Autokreso
Autokreso
2010-01-17 , Autor: Héctor Ocampo i Ozren Buriša, Slike: mpi
Bookmark and Share

Elektrifikacija automobila jedan je od smjerova koji su najjači polet dobili u posljednjih nekoliko godina. GM je gotovo spreman pustiti svoj prvi elektromobil volt u serijsku proizvodnju. Ekskluzivno otkrivamo o čemu se zapravo radi




Predstavljen 2008. na proslavi stote obljetnice GM-a, „konačni“, odnosno produkcijski volt smatraju jednim od najvećih projekata koji će promijeniti mobilnost automobilskih proizvođača.

Svejedno, zanimljivo je da volt ni na kratke ni na srednje pruge nije spas za GM, i sigurno neće biti bestseler. Neće ni preko noći promijeniti način na koji se svijet okreće. Zašto onda osvaja toliko medijskog prostora? Sve je zapravo jednostavno. On je vrh ledenjaka, prvi veliki korak u mamutskom projektu najvećeg svjetskog automobilskog koncerna koji stoji iza njega. Projekt je, dakako, električna mobilnost.

Da bismo detaljnije upoznali što to volt čini veličanstvenim i ubraja ga u današnje automobile snova, bili smo u GM-ovom Tehnološkom centru u Warrenu u Michiganu. Tamo smo upoznali impresivni laboratorij, pa vam ponosno kažemo da smo jedni od prvih koji su mogli sjesti za volan i upravljati tim prototipom.

Dok volt već smatraju posebnim automobilom zbog njegova dizajna, pogonskog rješenja i novih tehnoloških sustava koji se još razvijaju, usporedo se radi na dvije etape njegove koncepcije. Prva je srce volta, odnosno tehnologija nazvana Voltec. Ona omogućuje da automobil pokretan isključivo na struju ima doseg od 65 km. Ako nam je potrebno više od toga, ugrađen je i motor s unutrašnjim izgaranjem (premda još nije definiran) s funkcijom generatora struje.



Tu zastajemo na trenutak jer je proizvođač na 80 posto razvoja pogonskog recepta. Isključivo za potrebe testiranja Volteca, konstruirano je 25 različitih „mazgi“ ili prototipova koji su kasnije korišteni u različitim uvjetima u tisućama i tisućama kilometara. Već smo bili u prilici, u lipnju prošle godine, upoznati prvu „mazgu“ u obliku prošlog modela malibua za vrijeme našeg posljednjeg posjeta Warrenu s ciljem da upoznamo GM-ovu zelenu tehnologiju. Ovaj put pogonski sustav ugrađen je u karoseriju koja je veličinom sličnija konačnom voltu: cruzeovu.

Premda još nije službeno potvrđeno, delta II bez sumnje će biti temelj automobila koji će ići u prodaju. Drugi korak će slijediti kad se definira motor automobila, uključujući njegovu integraciju s originalnom karoserijom te ostalim specijalnim sustavima koji se još razvijaju. Sve se to mora dogoditi prije studenog 2010. godine, kad će automobil biti predstavljen javnosti.

Ne čuje se „bruuum“ pri paljenju, čak ni zujanje. Ne postoji ni prekidač, nego se pali jednom tipkom, a ključ je sličan onom kod traversea. Najfascinantniji je „nered“ koji se vidi unutra, s nedotjeranim materijalima, podešavanjima u posljednji trenutak te spojeva i modifikacija s originalnog cruzea. Međutim, to je vrijednost „mazge“ kao takve jer nam dopušta da se osjećamo dijelom razvoja. Ukratko - vozimo se s kabelima u unutrašnjosti, računalom koje snima sve naše pokrete te cruzeovom instrumentnom pločom koja tek treba postati serijska. Divota!



Osjećaj okretnog momenta elektromotora koji se vrti na oko 12.000 o/min jednostavno je fantastičan. Odgovor pri ubrzanju jedan je od najboljih u usporedbi s drugim elektromobilima koje smo vozili, djelomice zahvaljujući moćnim litij-ionskim baterijama. Pogon oduševljava i, premda ne postoje podaci o snazi i okretnom momentu, osjećaj se može usporediti s V6 motorom od 250 KS i više od 340 Nm.

Mjenjač će biti automatski, a prema mišljenju inženjera koji nas je pratio, mogao bi imati mod rada „L“, odnosno lock, koji bi generirao veće zadržavanje, za primjerice vožnju u planinama ili zonama s puno zavoja. Razlog bi bila veća inercija radi punjenja baterija koje će, kako je već spomenuto, biti litij-ionske, lakše od nikalskih, brže će se puniti, manje su i s boljim omjerom snage po kilogramu.

