2009-06-02
Bookmark and Share

Oštrih linija i puna samopouzdanja stiže nam nova E-klasa. Radi li se o osvajanju novih visina u sferi poslovnih automobila te mogu li krizna vremena ugroziti njezine domete?




Prije ili kasnije svaki vozač naleti na neko posebno opasno zavojito mjesto, koje kao da je postavljeno kako bi zagorčalo život automobilima s krutim ovjesom, odnosno njihovim vozačima. Srećom, nova E-klasa nije bilo kakav automobil, pa smo preko “ukletog” mjesta kliznuli kao po ledu. Ništa, osim jedva čujne zvučne informacije, nije nas upozorilo na to da upravo u punoj brzini prelazimo preko opasnog mjesta koje nespremnim vozačima obično utjera strah u kosti.

Naravno, samozvani znalci će sad nadmoćno napomenuti da se ta razina udobnosti i očekuje od kombinacije zračnog ovjesa i novih prilagodljivih amortizera koje Mercedes ugrađuje u svoje najbolje automobile. I zaista, udobnost i učinkovitost ovjesa nove E-klase toliko su dobre da bi ih osiguravajuće kuće mogle mirne duše prepisivati kao terapiju vozačima izmučenima sportskim ovjesima kakvima se diči Mercedesov glavni konkurent, znate već koji - stanoviti Bavarci. Ili, još bolja ideja, reklamirati novu E-klasu kao “joga” automobil sposoban pružiti osjećaj levitacije.

Međutim, “znalci” su potpuno promašili, jer blebetanje o vrhunskim tehnologijama kao razlogu amortizerske nadmoći pada u vodu kad spomenemo da smo mi na test dobili osnovni model - 250 CDI. Pravi znalci jako dobro znaju koliko je Mercedesova interna hijerarhija opremanja automobila precizna i stroga. Konkretno, dodatna oprema vrhunske klase, poput spomenutog ovjesa airmatic, smije i može biti ugrađena samo u modele iz viših sfere ponude, koja počinje sa šestocilindarskim agregatima. Naš testni četverocilindarski 250 CDI ni u teoriji ne spada u tu povlašetnu kategoriju pa je oduševljenje njegovom udobnošću, koju osiguravaju konvencionalni amortizeri s čeličnim oprugama, apsolutno na mjestu.

Nova E-klasa automobil je namjernih kontrasta. Vrhunska mekoća i udobnost iznutra te oštri rubovi izvana od modela tvorničke oznake W 212 tvore trodimenzionalnu kombinaciju kubističke estetike vanjštine i mekoće rubensovskih krajolika u kabini. Upravo u tom sljubljivanju suprotnosti E-klasa potpuno slijedi Mercedesovu filozofiju: vrhunska udobnost uz vrhunske performanse.

Kad je već teško naći zamjerke proizvodu, uporni kritičari pokušavaju naći probleme u njegovu plasmanu. Jedna od najglasnijih zamjerki kaže da nova E-klasa, kao klasični predstavnik skupe automobilske aristokracije, na tržište stiže u najgorem mogućem trenutku. Pogađate, svjetska financijska kriza, nedostatak novca, štednja. Zbog cijene, teško da će premije za otkup rabljenih automobila, koje je kao mjeru za pomoć domaćoj autoindustriji uvela njemačka vlada, pomoći njezinoj prodaji.


Dinamički dobra, ali ne i superbrza, no zato uvijek sigurna i uvijek pod kontrolom. Bez obzira na brzinu, osjećaj je uvijek isti, kao da se nalazite u dnevnom boravku

S druge strane, radi se o proizvodu koji prilično eksplicitno utjelovljuje u današnje vrijeme ključnu vrijednost: sigurnost. Ne samo to, nego i njezin klasični dizajn ozbiljno koketira s ciljnom grupom kupaca - onom iznad šezdeset godina, pri čemu je jedini kompromis s aktualnom modom vidljiv ugradnjom LED-svjetala straga. Određena dizajnerska konzervativnost rezultira priličnom neupadljivošću - osobinom izuzetno korisnom u kriznim vremenima, kad zavist može poprimiti neslućene razmjere. Kupiti novi auto, pritom skup, a da susjed ne shvati odmah da ste se “ponovili” - to može biti neprocjenjivo.

Dok je vanjština vrlo slična dizajnu prethodne serije, u unutrašnjosti je došlo do određenih, prije svega pozitivnih promjena. Olakšan je ulazak i izlazak iz automobila, pogotovo na stražnju klupu, a visoki putnici (pogotovo osobe više od 190 cm) sad zahvaljujući većem osovinskom razmaku imaju više mjesta, i za glavu i za noge. Dok su stražnja sjedala bila i ostala izvrsna, prednja su dodatno poboljšana. Uz to, doplata od 1488 eura donijet će anatomski oblikovana sjedala vozača i suvozača, koja su toliko udobna da će vam u vrijeme razmišljanja o svjetskim financijskim problemima i nužnim mjerama štednje biti mnogo udobnije nego prije.

