Autokreso
Autokreso
2008-09-30 , Autor: Igor Doležal, Slike: Vanda Klajo
Bookmark and Share

Fiat i dizeli imaju dugu povijest čije posljednje poglavlje upravo ispisuje novi 1,6-litreni motor snage 105 KS koji je svoje mjesto našao u elegantnom bravu. Osim performansama, motor oduševljava i ekološkim pristupom ispunjavajući već sad Euro5 norme




O bravu manje-više sve znamo. Nakon neuspjelog pokušaja s modelom stilo da netipičnim dizajnom za Talijane privuče šire mase kupaca, Fiat je brže bolje požurio ispraviti pogrešku. Novi je bravo razvijen u samo 18 mjeseci i ponovo je vratio osmijeh na lice svih onih koji cijene lijepo. Nažalost, vozne karakteristike nisu pratile vanjski izgled pa bravo, barem po pitanju dinamike, u vožnji zaostaje za liderima u klasi (focus, golf). No to ne znači da bravo nema svojih aduta. Naprotiv, unutrašnjost je elegantna i dopadljiva (bez obzira što osnovni 'amore' paket nema kromiranih umetaka), mjesta naprijed ima dovoljno, nešto manje na stražnjoj klupi, no prtljažnik je prilično dojmljiv (400 litara). Čak je i ovjes vrlo zahvalan za naše mahom loše prometnice te u većini slučajeva lišava putnike neugodnog drmusanja. Problem ostaje u vidu nepreciznog volana koji posebno u središnjem položaju pruža umjetan osjećaj zbog čega je teško pratiti zadanu liniju te položenog A-nosača koji zahtijeva dužnu pažnju prilikom izlaska iz automobila.

Ipak, najveći adut krije se u nosu vozila i skriva se iza imena 1.6 multijet 16V. Fiat ima bogato iskustvo s dizelima i s lakoćom se može pohvaliti brojnim hvalevrijednim inovacijama na tom poručju. Podsjetimo samo na cromu iz 86. godine (prvi dizel s direktnim ubrizgavanjem), alfu 156 jtd pa sve do najmodernijih multijeta čiji je 1,6-litreni motor posljednji izdanak. Iako predstavlja evoluciju, a ne revoluciju, slobodno možemo konstatirati da je riječ o jednom od najboljih motora u svojoj klasi. Bez obzira što na tržištu postoje slični motori koji nude gotovo jednak omjer snage i zapremine, Fiatov multijet ipak pruža više. Tako je vozaču na raspolaganju čak 290 Nm maksimalnog okretnog momenta dostupnog na niskih 1500 o/min. Posljedica su vrlo impresivna međuubrzanja, odnosno samo je 7,5 sekundi potrebno u četvrtoj brzini da kazaljka brzinomjera skoči sa 60 km/h na 100 km/h. Tempo ne opada niti s povećanjem brzina, pa za ubrzanje od 80 km/h do 120 km/h treba 10,4 sekunde u petoj, odnosno okruglo 14 sekundi u šestoj brzini.

U praksi to znači da vozač samo treba čvrsto primiti volan i odlučno stisnuti papučicu gasa i pretjecanje će bit obavljeno za treptaj oka. Ako nema žurbe, veći dio vožnje moguće je provesti prebacivanjem između dvije krajnje brzine solidnog, ali ne pretjerano sportskog mjenjača. Bolje performanse obično idu na štetu ekologije, ali ne i u slučaju testnog motora. To što prometna knjižica specificira Euro4 normu, samo pokazuje koliko je naša država daleko od „zelenog“ razmišljanja, jer sa 119 g/km, EGR sustavom (recirkulacija ispušnih plinova) i filterom čestica (DPF) testni bravo zadovoljava i buduće Euro5 norme. No, kako one još nisu obavezne, tko bi se sjetio specificirati ih ili, ne daj Bože, nagraditi nižim davanjima.



Što se potrošnje tiče, unatoč 0,3 litre manjoj zapremini, testni je prosjek dobrih dvije litre veći od tvorničkog (6,8 l na testu), a u gradu za vrijeme gužvi i radova (i s uključenom klimom), lako se popne do brojke devet. No i to je dovoljno da vrlo kultiviran motor uz pomoć spremnika za gorivo obujma 57 litara lakoćom okrene više od 800 kilometara prije novog punjenja.

