Autokreso
Autokreso
2008-11-11 , Autor: Marko Tomac, Slike: Vanda Kljajo
Bookmark and Share

Napokon smo ga zauzdali! Bilo je i vrijeme da saznamo je li novi mustang GT poni ili divlji konj, i je li prevara ili pravi muški auto kao što izgleda




Mustang posljednje, pete generacije donedavno nas je živcirao kao rijetko koji automobil. Ford je s njime savršeno pogodio u žicu koja svira ton originala iz šezdesetih, pa ga Americi ponudio po diskontnim cijenama malo višim od 100 tisuća kuna! A naše tržište? Tri je godine bilo zakinuto za najjeftiniju originalnost kojom bi se, sigurni smo, mnogi rado okitili. Dugo smo vapili i za vožnjom koja bi razotkrila vozi li se mustang kao američka kanta ili barem kao osrednji europski sportski model kratko razvijan na stazi. Gledali smo ga "preko bare", pa na njemačkom tržištu, tako ga dugo i željno čekali, i napokon - dočekali! Eureka, novi mustang sada možete naručiti i kod nas, cijene su na internetu, a tragovi guma prvog testnog modela "u Hrvata" na novomarofskoj stazi.

Dugo se nismo osjećali kao kad smo se, puni predrasuda prema uzaludno predimenzioniranim američkim autima, mustangom GT otisnuli u gust promet Zagreba. Ne može to biti dobro - bili smo uvjereni - iako je zvuk V8 "small blocka" probudio interes već za prvog okretanja loše dizajniranog ključa koji bi bolje pristajao starom fordu fiesti. Prve kilometre pamtit ćemo kao korake u barem tri broja prevelikim, ali udobnim cipelama. U njima se može hodati polako, ali bolje je ne potrčati, pa smo želju za "vidi me" bočnim prolascima kroz zavoje odgodili za malo kasnije. Mustang ionako poglede privlači poput ukradenog video zapisa poznate pjevačice, i to čini tako napadno da ga mnogi iz inata ne žele pogledati - samo da vozaču ne učine to zadovoljstvo. Ali, pogled im ipak pobjegne.

Test se sveo na potragu za odgovorom na pitanje - je li mustang ono pravo? Je li "prevara" ili prava stvar? Tijekom prvih kilometara odnos konja i vozača rapidno se mijenja jer mustang brzo postaje sve pitomiji. Kao da odjednom obujete cipele po mjeri i izgubite osjećaj da sjedite u tenku. Počinje se buditi želja za maksimumom, ali otpočetka je jasno: ovaj prekrasni automobil nije auto za "curice", a i hrabre jahače treba pažljivo birati.



Start s autom i nježnija vožnja otkrivaju pitomu narav 4,6-litrenog motora, golemog za europske pojmove. Obilje momenta postaje brzo dostupno i prometom je moguće kliziti šaltajući brzine odmah iza 2000 okretaja. Tako bi ga svatko mogao voziti i uživati. Mustang je tada poput velike brodice koja vas uspavljuje podmuklim brundanjem motora. Uistinu, jako je lijepo kada vas zvuk stalno podsjeća da je pod papučicom gasa velika rezerva snage, pogotovo dok nježno milite prometom. Mustangov kor pjeva u tri oktave koje se mijenjaju na 2500 i 3500 okretaja, nakon čega slijede tonovi koji su za uši anti-automobilista "soundtrack" strave i užasa. Zbog toga je noćna vožnja GT-om stvarno nešto posebno. Promet tada nije gust, pa tišina dopušta zvuku da odzvanja i kreira vlastitu atmosferu.

No, budite sigurni, pristojan svijet će vas tada - dok vi u mustangu uživate u zvuku - smatrati divljakom i nasilnikom. Pravi imidž za american muscle, zar ne?! Budući da je to bolje od kamatarskog imidža sličnih modela, držimo da je mustang kao pojava - ono pravo. GT izgleda jako dobro, pogotovo s prugama, i nitko ne može reći drukčije.

