2009-10-16 , Autor: Marcus Peters, Slike: Hans-Dieter Seufert
Bookmark and Share

Samo je nebo granica. Najprije se modelom TTS vinuo iznad oblaka, a sad uz pomoć gromovitog petocilindarskog turba stiže pod sami zvjezdani svod. Audi TT RS kruži u orbiti istinskih supersportaša


U orbiti vrhunskih sportaša
U orbiti vrhunskih sportaša

Ritam je to koji je teško kopirati. Nije riječ o tročetvrtinskom taktu kao kod valcera, pa čak ni o beatu s četiri četvrtinke. Ne, Audi ponovno svira vlastitu kombinaciju. Jedan, dva, četiri, pet, tri - redoslijed je paljenja audija TT RS. Baš kao nekad, u osamdesetima. Kad pak krene ponavljanje te kombinacije, posljedica je moćan zvuk, svojevrsna mješavina štropotanja harley-davidsona i potmule grmljavine nekog big blocka. Zvuk koji s nostalgijom slušaju ne samo obožavatelji originalnog audija quattra, nego je to zvuk petocilindraša za koji su mislili da ga više nikad neće čuti. Hm, samo R8 s deset cilindara ostaje pjevati dvoglasno.

Audi TT je sve sjanija zvijezda
Audi TT je sve sjanija zvijezda

No, zato u upola jeftinijem top-modelu TT oznake RS zvonki petocilindraš svira za mnogo širi krug publike. Pri startu kupe najprije resko zareži na okolinu, a potom sa zatvorenom klapnom u ispuhu nastavi dalje, zvučeći poput četverocilindarskog TT-a 2.0 FSI-ja s tvornički ugrađenim sportskim ispuhom. Nenametljivo, ali nedovoljno duboko. Slijede izmjena brzine i fićuk wastegatea, akustična referenca na rad turbopunjača. Želite li dubinu od početka? Nema problema, pritisak na gumb sport smjesta otvara klapnu u lijevoj cijevi ispuha. No, razlike u performansama zapravo nema. Ali, na stranu sad muzičke mogućnosti ponovno rođenog petocilindraša, postavljamo pitanje zašto je on uopće tu? Što ne valja s pod 90 stupnjeva postavljenim V6 iz audija S4? Odgovor ima težinu, prevelika masa za guranje naprijed, kao i sa 3,6-litrenim šestocilindrašem. Dvolitreni TFSI? Masa, naravno, nije problem, ali sve karte staviti na turbopunjač da biste dosegnuli 340 KS? Ne bi išlo!

Redni petocilindraš smješten je sprijeda poprečno
Redni petocilindraš smješten je sprijeda poprečno

Dakle, ovaj put je trebalo nešto više od pukog copy-pastea. Zato je s regala s kućnim dijelovima skinut petocilindarski usisni motor s američke VW jette, točnije njen blok. Potom je ekipa Quattro Gmbh iz Neckarsluma dodala novu radilicu, turbopunjač i glavu cilindra s izravnim ubrizgavanjem, tehnički vrlo sličnu kućnom V10 (R8, gallardo). Rezultat? 340 KS pri 5400 o/min i 450 Nm maksimalnog momenta od 1600 do 5300 o/min dobivenih iz 2,5 litara obujma, što zapravo TT RS stavlja uz bok renomiranim stražnjopogonašima poput BMW-a Z4 sDrive 35i i porschea caymana S. No, TT snagu raspoređuje u četiri točke, i to ne kao što smo navikli kod quattra, s Torsenovim diferencijalom koji ide uz uzdužno postavljene motora, nego uz pomoć haldexa, što odgovara sprijeda poprečno postavljenom motoru.

Dinamičke karakterisitike su izvrsne, čemu pridonosi i pogon na sva četiri kotača
Dinamičke karakterisitike su izvrsne, čemu pridonosi i pogon na sva četiri kotača

TT RS se, dakle, predstavlja kao sportaš koji smjelo uskače iz drugog plana, heroj radničke klase iz klana VW golfa u svijetu superskupih jurilica, kao kompaktni kupe 2+2 koji se preko TTS-a podigao uz bok porscheu. I u neku ruku kao punokrvni nasljednik quattra iz '82. Kad ga počnete voziti, jasno se osjeti da su ga pravili isti oni inženjeri koji su radili i Audijevu perjanicu R8. Prednji kočni diskovi imaju 370 mm u promjeru, tlak punjenja penje se do 1,2 bara, a snaga je 137 KS po litri obujma. Svi potrebni preduvjeti da bismo neki model otprve nazvali sportskim.

