Autokreso
Autokreso
2008-12-02 , Autor: Marko Tomac, Slike: Vanda Kljajo
Bookmark and Share

Iznenađujuće atraktivna dacia sandero sve kriterije zadovoljava s prolaznim ocjenama, ali ne i visokima. No, budući da ni ne želi ući u razred skupih odlikaša, kao proizvod itekako ima smisla - pogotovo na našim cestama




Ukrasni spojler na vratima prtljažnika, kromirani rub maske, maglenke, plastični dodaci u boji karoserije te estetski elementi prednjeg i stražnjeg prtljažnika dio su 4400 kuna vrijedne najbogatije opreme laureate, koja sandero čini vizualno zanimljivim. Nitko ne može reći da mlađi loganov brat ne izgleda dobro, iako je jasno da se sandero ne može mjeriti sa šminkerima gradske klase. Poanta je u tomu što to ni ne pokušava, a oduševljenje njegovim realno samo solidnim izgledom u činjenici je da je Dacia pri konstruiranju jeftinog vozila mislila i na dizajn. U odnosu na prije četiri godine predstavljeni logan, dizajnerski je pomak malen, ali očigledno - dobro odrađen posao.

Dacia je, dakle, postigla da se vozači sandera ne moraju sramiti njegovog izgleda izvana. No, u kabini ih je prepustila starim čarima rumunjskog uređenja koje se oslanja na loganovu ideju i dijelove starih renaulta. Kokpit ne razvlači osmijeh na lice i ne oduševljava razrađenošću. Poželjeli bismo više pretinaca, ali i bolju ergonomiju od “na krivu stranu” ukošenog središnjeg grebena koji narušava lakoću upotrebe. Stvar opet spašava paket opreme laureate. Osim spomenutih detalja izvana, bogata oprema iznutra uključuje putno računalo, vozačevo sjedalo podesivo po visini, ljepše tkanine na vratima, ali i ukrasne “metal-look” obloge središnjeg grebena te rukohvata na vratima. Zbog svega toga sandero i iznutra izgleda sasvim pristojno i ništa vas neće iritirati, a neće vas mučiti ni previsoka rata kredita.

Naravno, detalje koji su posljedica niže cijene vozila nije problem pronaći: gotovo nikakva izolacija prtljažnika, izvedba brave prtljažnika kao prije dvadeset godina, kvake na vratima... Ali, ipak, s obzirom na cijenu vozila, to vas ne bi trebalo smetati.
Sandero stoji na istoj osnovi kao i logan, na platformi B0 s prednjim MacPhersonovim ovjesom i ojačanom torzijskom osovinom straga. Vozne osobine su nas vrlo ugodno iznenadile, a u testiranom je sanderu za to zaslužan prednji ukrućivač muldi. Volan je također bolji nego u loganu, jer je izravniji, a vozaču pomaže i mogućnost podešavanja po visini. Za vožnje po ograničenjima sandero bismo proglasili najudobnijim automobilom u klasi. Nevjerojatno je s kojom lakoćom upija sve oblike neravnina, pa čak i rupe na cesti, no tada smo se brzo prisjetili da je njegovo podvozje i dimenzionirano za loše ceste. Gotovo nas je natjeralo da ga isprobamo i na makadamu, s čime bi pod ruku išlo i 155 mm visoko podvozje.



Za agresivnije vožnje i odrješitijih pokreta volanom kretnje karoserije su predvidive, ali pomalo usporene zbog mekoće podvozja. Ako ste svjesni da sandero nema nikakve veze sa sportom, bit ćete itekako zadovoljni. Čak smo i mi ostali iznenađeni kada smo mjerenja sandera s testova dinamičnosti usporedili s poznatim gradskim kompaktima koji slove kao dobri vozački automobili. Sandero je neznatno lošiji, što djelom objašnjavaju i visoke gume 185/65 od samo 15 cola.

Kočnice nisu bajne. Osjećaj na pedali je dobar i čini se da brzo reagiraju, što ulijeva povjerenje, no mjerenja pokazuju da u svakom slučaju staje za nešto više od 40 metara. Ipak, ne bismo ih ocijenili lošima, nego samo dovoljno dobrima. Isto vrijedi i za rad ABS-a, unatoč činjenici da u Daciji tvrde kako je riječ o najnaprednijem Boschovom sustavu 8,1. On je, kao i sve na tom autu, dobar i zadovoljava, ali prostora za poboljšanje ima.

Prostora u kabini ima sasvim dovoljno, no potrebno se priviknuti na poziciju za volanom. Primijetit ćete da je dojam širine i komfora bolji nego u manjim vozilima kompaktne klase. Što i jest točno, a šteta je jedino što sandero nema i malo duže sjedeće površine - što će prije svih osjetiti viši vozači. Prtljažnik zaprema 320 litara, što je bolje od nekih pripadnika kompaktne klase.
Testirani model težak samo 980 kg bio je opremljen najjačim motorom u ponudi, poznatim starim 1,6-litrenim benzincem od 87 KS. Kada smo ga dali trojici vozača koje smatramo ciljanim kupcima, svi su se iznenadili osjećajem snage. Sandero 1,6 do stotke stiže za 11,5 sekundi i lako pokaže maksimalnu brzinu od 174 km/h. Putna brzina bez problema može biti i 160 km/h, čak i s četvero odraslih putnika.