Na kraju ostaje cijena koja je za testni model iznosila 131.305 kuna, a uključivala je ručni klimatizacijski uređaj, daljinsko centralno zaključavanje, elektriku na prednjim prozorima te prednje zračne jastuke. Vrlo prihvatljivo, s obzirom na radosti koje motor pruža vozaču i činjenicu da su servisni intervali podignuti na 35 tisuća kilometara.

Sve tajne multijeta

Nakon crome i pojave direktnog ubrizgavanja (unijet), druga je generacija (multijet) bazirana na common-rail principu donijela elektronski kontrolirano ubrizgavanje pod visokim pritiskom. Novost je bio povećan broj ubrizgavanja unutar jednog ciklusa za razliku od samo dva u slučaju unijeta. Na taj je način unesena ista količina goriva u cilindar, ali kako je bila podijeljena u više dijelova, izgaranje je bilo postepenije. Posljedica su bile smanjene emisije štetnih plinova i buka uz istovremeno bolje performanse (6-7 %). Tajna multijet sustava nalazi se u kontrolnoj jedinici koja otvara i zatvara brizgaljke iznimno precizno i u vrlo brzim serijama.

Višestruko ubrizgavanje omogućava iznimno fino doziranje pritiska i temperature u komori za izgaranje, zbog čega se zrak koji ulazi u cilindre mnogo efikasnije iskorištava. Na taj se način posljedično omogućava kontrola buke izgaranja, reduciraju se štetne emisije i poboljšavaju performanse. Kada su Fiatovi inženjeri uspjeli riješiti ograničenja kontrolne jedinice, odnosno uskladiti određene sekvence višestrukog ubrizgavanja sa specifičnim uvjetima rada motora (u praznom hodu, pod opterećenjem na niskim okretajima i obrnuto, u srednjem režimu rada s različitim opterećenjima, itd.) dobili smo moderne multijet motore kakve danas poznajemo.

+ izvrstan motor, elastičnost, prtljažnik, servisni intervali, eko-norme
- umjetan volan, nepregledan straga, sklonost podupravljanju, A-nosač

Tehnički podaci

Karoserija

Kombi-limuzina s petorim vratima, dužina x širina x visina 4336 x 1792 x 1498 mm, međuosovinski razmak 2600 mm, masa praznog vozila 1320 kg, obujam prtljažnika 400/1175 litara, spremnik goriva 57 litara, krug okretanja 10,9 m

Motor

Četverocilindarski redni turbo-dizel (fiksne geometrije), intercooler, postavljen sprijeda poprečno, dvije bregaste osovine u glavi (zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, obujam 1598 ccm, snaga 77 kW (105 KS), pri 4000 o/min, najveći okretni moment 290 Nm pri 1500 o/min, emisija CO2 119 g/km, EGR

Performanse

Ubrzanje 0-100 km/h 12,1 s

Najviša brzina 187 km/h
Potrošnja (ECE) 4,1/4,9/6,3
na testu 6,9
Doseg 826 km

Cijena
 
Fiat bravo 1,6 multijet 16V amore 131.305 kuna


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: mercedes cklasa redizajn ugradnja plina mazda opelrcorsadzadnjiibranik usporednitestgolfova domagojkaonijedandrugi cjena vw passata cc bmw coupe ugg adirondack,uggs adirondack amortizeri, nissan christian louboutin carved mix auto gume test bridgestone ibiza fr gume yeti pritisaktuagumamaiastrassport aveo rs cijena qashqai cross polo mazdammiata rabljeni megane honda accord dtec testsauto.gume motor chevrolet spark ford focus ti-vct koliko ulja ide u motor toyota koliko ulja ide u motor audi ferodo ljetne gume cijena volkswagen passat rabljeni djelovi pritisak u gumama fiat tipo koliko ulja ide u motor audi thenorthfacewaterproofglov llllredba golf horvat grijanje auta kvar bamboo mazda honda test auto sjedalica mercedes clk autoogumedtest hyundai tucson opelsinsignia porschecroatia hondafaccordetest ford transit focus cup toyotaiyarisevsisuzukioswift cijena antifriza hyundaiaccent autitnazakciji kapacitet baterije za auto