2008-09-01
Bookmark and Share

Brojku od 30 tisuća kilometara s citroënom C-crosserom okrenuli smo vozeći ga po poluotoku Pelješcu, kolijevci kapetana i mornara. Uvjerili smo se, nema sumnje, to je reprezentativni Citroën bez manjkavosti




Možda je najbolji kratki opis C-crossera sljedeći: autocestom ga (ne)smijete voziti brzinama od 200 km/h, vozne osobine su kao u dobrog kompaktnog automobila, kočnice odlične, a neće ga zaustaviti ni zapušteni makadamski put. Od našeg novog maratonca puno smo očekivali, a uspio nas je ugodno iznenaditi. Prva morska destinacija koju je odradio "k'o od šale" bila je otok Pelješac. C-crosser je odjurio do kraja autoceste Dalmatine, do Šestanovca, pa se spustio do Stona i popeo nazad do Orebića – i to sve s jednim spremnikom.

Naravno, u našoj je redakciji grijeh koristiti trajekt ako postoji alternativni asfaltirani put, pa makar bio i dulji. Iz tog smo razloga zaobišli čekanje trajekta Ploče-Trpanj i odradili stotinjak kilometara dužu rutu. Nađete li se na istom zadatku, možemo vam preporučiti zaobilazak trajektnog pristaništa. Osim što ćete uštedjeti barem 170 kuna (dvoje putnika), moći ćete uživati u lijepoj pelješkoj cesti, zastati i okupati se tijekom puta, možda kušati poznate stonske školjke, a lijep je i pogled na zidine koje su druge po dužini na svijetu. Putovanje do Pelješca uistinu je prava mala avantura, pogotovo za obitelji ili vozače koji na takve relacije odlaze samo jednom godišnje.

Za početak, veliki je problem suzdržati se od pritiskanja papučice gasa kako ne biste upali u prepredene zamke presretača i policije. U C-crosseru je to bilo veliko iskušenje jer kazaljka do 180 km/h putuje vrlo kratko, a udobnost i tada ostaje nenarušena. Eventualno bismo poželjeli da je motor malo tiši. Avanturi pridonosi i prelazak međunarodne granice i razgledavanje Neuma iz automobila, gdje autoritativni očevi djeci vole objasniti: "Vidiš, ovo je Bosna." Nakon ponovnog ulaska u Hrvatsku slijedi opuštajuća vožnja do bilo koje destinacije na Pelješcu. Gužve tada prestaju, a okupiraju vas panoramski pogledi i ljepote krajolika.



Pelješac bismo vam preporučili samo ako ne tražite lude noćne provode jer ondje "partijaneri" ne stanuju. Na našem egzotičnom poluotoku vlada posebna atmosfera u kojoj vrijeme sporije prolazi, a nervozu stvara samo briga oko toga hoćete li stići do kraja godišnjeg odmora obići sve plaže za koje su vam domaćini rekli da su najljepše. Ljepotom nimalo ne zaostaju za onima s Makarske rivijere, a nesnošljive gužve, zbog kojih nam se u srpnju i kolovozu ne pada na pamet okupati u Brelima, na Pelješcu su još uvijek nepoznanica. Srećom, kapaciteti otoka po pitanju smještaja nisu toliki da bi se na plažama stvorile gužve. Osim na glavnim gradskim plažama, početkom srpnja na pelješkim plažama možete računati na svojih dvadesetak kvadrata plaže, ako ne i više.

Plaže i kupanja posebno su poglavlje koje Pelješac osigurava u aranžmanu s pet zvjezdica, no ima se što vidjeti i u unutrašnjosti poluotoka. Mi smo ga doživjeli kao savršenu destinaciju za strastvene vozače koji vole istraživati, a zatim uživati u kupanju ili hrani i vinu - dingaču i postupu, dakako. Naravno, na povratku s vinskih degustacija potrebno je imati pouzdanog suvozača.

Pelješke ceste su toliko zabavne da bilo bi zgodno kada bi se jedan vikend kod Stona mogla zatvoriti cesta pa organizirati "vožnja bez granica". Osim na 80-ak kilometara glavne brze ceste od Stona do Lovišta, zadnjeg mjesta na Pelješcu, C-crossera smo "isprobali" i na uskim sporednim cesticama kroz prirodu. Tamo nas je oduševio pogon na sve kotače koji se u ekstremnim uvjetima vožnje dokazao doraslim i za zahtjevnije vozače. Pohvalno je što se pri proklizavanju s isključenim ESP-om osjeća potisak stražnjeg pogona, što u kombinaciji s prednjim ovjesom koji odlično "radi" rezultira maestralnim brzinama kroz zavoje. Ovjes je također odličan za dinamičniju vožnju, pa smo nakon par dana jurnjave došli do jasnog zaključka - kako je jedan lokalni gazda rekao - C-crosser je Sultana među SUV-ima. Što to znači?
Riječ je o zgodnoj paraleli jer je Sultana, izvjesna Marija Grčić, prva žena koja je uspjela dogurati



od podcjenjivane žene-mornara do nostroma (vođe palube) i to u vrijeme kada je ženama mjesto bilo kod kuće. Sultana, kršno građena poput ondašnjih kapetana, svoj je put dokazivanja počela tako da je od rodnog Pelješca pješice otišla do Istambula - a potom i zaplovila uz rame s bradatim pušačima lula. Smiješno, ali na sličan je način i Citroën posljednji stigao u klub odabranih SUV-a pa se pokazao kao jedan od boljih.