Budući da je riječ o autu osmišljenom za vozače kojima treba jeftino vozilo, možda najjači motor nema previše smisla preporučivati. S druge strane, ako imate još 3400 kuna za potrošiti, toliko je najjači motor skuplji od 1,4-litrenog, predlažemo vam da razmislite. To vam savjetujemo i zbog potrošnje, koja je sa 1,6-litrenim motorom u prosjeku viša samo pola litre. Sa sanderom 1,6 uspjeli smo postići najnižu potrošnju od 5,2 litre, najvišu od 9,3, a prosjek testa bio je 7,3 litre. To ocjenjujemo vrlo dobrim rezultatom, pogotovo zbog mogućnosti motora.

Ugodnoj vožnji ili, možda bolje rečeno, vozačevom zadovoljstvu u sanderu pridonosi brz i precizan mjenjač, čija je ručica dizajnirana kao u nekih Renaultovih modela. Kada smo se nakon nekog vremena navikli da vozimo auto koji nije u utrci za najbolja rješenja i vodeće rezultate u klasi, u sanderu smo se počeli sve bolje osjećati. Uvjereni smo da je to pravi auto za vozače izvan većih hrvatskih gradova, čak i mnoge Zagrepčane koji se mogu oteti osjećaju da voze “jeftilen auto”. S obzirom na prilike, prije je to “hrvatski auto”.

Cijena po načelu “već od”

Početna cijena dacije sandera od 55.555 kuna odnosi se na početni model opremljen 1,4-litrenim motorom i paketom opreme nazvanim base. Taj paket, kako mu i ime govori, doslovno je bazni i ne uključuje gotovo ništa, pa ga ni ne možemo preporučiti. Sljedeća oprema ambiance je nešto bogatija, ali je i skuplja 8345 kuna, a osim nekoliko estetskih dodataka i drukčijih presvlaka, nudi sigurnosne pojaseve podesive po visini, servoupravljač, centralno zaključavanje, pepeljaru i rasvjetu prtljažnika i reciklažu zraka.

Dakle, ambiance uključuje neku osnovnu opremu koja cijenu podiže na 63.900 kuna. Ipak, savjetujemo još doplatu za paket ambiance plus (klima, maglenke, električni podizači prozora i daljinsko zaključavanje), koji stoji 5500 kuna. Na koncu, to dovodi do zaključka da prvi sandero koji minimalnom opremom zaslužuje preporuku stoji 69.400 kuna. Za jači benzinski 1,6-litreni motor, poput testiranog, potrebno je doplatiti 3400 kuna, a kao opcija se još nameću doplate za dvije izvedbe turbodizela 1,5 dCi.

Za slabiji snage 70 KS potrebno je doplatiti 14.500 kuna, a za jači od 85 KS 17.900 kuna. Najskuplja izvedba sandera sa 1,6-litrenim motorom, model laureate poput testiranog, stoji 85.600 kuna, a najskuplja kombinacija uopće, turbodizel sa svom opremom, može stajati maksimalno 100.100 kuna. Dakle, možda sandero i nije tako jeftin, barem ne ako želite i malo opreme.



Skromnost je vrlina!

Što mislite kakav imidž imaju dacia logan i sandero? Imidž jeftinog vozila - to je bio najčešći brzi odgovor na koji smo nailazili u prometu. Nažalost, takvo što ne postoji, jer imidž može biti dobar ili loš, ali ne i jeftin. Ipak, upravo takvi odgovori zanimljivo pokazuju najveći problem našeg društva, koje prije svega percipira činjenicu da je određeno vozilo jeftino. Zar je to veći problem od kvarljivosti? Očito jest, i izgleda da će još neko vrijeme bolje biti zadužen u banci, ali s „pravim kolima” ispred kuće, nego imati auto koji odgovara vašem standardu i ispravan je. Ne, ovo nije propagandni materijal za dacije i slične jeftine ili antitrendovske „klasike”. Osim toga, naši se ponosni vozači ionako ne daju prekaliti. Oni puno radije sjedaju u fina nova ili rabljena kola sa značkom, nego u nešto pouzdano, pod garancijom s tzv. jeftinim imidžem.

Pregledom tržišta došli smo do broja prodanih “starih novih” automobila i uvidjeli da na takve modele otpada čak više od 13 posto ukupnog broja prodanih. U takve smo modele, pored pravih “klasika” (stari clio, punto, 206-ica i astra), ubrojili i fiestu, C3 te polo - kao vremešne modele koji čekaju novu generaciju. Ruku na srce, svi ti modeli predstavljaju “target” kupaca koji love jeftinije modele i nisu podložni trendovima. Dakle, to su i potencijalni kupci dacije sandera, ali i laka meta jeftinih atraktivnih rabljenih modela.