Vozaču je u kabini udobno, nije klaustrofobično, a prava je šteta što se volan ne da prilagoditi i po dubini. Sjedalo je, s druge strane, izuzetno dobro prilagodivo u svim smjerovima, a djelomično je i elektrificirano. Mekano je i vrlo udobno, ali bi bočna potpora u zavojima mogla biti i bolja. Dva stražnja sjedala nisu za dulja putovanja, no poslužit će za gradski prijevoz. Plastike koje vas okružuju, kokpit i oplate vrata, ne izgledaju loše, ali su korišteni materijali iz jeftinijeg razreda. Detalj koji uvijek pozdravljamo, obavezan na kupeima, vrata su bez okvira prozora.



O izgledu interijera možemo zaključiti: to je američki proizvod, miljama daleko od europskih spužvastih materijala, a jednostavnost i banalnost njegove su osnove - kao i mustangove.
Ista je priča i pod dugim poklopcem motora gdje 4,6-litreni V8 bez ikakve pomoći prednabijanja razvija 300 KS. Motor ima 12-ventilske glave s po jednom bregastom osovinom i hidrauličnim podizačima ventila. Nije čudo tehnike, ali zadovoljava, a nekim parametrima (poput potrošnje) i oduševljava. Snagu razvija pri 5750 okretaja, dok je najveći okretni moment od 434 Nm dostupan tek s 4500 okretaja – dakle – za radost ga treba pritiskati! Kako to izgleda u stvarnosti?

Do 4000 okretaja mustang ubrzava prilično uvjerljivo, ali linearno. Stekli biste dojam da ubrzanja dugo traju, no zapravo je riječ samo o jako dugim stupnjevima mjenjača jer se brzinomjer odvažno penje. Nakon 4000 okretaja motor ulazi u tzv. bonus područje u kojemu se stražnji kotači zbog naglog razvoja snage često počnu okretati u prazno. Tu je mustang najraskošniji i tako ga treba voziti da bi pridjev 'sportski' imao imalo smisla. Postaje brutalan!

Prve dvije brzine su, očekivano, spektakularne. Stotka pada za samo 5,5 sekundi i to je podatak s kojim GT može „popovati“ dvostruko skupljim modelima. Takva se ubrzanja, naravno, isprobavaju s isključenom kontrolom proklizavanja, a to znači da trebate prilično široku cestu i koncentrirane ruke na volanu. Mustang, naime, nema čudesno moderno podvozje: uz stabilizatore, sprijeda je mcpherson, a straga nefleksibilni panhard s uzdužnim ramenima. Srećom, iza je blokada diferencijala s ograničenim proklizavanjem, koja nije dio serijske opreme, već je valja (obavezno) doplatiti. Nakon prve dvije brzine, život u mustangu postaje bitno drukčiji, odnosno tada se počinju poznavati vozači-junaci. Zašto?



Nastavite li držati papučicu gasa u podu, GT će u trećem stupnju vrlo brzo stići do 175 km/h – i to ne bi bilo nimalo dramatično da su ovjes i kočnice na razini zadatka. Pri tome, ali i poslije kada vas jednako silovito četvrta brzina dovede do 220 km/h, pred vozača se stavlja jako puno posla. Treba voziti s priličnom količinom rezerve i dosta koncentracije trošiti na planiranje kočenja i smirivanje karoserije. GT sa stotke staje za nešto više od 40 metara, ali samo kada su kočnice nove, ali ni to nije podatak kojim bi se uspoređivao sa sportskim autima. Mjenjač je ručni i ima samo pet brzina, a izvedba ručice ista je kao u manjim kućnim modelima.