Upravljanje je brzo i precizno odgovara na želje vozača. Ovjes se ne čini labavim ni pretjerano mekim, nego je - naprotiv - tvrd. Također, očekivali smo da će se osjećati velika masa, ali bili smo u krivu. Sustav baterija koji teži 180 kg ne utječe na upravljivost, a uzmemo li u obzir da će produkcijski volt biti od još lakših materijala, sigurni smo da će pokazati još izraženije sportske performanse.



Nadalje, ukupni osjećaj je vrlo solidan. Uopće se ne čini da se vozimo u konceptu, nego u gotovom i dobro naoružanom automobilu koji ubrzava izvrsno, a skreće još bolje. Jedino su kočnice slabije, ali to je razumljivo jer se radi o testnom vozilu s tisućama prijeđenih kilometara i brojnim vozačima iza sebe, pa se očigledno radi o ranoj istrošenosti.

Velika voltova vrijednost bez sumnje je u tome što je osjećaj u njemu kao u bilo kojem automobilu, a to je cilj u kojem nove tehnologije najteže uspijevaju. Ako se još više približi tome da bude normalan kao što je malibu koji nam je već pred vratima, uspjeh će mu biti zagarantiran.




Sinonim za dobre vijesti



Uza svu pripremu, uz testni laboratorij za analizu namijenjen isključivo za evaluaciju kemijskog sastava ćelija i baterija, uz više od 1000 inženjera posvećenih projektu, i uz velika očekivanja, volt je postao sinonim za dobre vijesti iz GM-a. Taj automobil u Chevroletu smatraju „električnim vozilom povećanog dometa“. Ne može se opisati kao hibrid jer koristi samo jedan, električni izvor energije za kretanje, a motor s unutrašnjim izgaranjem koristi se isključivo kao izvor energije za punjenje baterija kad je to potrebno.

Još nije odlučeno koji će se motor koristiti. Počelo se s trocilindarskim obujma 1,3 litre, ali sad se govori o 2,4- ili 2,2-litrenom. Također je spomenut i motor od 1,4 litre snage 150 KS koji će služiti za pokretanje generatora od 70 KS. U skladu s brojkama i vjerojatnom potrošnjom od 5 l/100 km, moguće je da će domet biti povećan na 1000 km s jednim tankom. Nažalost, za vrijeme našeg testa nismo imali prilike vidjeti ili čuti funkcioniranje benzinskog motora.

Što se tiče seta baterija, kao što se moglo očekivati, iskustvo i proizvodnja modela EV 1 služili su kao referenca. U ono vrijeme, 1997. godine, koristio se set akumulatora olovo-kiselina mase 550 kg i obujma 300 litara, koji je proizvodio energiju od 16 kWh. Danas litij-ionske baterije teže 180 kg, zauzimaju trećinu prostora, a proizvode jednaku energiju.

Uz to, volt je dizajniran da bi pružio minimalni otpor zraka, a građen je od laganih, otpornih i reciklirajućih materijala. Goodyear razvija specijalne pneumatike s manjim otporom kotrljanju, dok Bose razvija novi sustav ozvučenja s manjom potrošnjom energije. Isti je slučaj i s klimatizacijom i ostalim sustavima. Također, napominje se da će upravljanje funkcijama u automobilu biti najsofisticiranije u industriji, s jednostavnim zaslonima na dodir i intuitivnim korisničkim sučeljem, kao na iPodu. A cijena? Saznat ćemo je za godinu dana, ali jedno je sigurno - bit će viša od cijene toyote priusa ili honde insighta.



Intervju: Jon Lauckner

Kretanje na struju pet puta je jeftinije od onog na benzin

Potpredsjedniku Odjela za razvoj Jonu Lauckneru postavili smo pitanja o kojima svi razmišljaju kad se govori o električnom pogonu. Ujedno se prisjećao kako je koncept volta začet nakon zahtjeva s vrha kompanije

Želim električni automobil za sajam u Detroitu, nešto veličanstveno, pravu revoluciju! - zahtijevao je 2005. Bob Lutz, tadašnji potpredsjednik Odjela za globalni razvoj GM-u, uz zamisao da se predstavi medijima na NAIAS-u u Detroitu. Odgovor je bio trenutačan. Morali smo potražiti rješenje koje će biti električno, efikasno i koje će zadovoljiti većinu vozača… Pregledali smo statistiku i uvidjeli da 80 posto vozača u državi dnevno prelazi manje od 40 milja (64 km) između kuće i posla. Uz tu spoznaju znali smo da bismo mogli stvoriti lagani automobil dobre cijene i veličine koji može ispuniti tu zadaću i koji bi bio potpuno električni. Nismo vidjeli puno smisla u tome da ponudimo automobil s dometom većim od 400 milja (640 km), ako bi to značilo velik, težak i skupi automobil, i uostalom - zašto? Ionako ga koristiš za manje od 40 milja dnevno. No, ako u nekom trenutku zatrebate više kilometara, ugradili smo integrirani sustav punjenja. Ako ne, možete ga puniti preko noći kod kuće! Tako se pojavio volt - ispričao nam je Lauckner uz osmjeh i mali gutljaj kalifornijskog vina.

