Autokreso
Autokreso
2009-04-16 , Autor: Neven Novak, Slike: AMS
Bookmark and Share

Za novi focus RS malo je reći da je poseban. To je automobil koji pomiče granice jer radi se o kompaktu performansi supersportaša koji za tu vrstu automobila bizarnih 305 KS uspijeva na cestu spustiti preko samo prednjih kotača i postići ubrzanje od 5,9 sekundi i najvišu brzinu od 262 km/h




Značku RS Ford na svoje automobile meće relativno rijetko i samo u posebnim okolnostima. RS-modeli u 40 godina, otkad je Ford predstavio prvi takav model, redom su bili posebni automobili besprijekorno sportskog pedigrea i beskompromisnih performansi. No, na putu na prezentaciju najnovijeg člana obitelji focusa RS bili smo sumnjičavi - turbo motor sa 305 KS i 440 Nm okretnog momenta koji se na podlogu prenose samo na prednje kotače!? Savršeni recept za proklizavanja preko nosa, probleme s trakcijom na izlasku iz zavoja i trganje volana iz ruku kad odlučno dodate gas na neravnom asfaltu. Bez obzira na neka revolucionarna mehanička rješenja koja su se spominjala u službenom press-materijalu, bilo nam je teško povjerovati će takva kombinacija funkcionirati - sve dok ga nismo probali i doživjeli preobraćenje!

Sasvim prikladno za proizvođača koji se sportskim rezultatima proslavio u reliju, prezentacija focusa RS održana je na alpskim cesticama iznad Nice, točnije oko Grassea, na kojima se voze i brzinci legendarnog relija Monte Carlo. Bolje mjesto za upoznavanje mogućnosti tog automobila teško da postoji.



Kao i budući kupci, na parkiralištu aerodroma u Nici mogli smo birati između tri različito obojena RS-a: performance blue (tradicionalna Fordova boja sportskih modela), ultimate green (prezentacijska boja u čast Fordovoj WRC-momčadi i njezinim trkaćim bojama) i white - bijela boja u kojoj po nama RS najbolje izgleda jer se kod nje zbog najjačeg kontrasta najviše ističu agresivna crna prednja maska, krovni spojler i stražnji difuzor. S čak četiri centimetra širim tragom kotača i još naglašenijim proširenjima karoserije iznad njih, te ostalim aerodinamičkim dodacima i ventilacijskim griljama na poklopcu motora, RS neodoljivo podsjeća na WRC-automobil. Kada se tome pridodaju dvije topovske cijevi od auspuha, RS-ove performanse moraju biti uistinu nešto posebno da bi opravdale tako agresivan styling.

Snaga i moment za njih bile su tu, no sirova snaga bez „mozga“ koji će je znati pametno iskoristiti ne znači puno. Ključ svega je revolucionarno rješenje, odnosno dodatak na inače klasičnu McPhersonovu konfiguraciju prednjeg ovjesa, nazvano „revo knuckle“. Uz njegovu pomoć geometrija prednjeg ovjesa u svim je uvjetima takva da omogućuje maksimalno efikasan prijenos brutalne snage (305 KS) i okretnog momenta (440 Nm pri 2300-4500 o/min) temeljito prerađenog 2,5-litrenog petocilindraša s turbom.



U vožnji njegov efekt nije ništa manje nego čudesan. RS-ov volan praktično ne pokazuje nikakvu želju za čupanjem iz ruku kada se nagazi gas, a cesta ispod kotača nije savršeno ravna. Ulazak u zavoj je iznimno precizan, automobil ne pokazuje ni najmanje tendencije proklizavanja preko nosa. Kad u zavoju dodate gas, umjesto očekivanog proklizavanja pogonskog kotača i „ispaljivanja van“ iz zavoja, RS-ov prednji kraj još jače zagrize i zahvaljujući zatvaraču diferencijala, sniženom težištu i širem tragu kotača pomalo nestvarno skrene „unutra“ i jurne prema idućem zavoju. Takva karakteristika omogućuje da se kroz zavoj balansiranjem s gasom može upravljati proklizavanjem stražnjeg kraja, koji na oduzimanje gasa vrlo kontrolirano počne klizati.

Naravno, revo knuckle nije jedini trik iz čarobnog šešira Fordovog sportskog odjela. Krutost ovjesa identična je onoj na WRC-focusu iz 2006. u asfaltnoj specifikaciji, no bez kompromisa po pitanju komfora. Naime, u novom RS-u slobodno možete voziti i baku, a ovjes je, iako sportski i tvrd, dovoljno udoban da se u njemu može bez problema cijeli dan voziti gradom. S druge strane, ovjes sve neravnine i depresije guta impresivnom lakoćom kakvu možemo vidjeti još samo kod pravih relijaških automobila. Čak ni nenadano ispupčenje na asfaltu u trenutku kad je cijeli automobil našpanan neće ga izbaciti iz ravnoteže i sa željene putanje. Zanimljivo, Ford je to postigao bez korištenja danas vrlo popularnog aktivnog ovjesa čije se karateristike (ponajprije tvrdoća) mijenja pritiskom na gumb.