Subjektivno nam se čini da se nova E-klasa u pogledu udobnosti potpuno približila onome što pruža S-klasa, ali bez raskošnih manirizama i ukrasa kojima se diči stariji i veći brat. Dizajnerski, E-klasa je definicija hladne elegancije, poput one iz modela W 124. Instrumentna ploča djeluje kao da je izrezana i izrađena iz jednog komada, a u oči posebno upadaju zakrivljene linije i novi, vizualno mnogo pregledniji zaslon navigacijskog sustava. Otvori za ventilaciju od kromiranih su rešetaka, a metalni ukrasi oplemenjuju drvene površinu kokpita.

Sve je vrlo otmjeno, nepretenciozno i sa suzdržanim country stilom, veoma moderno. Dizajn kontrola audiosustava nostalgično nas podsjeća na legendarni autoradio becker mexico, no funkcionalno to je u odnosu na klasični uređaj - svemirski brod. Radi se o suvremenom infotaiment-sustavu koji sadrži i automatski, višezonski klima-uređaj čija se temperatura podešava u praktičnim koracima od jednog celzija. Kad bismo željeli cjepidlačiti, spomenuli bismo da su kontrole klimatizacijskog sustava smještene mrvicu prenisko, ali budući da se radi o automatskom uređaju, to i nije neki preveliki problem. Ergonomija je općenito na visokoj razini, što je i svojevrsni zaštitni znak Mercedesovih vozila.


Bez obzira što izgleda neobično, nema bojazni. Na kraju dana E-klasa pruža natprosječan komfor u vožnji

Razina automatike u tom vozilu tolika je da se vozač, osim za načelni smjer kretanja, ne mora brinuti gotovo ni za što. Da stvari budu bizarnije - tu je i ugrađeni sustav attention assist koji je sposoban prepoznati i vozača upozoriti na umor. Zanimljivo, ali ako su vozači E-klase umorni, za to je kriv sam automobil, koji je toliko udoban, napredan i pametan da mnogi zaborave na to kako se ipak radi o vozilu kojim je potrebno i upravljati.

Od mnogih sustava pomoći u vožnji spomenimo još i tempomat s funkcijom održavanja razmaka koji je, uz radar, dodatno opremljen i kamerom za još preciznije praćenje prometa. Tu je i sustav upozorenja na vozila u mrtvom kutu ugrađen u retrovizore te upozorenje na naglu promjenu trake koje će vozača na to upozoriti suptilnim, ali osjetnim vibriranjem upravljača. Ne zaboravimo ni na dodatni sigurnosni element, koji u slučaju da automobil procijeni kako je nesreća neizbježna na sebe preuzme kontrolu kočenja.

E-klasa je zamišljena kao automobil za radoholičarstvom zaražene poslovne ljude koji se nakon teškog i dugog radnog dana voze kući. Razina opreme je takva da dotični, karikirano, mogu učiniti praktično sve zamislive greške za upravljačem, a da ih vozilo i dalje sigurno i brzo dovede kući. Nepotrebno je posebno naglasiti da se pritom radi o, u normalnim uvjetima, gotovo potpuno nevidljivim i nenametljivim sustavima, čijeg ćete postojanja i predanoga rada biti svjesni tek kad se, pri malo jačem kočenju, pojasevi automatski zategnu i postave vas u pravilan položaj sjedenja. Kad već govorimo o sigurnosti, nikako ne smijemo zaboraviti na jedan od njezinih najvažnijih elemenata - svjetla. U ovom slučaju radi se o biksenonskim prednjim farovima s automatskim podešavanjem dugih svjetala, koja ovisno o prometu iz suprotnog smjera “nose” od 65 do čak 300 metara.

Nakon svega rečenog postavlja se logično pitanje - ima li ovaj automobil ikakvih mana? Prethodnik mu je znao zaplesati u zavojima, a bilo je i određene nepreciznosti u sustavu upravljanja. No, sve te zamjerke nova E-klasa potpuno je uklonila. U zavojima je dinamična i sigurna, a njezinu responzivnost mogli bismo čak nazvati i sportskom. Taj 1,8 tona teški automobil i dalje je upravljački neutralan ili podupravljiv, a spretniji vozači preciznom kontrolom jakog gasa stražnji će kraj kontrolirati do ruba intervencije uvijek budnog ESP-a. Iako je krase neke sportske osobine, nova E-klasa nije sportski automobil, što potvrđuju i mjerenja dinamike koja su u slalom-vožnji ipak slabija od onih koje je postigao izravni konkurent - BMW petica. Ti rezultati, naravno, nemaju veze sa sigurnošću, koja je, spomenuli smo, na najvišoj mogućoj razini.

