Autokreso
Autokreso
2008-11-11 , Autor: Neven Novak
Bookmark and Share

MiTo je prva „mala“ alfa još od alfasuda. No, osim te činjenice, još je važnije da je MiTo prva alfa nove generacije kojom se ova karizmatična talijanska marka želi vratiti svojim korijenima i, osim dizajnom, kupce privući drugom glavnom karakteristikom koja je proslavila ime Alfa Romeo – beskompromisno sportskim voznim odlikama




Ime MiTo ima dvostruko značenje. Doslovno, radi se o skraćenici imena dvaju gradova: Milana u kojemu je auto dizajniran i Torina u kojemu se proizvodi. Dok bi u prenesenom značenju MiTo - na talijanskom „mit“ - trebao vratiti posljednjih godina zagubljenu osnovnu ideju, „mit“ o Alfa Romeu kao čistokrvnom vozačkom automobilu, talijanskog šarma i dizajna, snažnih motora i sportskog ležanja na cesti. No, kada se raščlani, nova mala alfa je skup fiatovih dijelova: poznatih benzinskih i dizelskih motora, platforme grande punta (nastale u suradnji s GM-om u vrijeme dok su ove dvije kompanije bile u braku) i imena koje je osmislio pobjednik nagradne igre jednih njemačkih novina. Pa ipak, nakon prvog pogleda, a posebno nakon prvih kilometara, potpuno vam je jasno da ovaj automobil ne može biti ništa drugo nego - alfa.

Dizajnerski mito krenuo je drugim smjerom od svog sigurno najvećeg konkurenta - retro ljepotana minija, ili pak kućnog hita - fiata 500. Njegov oblik nema retro odlike, nego je puno moderniji, i to bez obzira što su osnovne zamisli posuđene od svjetske ljepotice par exellance, alfe 8 C kompeticione. Kada u svome programu imate tako jednoglasno hvaljenu damu kao što je ova na samo 500 komada limitirana krasotica, onda ni u kom slučaju nije sramota to i iskoristiti.

Prednja, a posebno stražnja svjetla, uz malo razvodnjene osnovne crte prednje maske i naglašenih ramena iznad stražnjih kotača, ostavljaju vrlo upečatljiv dojam, bez obzira na ukupno relativno skromne dimenzije (dužina 4,06, širina 1,72, i visina 1,45 metara) . Iako je osnovna platforma posuđena od punta, alfa svoj najnoviji model pozicionira u C segment (a ne u B u kojemu je punto). Istovremeno, mito nije zamjena za sadašnju 147-icu. Radi se o potpuno novom modelu koji će omogućiti da buduća alfa 149 bude veća od 147-ice koja se proizvodi samo u kombinaciji s petorim vratima, i to bez kompromisa u dizajnu, dok će oni koji preferiraju troja vrata na izbor imati mito.



S obzirom na spomenute dimenzije, prostranost prednjih sjedala veća je od očekivanog i na njima će mjesta naći i kakav dvometraš. Pravo iznenađenje ipak je bio vrlo nizak sportski položaj za upravljačem, što je ugodna novost u odnosu na dosadašnje Alfine modele u kojima se nije moglo sjediti tako nisko. Sam volan vrlo se izdašno može prilagođavati i po dubini, što dodatno pridonosi sportskom dojmu vožnje.

Međutim, najviše nas je zanimalo kakvim će se mito pokazati kada napokon okrenemo ključ u bravi i krenemo na cestu. Davanje kontakta prati ples kazaljki brzinomjera i brojača okretaja koji skoče od nule do maksimalnih vrijednosti na skali i natrag prije nego što se oglasi 1,4-litreni T-jet od 155 KS. Motor poznajemo od prije – prvi put smo ga isprobali u fiatu bravu, no novo ugodno iznenađenje, i pokazatelj da se ovdje stvarno radilo na vozačkom dojmu, bio je njegov hrapavi sportski zvuk koji vrlo ugodno ispuni kabinu već pri nižim okretajima. Drugo jednako ugodno iznenađenje je rad s ručicom mjenjača koja neodoljivo podsjeća na nekadašnje klasične alfe. Dugačke drške i relativno dugog hoda među brzinama, vrlo je precizna, a (pokazalo se nešto kasnije) i zavidno brza.

Iako motor radi vrlo mirno, njegov sportski promukli zvuk daje do znanja da ovo nije još jedan „generički“ sportaš bez stvarne podloge. S okretajima, očigledno namjerno, zvuk postaje još intenzivniji, kao potmula grmljavina koja najavljuje dolazak ljetne oluje. I tu dolazimo do ključnog elementa ove male alfe koji je razlikuje od svih ostalih konkurenata u klasi. Ispred mjenjača, među sjedalima, nalazi se posebni prekidač kojim se po želji i potrebama mijenja mitov karakter, DNA. Ne znamo je li namjerno, ali je svakako sasvim prikladno, ovaj sustav nazvan DNA, od početnih slova triju različitih „karakternih“ osobina: D – dynamic, N – normal, A – allwether.