Na kvalitetu Audijeve unutrašnjosti već smo se naviknuli
Na kvalitetu Audijeve unutrašnjosti već smo se naviknuli

No, sportaši imaju i mračnu stranu, nisu baš oduševljeni svakodnevnim zadaćama. Srećom, TT RS nije antisocijalan. Komotan ulaz, jednostavne komande, udobno sjedenje u izvrsnim sportskim sjedalima (iako, skupa su doplata) i sasvim pristojan prtljažnik. Korak previše ipak čini progresivni servoupravljač. Na mjestu ili pri niskim brzinama vozač ima dojam da je volan otkačen od ostatka automobila, lagan je i bezosjećajan kao da vozite električni autić u lunaparku. Ovjes bismo samo uvjetno mogli nazvati prihvatljivim. TT RS bez podesivih amortizera (1100 eura) teži realističnom prikazu stanja na cestama, a stražnja osovina sklona je katapultiranju pri brzim nailascima na neravnine na autocesti. U dinamičnoj vožnji to ne smeta, ali jasno nedostaje jedan stupanj komfora u svakodnevnom životu ili na posebno lošim prometnicama.

Preklapanjem stražnjih sjedala obujam prtljažnika raste na 700 litara
Preklapanjem stražnjih sjedala obujam prtljažnika raste na 700 litara

Sport je druga priča i audi tu nudi dosta potencijala, ali i traži vodstvo čvrste ruke da na zavojitim cestama ne biste previše plesali. Jedan pritisak na gumb ESP-a deaktivira kontrolu trakcije pa se RS može nježnim prebacivanjem mase u zavojima lako dovesti na bok. Bez toga ostaje čvrsto na putanji, sa samo blagom tendencijom podupravljanja. No, kad prednju osovinu dovedemo do granica, a istovremeno zbog neravne podloge opruge dodatno opteretimo, tad i upravljač na trenutak oteža, a posljedica je gubitak tečnosti u svladavanju zavoja. Posve je druga slika na glatkom asfaltu, kad RS poput munje zaokružuje zavoj. Testovi dinamike to dokazuju, a dobiveni prosjeci brži su nego s porscheom caymanom S. I kod kočnica uočavamo još nešto, potpuno zaustavljanje sa 190 km/h donosi audiju nemalu prednost od 20 metara.

Audi u ponudi ima i 19-colne kotače
Audi u ponudi ima i 19-colne kotače

Ni u punom sprintu vatrenom petocilindrašu caymanov boxer nije u stanju parirati. Nevjerojatnom lakoćom 2,5-litreni motor tjera TT RS naprijed, nimalo se ne obazirući na njegovu masu od 1495 kg, sve do krajnjih 280 km/h. Naravno, uz uvjet da ste spremni skupo doplatiti (1600 eura) obično reprogramiranje elektronike, a dobijete i zgodne umetke od ugljičnih vlakana u prostoru motora. Visoki omjer za turbomotor (10:1) podrazumijeva brz odaziv, pa nakon vrlo kratkog udaha motor munjevito podiže okretaje sve do vrha, gdje se osjećaju lagane vibracije. Sad se već traže i pravi vozači, jer šminkerski DSG još nije u planu pa je potrebna brza ruka za sortiranje šest brzina. Srećom, put između njih je kratak, ali pri dodavanju gasa ponekad traži čvrstu ruku.