Ali to ne rješava problem emisije CO2 na drugim razinama, kao u pretvorbi energije?
- Ne, radimo zajedno sa saveznim državama da bi se također generirala struja iz obnovljivih izvora. To je posao svih. No, ništa se ne bi dogodilo da se svi električni automobili istovremeno priključe na strujnu mrežu. Potrošnja volta, iako će koristiti paket baterija od 16 kWh, koristit će samo osam, da bi se garantirao vijek od 10 godina. Tih 8 kWh koji bi se dnevno crpili iz gradske mreže manje su od prosječne potrošnje frižidera u američkom kućanstvu.

Kako će funkcionirati motor na gorivo? Hoćete li možda koristiti dizel?
- Ne, dizelski motor skuplji je od benzinskog, a osim toga imamo i bolju raspoređenost benzina. Ako 80 posto vozača bude koristilo samo struju akumuliranu u baterijama, nema smisla dodatno povisiti cijenu i dodati još neke neugodnosti. Motor će funkcionirati u optimalnom omjeru generiranja energije i potrošnje, poput elektrane koja ne mijenja svoje okretaje.

O kojem se motoru radi i kolika će mu biti potrošnja?
- Na to pitanje još ne mogu odgovoriti, ali recimo da će omogućiti između 30 i 50 milja po galonu, vjerojatnije druga cifra (21 km/l) - nasmijao se Lauckner dok su se ostali članovi GM-ovog Izvršnog odbora nasmijali pomalo nervozno.

Zašto ne koristiti svih 16 kWh?
- Litij-ionske baterije, premda bolje od nikalskih, imaju svoj korisni vijek. Stalno punjenje i pražnjenje dovest će do toga da se istroše pa stoga koristimo samo 50 posto njihova kapaciteta. To znači da automobil pokazuje da je pun kad dođe do 80 posto svog kapaciteta, a prazan je dok još ima 30 posto rezerve. Dakle, sigurni smo da će 10 godina nuditi iste performanse.

Zašto električna energija, a ne neki drugi tip ekološkog pogona?
- Jednostavno je: cijena kilovata u SAD-u je osam centi. Volt ih treba osam, što znači 64 centa (malo više od tri kune) da prijeđemo 40 milja (64 km). Ako računate da je prosječna cijena galona goriva 3,3 dolara i da se koristi u automobilu koji prelazi 40 milja po galonu, što je već teško, dolazimo do zaključka da je pet puta jeftinije kretati se na električnu energiju nego na benzin.

Ali ne puni se pet minuta, kao konvencionalni automobili!?
- Ne, imate domet od 40 milja (64 km), vratite se kući i spojite ga na struju. Idućeg dana ujutro bit će potpuno pun.

Hoćete li u ponudi imati i sustave za brzo punjenje ili nešto što bi usavršilo baterije da bi se punjenje izvelo u kraćem roku?
- Nemoguće je poboljšati brzinu punjenja baterija. Jednostavno se radi o količini energije koju možete staviti u njih što je brže moguće.

Dakle, možemo pretpostaviti da će u budućnosti postojati stanice za punjenje koje će raspolagati enormnim izvorom struje koji će puniti baterije u 15 minuta?
- Točno tako.

Da GM nije usporio proces proizvodnje i razvoja EV 1, biste li u ovom trenutku bili u boljoj poziciji glede volta?
- Hm, ne možemo znati… Ne vjerujem. Iscrpili smo puno iskustva iz onog prototipa pa možemo reći - možda da, a možda ne. U konačnici, nikad nećemo saznati - zaključio je razgovor Lauckner.


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: sonata katalog rabljenih koliko ulja ide u motor alfa peugeot eco cup srednjaiklasa teretniprogramguma paloma picasso kiss pendant pa astonmartin obaveznocosiguranje australiauggashurclgarboot pritisak u gumama renault espa create an account : ugg,ugg bo retrovizori za skutere relej zmigavca uporedni test zimskih guma vw amarock cross country runescape,overcoming,biologica mazdaccx cijenaadijelovaiseattalhambra power corsaod brizgaljkebopeluvectraua ford wrc astra hr test cijena servisa opel zafira opc mercedeso-cbenzea koje ulje ide u motor suzuki d lancia kappa automatik cijene novih automobilaopel dacia duster elia cijena koliko litra ulja ide u motor motorno ulje za opel insignija carobni napitak fluence test auto gume tigar leasing hondaajaz jure poljak renaulnscenic golf plus iv bmw i fiat nissan qaskai dunlopova guma sport maxx race toyota stari modeli mondeo test discount sex and the city comp roletna facebook rabljeni mercedes e