- Tijekom konstruiranja RS-a željeli smo napraviti pravi sportski automobil dostojan RS-ovog imena, ali bez elektronike i raznih elektronskih sustava koji umjetno postižu sportske odlike. Sve je moralo biti „pravo“ i temeljeno na najboljim mogućim mehaničkim rješenjima - rekao nam je za večerom Dirk Densing, glavni inženjer focusa RS. - Ništa na focusu nije slučajno ili samo radi šminke. Svi aerodinamički dodaci na kroseriji imaju i svoju praktičnu funkiju, a tako je i s mehaničkim dijelovima ispod lima.



Ispod lima je i srce tog automobila - motor, koji je priča za sebe (vidi okvir). Pali se na gumb pokraj mjenjača, a nakon što duboko zabrunda pri paljenju, radi vrlo mirno i tiho. Lagana vožnja po parkiralištu ne daje naslutiti kakav vas vatromet i zvučna kulisa čekaju jednom kad ga nagazite. Uhu sportski nastrojenog vozača motor svira sve prave tonove. Pri snažnom ubrzanju duboko reži, a pri prebacivanju u višu jasno se čuje kakrateristični turbo zvižduk (oni koji su imali privilegiju uživo gledati i slušati trkaću lanciu deltu integrale znat će o čemu pričamo). Pri višim okretajima šaltanje donosi i laganu eksploziju iz auspuha (iz kojeg mislimo da bi se noću mogla vidjeti i vatra - iako to nismo provjerili), kao i duboko grgljanje pri šaltanju na niže s međugasom.

Razni sportski automobili koje smo vozili u posljednje vrijeme proizvode jedan ili dva takva tona, ali ni jedan ih ne svira sve. Za volanom život teče vrlo brzo, ali i iznenađujuće jednostavno - sa svakim dodavanjem gasa stječe se dojam kao da vam netko trenutačno privuče do koji tren prije udaljeni zavoj. Od ubrzanja do 100 km/h koje traje malih 5,9 sekundi impresivnija je snaga kojom vas motor zakuca u sjedalo nakon svakog prebacivanja u višu brzinu, dok je maksimalnih 262 km/h brojka koju se mora respektirati. Za razliku od nekih drugih sportskih automobila, focus RS se ne mora voziti na samoj granici da bi vam porastao adrenalin, nego i „lagano krstarenje“ pruža puno gušta.
Nije nam se svidjela, odnosno odudara od cjelokupnog dojma, unutrašnjost, koja je preobična. Osim vrlo dobrih, ali za naš ukus malo previsoko postavljenih Recarovih sportskih školjki (sjedala), identična je onoj u ST-u. Očigledno, negdje se morao platiti danak realno povoljnoj cijeni. Kod nas je oko 39.700 eura, što - kada se pogleda konkurencija s motorima od 300 KS - nije puno.



Za razliku od svog prethodnika RS-a nastalog na focusu prve generacije, koji je proizveden u samo 4501 primjerku, novi focus RS neće se praviti u ograničenoj seriji. Zahvaljujući tome, ali i odličnoj cijeni (u Velikoj Britaniji ona je samo 24.995 funti), impreze WRX i STI te lancere EVO u kojima danas relijaški fanovi širom Europe hodočaste na relije svjetskog prvenstva vrlo brzo mogle bi zamijeniti horde focusa RS, iako nema pogon na sva četiri kotača, što je za ljubitelje te vrste automobila dosad bio nezamisliv izbor.

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: golf viiii bulli seat eventi posao test buster tniw turbo fiatibravoevsakiauceed contiteh golf gti dsg zimske gume honda crv aveo sedan testoljetnihtpneumatika volkswagen passat tdi land rover range rover sport auris hybrid koliko sati traje servis auta povratak legende toyota-prekowrijekeiisprekoamo hauba honda nsx targa renault megane grandtour ii girls panameradiesel hyundaiggenesis pritisak u gumama audi koliko ulja ide u motor toyota renault ze prvi test: renault grand scen tembo jeep compass top garage tuning show gumb ivana fiesta jednim rezeroarom test zimskih pnevmatika hrvoje dokoza daevu tico crobus koliko ulja ide u mjenjac golf christian.louboutinhfastenelea koliko ide ulja u motor fiat u novameriva amarock reno laguna opel antara mini bus dizeldmodel rabljena naljepnice astrahgtctlakugumama