Od 0 do 100 km/h E-klasa stiže za 7,7 sekundi, što je malo više od pola sekunde slabije od bavarskog suparnika i, naravno, bolno za ego. Ispod poklopca je novi veliki četverocilindarski dizelski agregat od 2143 ccm. Tvorničke oznake OM 651, taj je motor u Mercedesovoj gami još od prošle godine, kad ga se počelo ugrađivati u C-klasu. Radi se o agregatu kojim se Mercedes uključuje u borbu protiv pretjerane emisije CO2 i namjerava ga ugrađivati u gotovo sve modele osim S-klase. Kako stvari stoje, radi se o potpuno odgovarajućoj zamjeni za postojeće agregate, jer tamo gdje su dosadašnji turbodizelski motori iznad 1600 o/min znali imati turbo-rupu ovaj common-rail pogon veselo vrti bez zastajkivanja, od 500 Nm na više.

To što je, slušano izvana, malo glasan pri snažnom dodavanju gasa očekivano je jer se ipak radi o zvijeri koja se ponosi sa 204 KS. Ta buka do putnika, zbog sjajne izolacije, gotovo ni ne dopire. Mnogo veća zamjerka ide na račun potrošnje, koja je viša nego što bismo to priželjkivali. Da budemo precizni, u opreznijoj i sporijoj vožnji on troši manje od trolitrenog šestocilindarskog BMW-ovog konkurenta, koji pak pruža više snage.

Izmjerena potrošnja od 8,5 litara na 100 km (40 posto više nego navedene ECE-vrijednosti) ima još jedan uzrok, a to je, opet, Mercedesova interna hijerarhija. Naime, testni model 250 CDI bio je opremljen petostupanjskim mjenjačem, dok se u jače inačice ugrađuje moderni sedmostupanjski. Iako je mjenjač koji smo isprobali odgovarao razinama snage, on ipak nije usklađen s brojem okretaja. Točnije, ovaj 2,1-litreni motor istu brzinu ostvaruje s otprilike 400 o/min više od konkurenata, zbog čega dolazi do više potrošnje goriva, usprkos drugim elementima ugrađenima da bi se potrošnja smanjila (niska razina od 0,26 cW, aktivna rešetka hladnjaka i odgovarajući pneumatici).

To sve, međutim, ne mijenja činjenicu da je nova E-klasa izuzetno uspjeli automobil kod kojega jedna litra potrošnje više ili manje neće previše utjecati na njegovu prodaju. Cijena od 420.650 kuna  visoka je kako god okrenete, no ona ima svoje razloge, ali i svoje kupce.



Test svakodnevice i izdržljivosti

Dobri poznavatelji najveće promjene odmah će primijetiti u količini prostora u kabini, kojeg i objektivno, ali i subjektivno ima više nego prije. I prtljažnik je postao mnogo varijabilniji, a dodatnog prostora ima čak i oko rezervnog kotača. Stražnja se klupa može potpuno preklopiti, a posvuda po unutrašnjosti je sasvim zadovoljavajuća količina pretinaca i ladica za male potrepštine ili boce s pićem. Iako se držači za čaše ne izvlače spektakularno kao prije, i dalje su savršeno funkcionalni.

E-klasa svu svoju raskoš pokazuje prije svega na autocesti. Rezultati kočenja su izvrsni (µ-split), a jedina zamjerka ide potrošnji, koja je malo viša nego što bi, prema podacima o pogonskom agregatu, trebala biti.



Sigurnost

Na tržištu u ovom trenutku jednostavno ne postoji automobil koji putnicima pruža veću razinu sigurnosti od nove E-klase. Serijski se ugrađuje niz preventivnih sustava pre-safe, aktivnih naslonjača za vrat, sustava praćenja umora vozača, aktivnog poklopca motora i prilagodljivih prednjih zračnih jastuka. Uz doplatu se mogu ugraditi sustav kontrole udaljenosti (s radarom i kamerom) te automatska kočnicu za slučaj nužde, ali i sustav nadziranja mrtvih kutova i slučajne promjene vozne trake. Svi navedeni sustavi rade neprimjetno, harmonično i nenametljivo i vrlo rijetko se javljaju bez potrebe. Koliko je novi sustav pomoći u noćnoj vožnji bolji od onoga koji poznajemo s S-klase, treba vidjeti u praksi, no sigurno je da nova E-klasa po pitanju sigurnosti postavlja nove standarde, koje će konkurenti teško dostići.

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: passat highline tdi axis opel insignia sw odzracivanje rashladnog sistem miniacoupe wholesaleshortpromdresses renault alpine koliko ulja ide u motor opel h suszki cadillacsrx marin autosmotor opelnastraagtc hyundai fastback alfauromeo roomster-logan velebit koliko ulja ide u motor opel louis vuitton classic china ru dieselgate i psa koliko ide ulja u getribu seat novi bmw xd concept hyundai sabta fe fordvmustangtsally fiatalineagtest svi brojevi magazina zest suzukiignisdizel usporedbamercedescklasaic chevrolettrax jednimrezeroarom hyuindai vw polo tsi suszki vitara fordakugaudisel koliko ide ulja u getribu ford voziloisatnajmanjeokvarova jednimrezeroarom kiaeproaceed test ulja megane facelift yarisnmaratonhtest subaru legacy filtri merceds klub alfistinzdfip renault megane extreme sedan kvaliteta.benzina clioograndtournvsifabiaacombi infinity audi suv