U vožnji puteni motor iznova mami na nižu brzinu, da bi duboko udahnuo punim plućima, a potom krenuo s lagano astmatičnim kašljucanjem wastegatea. Užitak dakako ima i svoju cijenu, pa prosječna potrošnja neće oduševiti. Na testu je bila gotovo 13 litara na 100 km/h, no disciplinirani vozači mogu lako ostati i na prosječnih osam. Audijev užitak na kotačima punom snagom plovi prema zvjezdanom nebu, no da bi dohvatio i posljednju zvijezdu, potrebni su mu angažiraniji upravljač i pristupačniji ovjes. Za neravnine se mogu pobrinuti i opcijski magnetni amortizeri, jer jedino je što se u audiju TT RS može i smije trpjeti - tutnjava njegovog petocilindraša.



Audi A5 sportback

Na sportbacku pogled odmah pada na veliki međuosovinski razmak
Na sportbacku pogled odmah pada na veliki međuosovinski razmak

Zašto svi marketinški stručnjaci u automobilskoj branši ovakve modele uljepšavaju izrazima četverovratni kupe s elementima limuzine, kao što stoji u press-mapi? Čak je i sportback pogrešna oznaka za ovaj audi A5. Klasična limuzina sasvim je dovoljno. Iako ona može dolaziti u elegantnijoj formi nego što smo navikli.

Konstrukcijski, radi se o A5 kupeu s međuosovinskim razmakom A4. Limuzine. To posljednje je i dobar pokazatelj koliko mjesta ima u unutrašnjosti, uz jednu malu razliku. Popularno spuštanje krova straga znači i 36 mm manje prostora za glavu straga u odnosu na A4, pa će se viši voziti pognute glave.

I prije nego što smo krenuli, duboki zvuk zatvaranja vrata daje naslutiti da su u kabini korišteni vrlo kvalitetni materijali, ukomponirani u modernu arhitekturu. Čvrsto podešene opruge pasivnog ovjesa prilično su grube na neravninama, ali srećom Audi opcijski nudi adaptivni ovjes pa je dovoljno pritiskom gumba od sporta krenuti u smjeru komfora. Ipak, veliki kotači (opcija) na kratkim udarnim rupama ne ostavljaju previše mjesta za oduševljenje. Vožnja je tipično audijevski lagana, kontrola postoji do samih granica, a u slučaju prednjeg pogona elektronski, odnosno mehanički kod 4x4 pogona (opcija) pomiču liniju još malo više.

Sportback je dostupan s tri benzinska i dizel-motora (svi s izravnim ubrizgavanjem), a dvolitreni motori serijski donose funkciju stop-start. Agregat 2.0 TFSI sa 211 KS najviše oduševljava, nudeći prave sportske karakteristike, vrlo tiho i bez naprezanja kao u početnoj izvedbi. Kod dizela ističe se trolitreni V6, i akustički i raspoloživom snagom.

2009-10-18 11:00:27

Još da nije Audi


Audi TT RS

Audi TT RS

Tržišni podaci

Vrsta: Audi

Cijena: 595.044

Motor

Motor: benzin redni 5

Radni obujam klipa: 2480 cm3

Nominalne performanse: 340 KS @ 5400 rpm

Okretni moment: 450 Nm @ 1600 rpm

Najviša brzina: 280 km/h

Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 4,7 s

Prosječna potrošnja: 9,2 l/100km

Audi

idi na detaljne informacije >>

Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: expertdizel mitsubishircolturaillati christianlouboutinmissameri cayenne sportmirrazonoda astraclasic auto djelovi spark vwpolorline pritisak u gumama renault felge mazda test suv guma xenonmsvjetlaapolo xenonmsvjetlaapolo teretni program guma... novi auris mercedes-benz c cijenadijelovapunta fordwrc the north face sable shoes men volkswagenapolo pritisak u gumama fiat punto v kia pro ceed coupe cijene servisa toyota corola v test suzuki swift pokos misano crvena mens north face vests fiat stilo abarth nissantsunny hyundai sw konkurencija pritisak u gumama fiat punto g koliko ulja ide u motor suzuki suzuki ceoss dijelovi za jeep ciroki ford taunus superbcombi golf dva reduktorfreelander renault vel satis lacetti ford-puma subaru imprezs sti koliko ulja ide u motor audi zimske gume cijena minicoopercountryman test rabljenyuundai test rabljenyuundai test rabljenyuundai usporednintestdljetnihdguma lancia thesis