Plaže i kupanje

Za razliku od Hvara i drugih razvikanih destinacija, na Pelješcu kupanje i izleti poprimaju sasvim novu dimenziju. Do svake je plaže moguće doći s automobilom i gotovo se doslovno parkirati na nju. Nije slučaj kao na drugim strmim kupalištima kada od automobila do plaže morate hodati "najtežih 800 metara", a to će sigurno znati cijeniti obitelji s djecom koje na plažu nose dvije torbe pune igračaka. Teško je reći koja je plaža najljepša jer je svuda voda vrlo čista, ulazak prilično jednostavan, a srećom, i hlad se može pronaći. Istaknuli bismo plaže Divnu i Dubu do kojih se dolazi sporednom cestom iz smjera Trpnja, a želite li uz kupanje osigurati i pogled na vratolomije surfera, morat ćete poći do njihovih središta - Vignja i Kućišta. Osim spomenutih, posjetite i Prapratno, Vučine, Vodice, Dingač, Postup, Mokalo i Mirce, ali i svaku uvalu na koju naiđete.

Vinsko-gurmanska kolijevka kapetana

Ništa ne otvara apetit kao kupanje u savršenom moru, a Pelješac vas i tada čeka spreman. Nećemo reklamirati restorane i seoska gospodarstva, ali sudeći prema isprobanom, ne možete pogriješiti. Reći ćemo samo da su porcije najčešće obilne i vrlo ukusne, a vina nadaleko poznata. Priču o vinima ćemo prepustiti enolozima, no i neupućenima će biti zabavno isprobavati najpoznatiju vinsku sortu plavac mali sa svjetski priznatih lokaliteta Dingača i Postupa. Zanimljivo je čuti i oprečna mišljenja lokalnih vinara te podcjenjivanje susjednih lokaliteta, odnosno, klasičnu vinsku priču. Nikako ne smijete propustiti automobilom proći kroz 400 metara dug tunel koji vodi do padina Dingača na južnoj strani otoka. Nema sumnje, kapetani su, čini se, oduvijek znali uživati.
Osim spomenutih vina, nepce valja osladiti i lokalnim tradicionalnim slasticama poput rožate, hrostula, kotonjate, torte od makarula, fritula te mantale.

10 zanimljivosti Pelješca

1. Alkometar muzejske kvalitete smješten u vinskom podrumu Matuško
2. Vinski tunel do padina Dingača
3. Vinogradi dingača
4. Tipična kapetanova kuća s ostavom (orsan)
5. Vrh Sv. Ilija (961 m) s malom kapelicom
6. Pomorski muzej u Orebiću
7. Pogled sa 150 metara n.v. s lođe franjevačkog samostana pored crkve Gospe od Anđela
8. Crtež lađe na hridi ispod kapelice Sv. Ivana
9. Nakovanjska visoravan
10. Ilirsko svetište u špilji kod Nakovnja te arheološka nalazišta

C-Crosser
Pod povećalom su se tijekom putovanja našle kočnice prvog Citroënovog SUV-a jer je poznato da veliki auti koncerna PSA ne koče baš najbolje. Moć zaustavljanja i konstantna učinkovitost kočnica su nas iznenadile i čini se da C-crosser i dalje zaustavljanje sa 100 km/h izvodi za manje od 40 metara.
Kao potrošač nije jedan od najštedljivijih u klasi, no prosječna potrošnja od 8,8 litara zadovoljava. Potrošnja će biti veća dvije litre za bržih prosjeka autocestom, a najmanje smo uspjeli zabilježiti 6,6 litara.
Ono što je fascinantno, a već smo spomenuli u osnovnom tekstu, jest brzina kojom ga je moguće voziti. Bez obzira je li riječ o zahtjevnoj sporoj cesti kakve su one sporedne po Pelješcu ili brzoj poput stare ceste od Splita do Dubrovnika - C-crosser je teatralno brz automobil.


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: duster cijene kraljevi prerada citroen visa citroensat udarac pri kretanju opel corsa senzori radno vrjeme corsa c motor show renaultcliotest christian louboutin short boot gume cijene magnetinamotaji brzi i zestoki cjenikozamjenskihsdijelovagza zvuknmotora subaruetest lanica turbopuhalo ulje laguna deltatrally dodgetcaliber renaultrmeganevgeneration skoda octavia yugo dizelmalogsrca koliko ulja ide u diferencijal dokingxd imprezaiwtc tricilindraemotor audio test gume aixam noviuvwspolo renaultgfluence koliko ulja ide u mercedes a k renaultefluence fordfiestavan skodaromster tifon omv specials:thenorthfacejack ljetneegume the north face gtx xcr hiking teepe automobilipotrosnja registarska renaultrsenic motorno ulje za ford c-max focus c-max maruti bombina koliko ulja ide u motor opel a