Normalno nakon paljenja, elektronika koja mijenja parametre motornog managementa - odaziva na komande gasa, direktnosti volana i „agresivnosti“ VDC sustava za stabilnost - postavljena je u položaj „normal“. No, kada prekidačem uključite „dynamic“ program, kao da ste dirnuli u osinje gnijezdo. Mito odjednom oživi i pokaže svoj puni karakter. Gotovo nervozno, poput borca u ringu ultimate fighta, na svaku vozačku komandu reagira trenutno, a posebno se to odnosi na prihvaćanje gasa. U ovom modu elektronike, kod turba se uključuje i overboost funkcija koja nakratko, pri snažnom ubrzavanju punim gasom, okretni moment podiže do 230 Nm (bez owerboosta mito razvija 203 Nm pri 3000 o/min).

Ispušni sustav počinje sportski grmjeti, a mijenjanje brzina tik pred crvenim poljem na brojaču okretaja, koje počinje na 6500 o/min (najveću snagu od 155 KS razvija pri 5500 o/min) uzrokuje karakterističnu grmljavinu nalik na promuklu eksploziju. Naravno, tu nema nikakve dramatičnosti i vatre iz ispuha kakva se u takvim slučajevima vidi na snimkama s utrka, nego je riječ o specijalno proračunatoj zvučnoj kulisi. Tim zvučnim trikom već se neko vrijeme koriste brojne druge kompanije kod svojih sportskih modela kako bi naglasile sportsku dramatičnost vožnje. Spoznaja da se radi o umjetno stvorenom zvuku nije nam ni najmanje smetala, ali je uvelike pridonijela ukupnom ugođaju u vožnji.

U svakom slučaju, ovako motorizirani mito zaslužuje dužan respekt. Ubrzanje do 100 km/h traje 8,3 sekunde, a maksimalna brzina mu je 215 km/h – više nego solidno, posebno ako se zna da tek slijede najpaprenije izvedbe. Isti ovaj motor u 500-tki abarth SS već se isporučuje sa 180 KS, a najavljena je i najsnažnija GTA izvedba u koju će se ugrađivati potpuno novi 1,8 DI T-jet (turbo s izravnim ubrizgavanjem) i navodnih 230 KS.



Ovjes odlično odgovara mogućnostima motora. Mito je vrlo neutralan, ali i okretan kod agresivno voženih zavoja. U „dynamic“ modu rada DNA sustava i VDC (elektronski sustav stabilnosti) je manje intruzivan i omogućava zavidnu dozu kontroliranog proklizavanja koje mito odrađuje bez problema zbog vrlo krute karoserije koja se praktično ne uvija. Posebna konfiguracija stražnjeg ovjesa, točnije amortizera s dodatnim unutrašnjim oprugama, smanjuje naginjanje karoserije i općenito stabilizira stražnji kraj. Kako se radi o relativno malom i kratkom automobilu, s puno gripa na prednjoj osovini, mito nije sklon podupravljanju - proklizavanju prednjih kotača. Posebno je impresivan pri visokim brzinama na autocesti, koje svladava kao da je riječ o dva broja većem automobilu.

Jedina mala zamjerka mogla bi se uputiti samome volanu. Naime, iako, ovisno o DNA postavkama, mijenja svoj karater, alfin je problem što se svi još uvijek vrlo dobro sjećamo briljantno izravnog i preciznog volana iz 156-ice i 147-ice. Ovaj mitov, sada s električnim servo ojačivačem umjesto nekadašnjeg klasičnog hidrauličkog, ipak nije tako neposredan, a u sasvim sporoj vožnji čak i previše olakšava posao. Očigledno je mali ustupak nježnijim ženskim rukama i u ovom slučaju morao biti učinjen. Kočnice su također pravog sportskog karaktera i ne pokazuju znakove zamora čak ni nakon prave sportske torture po zavojitoj nizbrdici. Potrošnja se kreće ovisno o načinu vožnje.

Trenutno spasonosna formula „downsizinga“, odnosno smanjivanja zapremine motora uz dodavanje turba, ovdje pokazuje svoju najbolju stranu. Jer, za jednake performanse, ali sa starom filozofijom motora koji bi morao imati barem dvije litre zapremine, mito bi trošio daleko više. Najviša prosječno zabilježena potrošnja bila je 12,4 litre. Minimalna je na našoj testnoj ruti iznosila samo 6,9, a ukupan prosjek testa bio nam je 8,9 l benzina na 100 km.

Cijena osnovnog mita s ovim motorom je 19,990 eura, dok je testni automobil imao najbogatiji 'distinctiv' paket opreme i nadoplatu za 'sportpak 2' paket opreme i metalik boju, što mu je cijenu podiglo na nešto manje od 22 000 eura.


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: swift ford ka vwsportsvan renaultrscenic toyota auris premium x viking veliki test subaru justy mitsubishi grandis dijelovi ford mondeo tdci koje ulje ide u motor audi a gradska bravophgt peugeotaexpert pritisak u gumama fiat tipo fiatmultiplasjtdestariimodel susuki s-cross vw golf plus corsancqmaratonttest novisfocus lagunagtest thenorthfacemensjackets subaruoimprezajxv termootpornikzawvpolo renault ze koliko godina izlazi magazin eurogstandart suzuki sx polo tdi sjedali audi allroad quatro tucos mercedesoeiklasse starost guma hrkraljeviprerada hondapcrtv testovirabljenihvozil master test karavani xsara fiat grande punto pritisakugumamasuzukiswift autobook izaberi auto godine megane generation tricilindraamotor autobook testlnovogutiguana sexy lingerie online store or najkvalitetnije gorivo nissan motorno ulje juke mazda hydrogen sjedali