Kako ni volan nije dovoljno izravan, a i gume su pomalo "balonske" dimenzije 235/50 18, na koncu smo se složili kako GT ipak nije istinski sportski auto. Performanse su tu, imidž također, no sportska oštrina kojom bismo izbjegavali žvake na asfaltu ne živi u serijskom ovjesu mustanga. Kočnice su te koje ga najviše ograničavaju. No, dovoljno je zanimljiv i bez te oštrine koju bismo lako, mišljenja smo, postigli tuning opremom. Jačim kočnicama i ovjesom lako bismo ga pretvorili u, za hrvatsko tržište homologiranu, izvedbu Eleanor (sjećate se filma „Gone in 60 seconds“?).

Hvalili bismo ga kao auto za duga putovanja, dakle kao grand tourismo, ali i kao jedinstveni drugi auto. Odličan je za svakodnevnu vožnju jer nije naporan, naprotiv, udoban je, a posebnu preporuku zaslužuje zbog cijene. Na koncu, GT je i savršen "show" auto jer uz samo malo vježbanja u njemu svatko može biti lokalni drift-junak s autom kakav su vozili Steve McQueen, Nicolas Cage, pa čak i Brandon Walsh… Potonji možda nije pravi muškarac, no mustang GT svakako je auto za jednog - ali ne ako se planira voziti samo užim centrom grada.



Cijena

"Best buy"?

Kada je 1964. godine predstavljen prvi mustang, oduševio je cijenom, a isto to posljednja generacija čini i danas, ali prvenstveno u Americi. Kod nas je situacija nešto drukčija, dijelom i zbog činjenice što ga ne uvozi ovlašteni zastupnik. Ipak, cijena je još uvijek popularna. Sviđa li vam se tek kroj i ne tražite li snagu, mogao bi vas upecati i "već od" model s cijenom od samo 215 tisuća kuna. No, prava se stvar ipak krije iza oznake GT, modela poput testiranog, koji stoji 325 tisuća kuna. S obzirom da je takav GT, s paketom opreme 'de luxe', jeftiniji i od alfa romeo brere 3,2 JTS te nissana 350 Z - možemo samo reći - mustang GT je "best buy" po pitanju uzbuđenja, snage i ekskluzivnosti. Informacije radi, shelby coupe snažan 500 KS stoji 650.000, a markantni bullit 425 tisuća kuna.

Potrošnja

Iznenađujuće ekonomičan

Kao da je uplašen recesijom, mustang nam tijekom testa uopće nije puno trošio. Očekivali smo američku rasipnost, a dobili iznenađenje. U trenutcima kada GT-om odete do kraja potrošnja će prijeći 20 litara, ali se neće približiti brojci 30. No ipak, to je teško postići, a vrlo brzi možete biti i sa samo 15 litara. Prosjek testa sveo se na 16,2 litre, a testirajući svoje živce uspjeli smo potrošiti ispod 10 litara. Klizeći brzinom od 80 km/h potrošnja je pala na 9,4m litre, pa otisnete li se na nježno krstarenje otvorenom cestom do mora - možete računati na do 12 litara. Naravno, zbog pokojeg pretjecanja.

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: christian louboutin boots blac corvette seatibizasc meganeogt.line carens ritam nissan motorno ulje koje trosi fervens meganeogt.line uljez nissan x mercedes oznaka mini bager seatscordoba test autosjedalica dacia logan peludni filter test autosjedalica drag motorno ulje za opel insignija mazda honda elektricni auto novi s max skuteri test peugeotkexpert mazda honda zakretnotsvijetlo outsourcingdeducationypthearis mazda honda mazda honda koliko uljaa ide u motor audi sopek prometne thednorthnfaceodenalithoodednj pritisak u gumama renault clio porsche croatia ovjes ford fiesta test pritisak u gumama renault clio onboard pritisak u gumama renault clio pritisak u gumama renault clio frizirani kia ceed ubrzanje fords-maxmax g najava novog broja stara fabia honda cbf testtoyotac-hr frizirani test rabljenog nissan x trail greta macabre