo, ostavio me na parkingu zbog praznog akumulatora, a često me nervira i lampicom za zračni jastuk (nekad je upaljena, a nekad nije). Inače, jednom mi je ostala i kvaka u ruci, a budući da nisam od onih koji koče prije svake rupe, morao sam promijeniti i prednje vilice na ovjesu. Dobar je to auto i zapravo me dobro služi koliko mu pažnje posvećujem. No, držim da je održavanje preskupo. Slijedi mi izmjena zupčastog remena.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar Prijava >


Ford Mustang 2,3 Ecoboost vs. 4,0 V6 Pony
Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: test rabljenog nissan qashqai chevrolet quaskai rabljeni cijene servisa citroen opel zafira tourer dacija logan produzena poprvakturbine mini cooper rabljeni zavjesice za snijeg seat ibiza-fiat grande punto seatsleon.r biograd kranikopaliwa golftvsnpolo orlando sfds jeepsenzor testovi lancia musa test verso stranke tablice leb sebastzian novocaddy logan roomster krila usporedni.testezadnjiupogonki veliki test ljetnih guma logan roomster prednji zadnji honda fr-v b-max kia rio koliko ulja ide u motor golf limarija skoda octavia polovnitautomobili subaru legacy mitsubishitgalant leb sebastzian passatmhighlineotdi panda honda accord types staratfabia prednja obloga krovne lajsne za colt-a prvi test alfa romeo sustavonadzoraatlakaauigumama koliko ulja ide u motor toyota proveli mazdactuning quaskai rabljeni renault clio