Povrh svega, tijekom testa sandera shvatili smo da “jeftini imidž” i nije toliki problem ako ne živite u metropoli. Izvan nje sandero šalje poruku: “Moj vlasnik je kupio auto odabran razumom”. Tamo dacia sandero nije sirotinjski izbor, nego nerazmetljivo vozilo skromnih vozača.

Prodaja u prvih devet mjeseci 2008. godine

Model Kom. Udio u prvih 9 mjeseci Cijena (već od kuna)
Ford fiesta 1407 2,01 posto 70.280
Peugeot 206 936 1,34 77.100
Opel astra classic II 1959 2,79 93.067
VW polo 1451 2,07 77.508
Citroën C3 1669 2,38 79.900
Fiat punto oko 550 oko 0,78 69.561
Renault clio storia 1378 1,96 75.200
Ukupno 9350 13,33 posto



Dobar posao ili mačak u vreći?

Nesumnjivo, privlačna je ideja da se, umjesto astre classic II ili dacije sandera, u dvorištu pronađu VW passat ili BMW 320d po istoj cijeni. No, je li to i dobra ideja? Za rabljene aute vrijedi poznata - mačak u vreći - no isto tako držimo da kupnja korištenog vozila može biti i dobar posao. Uzmimo stoga konkretan primjer za koji mnogi neće priznati da im je pao na pamet. Što kupiti: BMW 320d iz 2000., renault megane 1,5 dCi iz 2004. ili novu daciju sandero 1,6 laureate s jamstvom? Na tu vrstu pitanja - kakva često stižu u redakciju - uglavnom dajemo sljedeći odgovor: morate znati što točno od auta želite! Nažalost, naš prosječan vozač to ne zna, nego za određen iznos želi kupiti “što veći/jači/bolji auto”.

Naravno da je u BMW-u najviše vozačkog užitka, no vjerujte nam da u trojci staroj osam godina ne izgledate ništa bolje i pametnije nego u meganeu koji će tek za koji mjesec postati “klasik”. Da biste dobro izgledali u premium automobilu, (BMW, mercedes, audi), on nažalost mora biti posljednje generacije. Poruka susjedima je inače, ako niste prvi vlasnik, da nemate dovoljno novca za novi. Megane je tu potpuno drukčija priča, pogotovo ako ima doplaćeno i produljeno jamstvo.

Na koncu, izbor sandera je najrazumniji. Zašto? Ako morate kupiti auto do maksimalno 10.000 eura, onda sigurno nemate dovoljno za održavanje modela koji toliko stoji nakon osam godina. Rabljeni auto za “cenera” može biti dobar izbor ako ste za kupnju predvidjeli 12 tisuća eura, jer tada vam ostaje dvije tisuće eura za nove kočnice i amortizere, vjerojatno i gume, novo ulje, lakiranje izgrebenog dijela, podešavanje ventila, registraciju koja je vjerojatno na isteku, gumu na vratima koja je procurila…

Rabljeni Godište Cijena (eura)
Renault scenic 1,9 dci 2001. 7600
Audi A6 2,8 1998. 8500
Mercedes E290 1996. 9000
Citroën C3 1,4 2004. 7600
Mercedes A 140 2002. 8900
Jeep cherokee 2,5 TD 1998. 8500
Škoda fabia 1,2 2006. 7800
Seat ibiza 1,4 16v 2007. 8900
Nissan primera 2002. 9000
BMW 320d 1998. 8900
Ford fiesta 1,4 2006. 7950
Lancia lybra 2,4 JTD 2000. 7400
Renault megane 1,5 dci 2005. 7800
VW passat 1,9 TDI 1998. 7800
Lancia ypsilon 1,4 2004. 7600
BMW 320d 2000. 9600
Toyota yaris 1,3 VVT-i 2005. 7900



Potpuno različiti modeli po približno istim cijenama trenutačno zbunjuju neiskusnog kupca. Nerijetko ga zavode stari, ali atraktivni modeli o kojima je prije mogao sanjati. Nažalost, neiskusan kupac često prekasno shvaća problem održavanja nakon isteka garancije.


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: gume za auto najmanji kamere prodaja starog auta logan roomster suzuki swift nissan micra motorno ulje koje koliko ulja ide u motor passat prius toyota vista logan roomster louisvuittonmulticolorelogo prednjaobloga bio dizel golf iii opel d conditionsofuse:tiffanyoff subaruhimprezsasti grijano prednje staklo ford mo subaru forester koliko ulja ide u motor golf logan roomster vw vii testovirautowguma renault megan grantour zimacitroen poloavsnrivals fiatiidea antebogdanic aygo i up test ford kuge koliko ide ulja u getribu seat subaruojustywmaratonvtest outlet jazz testiautongumezbfgoodrich gubitak true ton allfa fordpickup servis honda cr-v christian louboutin alta ariel mini clbman mitsubishi colt daciapsandero usporedni.testovi koliko ulja ide u motor ducato najskuplji auti predstavljen mercedes seatualteagxl chevrolet.camarolss hondagjaz suzukitkizashi