Autokreso
Autokreso
2009-08-29 , Autor: Neven Novak
Bookmark and Share

Novi WRC-automobili bit će najsličniji sadašnjima u Super 2000: zadržat će njihov pogon 4x4, mjenjače i elektroniku, ali će se umjesto prvotno najavljenih atmosferskih dvolitrenih motora koristiti turbomotori obujma 1,6 litara




U posljednjih nekoliko mjeseci objavljen je niz sportskih i tehničkih pravila koja će u iduće dvije godine potpuno izmijeniti sliku svjetskog prvenstva u reliju. Toliko noviteta u tehničkim pravilima nije planirano još od uvođenja klase automobila WRC (World Rally Car) 1997. Od 2011. u svjetskom prvenstvu vozači će se natjecati u potpuno novim automobilima. Prema najavama, novi WRC-automobili bit će najsličniji sadašnjim bolidima Super 2000 (koji su bitno jeftiniji od današnjih WRC-automobila), zadržat će njihov pogon 4x4, mjenjače i elektroniku, ali će se umjesto prvotno najavljenih atmosferskih dvolitrenih motora koristiti turbomotori obujma 1,6 litara, uz donekle izmijenjenu aerodinamiku.

FIA je tako izišla ususret zahtjevima velikih proizvođača i uskladila pravila sa sadašnjim trendom kod cestovnih automobila, u koje se sve više ugrađuju ekološki prihvatljiviji turbomotori manjeg obujma. Zanimljivo je da, iako manjeg obujma, zahvaljujući modernim tehnologijama i ako se sadašnji zračni restriktor poveća samo milimetar, Fordov tehnički direktor Christian Loriaux predviđa da će ti motori imati identične performanse kao današnji dvolitreni turbomotori (oko 300 KS).


Druga vrlo važna promjena donesena na FIA-inom Svjetskom vijeću je omogućavanje veće fleksibilnosti u odabiru formata natjecanja. Organizatori sad mogu odabrati hoće li se njihovo natjecanje održavati tijekom dva, tri ili četiri dana, uz jedini uvjet da cilj bude u subotu ili nedjelju, uz mogućnost povratka klasičnih noćnih brzinaca. Istaknuto je da se po novim pravilima ponovno mogu miješati podloge tijekom jednog brzinskog ispita, između dva kruga od uobičajena tri brzinca, ili između dva cijela dana natjecanja. Kad se tome doda i mogućnost povećanja maksimalne kilometraže brzinskih ispita sa sadašnjih 350 na čak 500 km, reli se vraća formatu kakav se vozio prije dvadesetak godina.

Predsjednik WRC FIA-ine komisije Morrie Chandler očekuje da će organizatorima trebati malo vremena da svoja natjecanja prilagode novim mogućnostima:

- Mislim da će promjene dolaziti postupno. Natjecanja za prvu polovicu iduće sezone već su spremna i organizatori ih vjerojatno neće mijenjati. Kasnije u sezoni, a posebno od 2011., reli bi trebao izgledati bitno drugačije nego danas.

Značajna promjena sportskih pravila je i odbacivanje kontroverznog i povremenom pratitelju relija teško objašnjivog pravila „superally“, prema kojem su se vozači koji bi odustali tijekom jednog dana idući mogli vratiti u natjecanje (uz vremensku kaznu) i na kraju biti klasificirani u ukupnom poretku. Od iduće sezone u konačnom poretku bit će samo posade koje završe sve brzinske ispite natjecanja.


Umjesto kaznenih vremena koje su se dodavala (+5 minuta) za svaki propušteni brzinac, uvodi se sustav bonus bodovanja za najbrže posade tijekom svakog dana natjecanja. Tako se zadržava što više posada na stazi do kraja natjecanja, i potiče ih se da voze maksimalno tijekom sva tri dana, a istovremeno se nagrađuju i oni koji su tijekom cijelog relija ostali na cesti i izbjegli kvarove ili izlijetanja i koji će biti nagrađeni uobičajenim bodovima za ukupni poredak.

Vozači relija kao golferi i tenisači

WRC će od početka iduće sezone uvesti sustav rangiranja reli-vozača, po uzoru na ono što imaju tenisači ili golferi. Reliji raznih kategorija širom svijeta bit će rangirani i vozačima koji nastupe na njima donositi različiti broj bodova. Tako će se konstantno vrednovati dostignuća vozača širom svijeta i njihovi rezultati tijekom godine. Ljubitelji relija moći će pratiti formu i vidjeti ranking svojih omiljenih vozača čak i ako se ne natječu u utrkama svjetskog prvenstva. FIA trenutačno detaljno proučava bodovni sustav da bi rangiranje bilo što pravednije.

 

Kalendar za 2010. i promjene za 2011.


 

FIA je potvrdila kalendar svjetskog prvenstva u reliju za sljedeću godinu, u kojem je 13 natjecanja - jedno više nego ove godine. Novi promotor WRC-a Simon Long rekao je da je riječ o svojevrsnom prijelaznom kalendaru dogovorenom u suradnji s FIA-om. Naime, prema novom ugovoru, njegova kompanija ISC (International Sportsworld Communicators), po uzoru na Formulu 1 i Berniejevu FOM-u, preuzima određivanje kalendara. Long naglašava da će se u budućnosti napustiti sadašnji sustav rotacije natjecanja. Točnije, gro relija prvenstva, koje bi trebalo imati 14 natjecanja, trebalo bi se voziti na istim mjestima, a godišnje bi se rotirala samo dva ili tri relija - najvjerojatnije Švedska i Norveška na početku sezone te Novi Zeland i Australija u drugom dijelu. Long je istaknuo da među organizatorima trenutačno vlada velika konkurencija jer za 14 mjesta ima 20 kandidata, ali i da se moraju više potruditi kako bi dosegnuli organizacijski nivo kakav je, primjerice, bio u Poljskoj, gdje se reli ove godine prvi put vozio.

 

Kalendar natjecanja

14. veljače          Švedska

7. ožujka            Meksiko

4. travnja           Jordan

18. travnja         Turska

9. svibnja           Novi Zeland

30. svibnja         Portugal

11. srpnja          Bugarska

1. kolovoza         Finska

22. kolovoza       Njemačka

12. rujna            Japan

3. studenog        Francuska

24. studenog      Španjolska

14. prosinca       Velika Britanija

 

 

Što jednostavnije

Fordov tehnički direktor Christian Loriaux apelira na FIA-u da nova tehnička pravila budu što jednostavnija kako bi se izbjegle nedoumice i špekulacije o pritisku tlaka turbopunjača nove generacije 1,6-litrenih turbomotora.

- Treba zadržati restriktore, s njima je sve jednostavno riješeno. No, ako se određuje maksimalni pritisak koji turbo smije razviti, onda su za to potrebni posebni senzori i logeri za zapis podataka. A tko će onda provjeravati sve podatke? Ako nekome na, primjerice, dvije milisekunde dramatično skoči maksimalni tlak, hoće li biti diskvalificiran? Takav način restrikcija bio bi čista noćna mora.

Loriux smatra da sa samo milimetar većim zračnim restriktorom na usisu (34 mm ukupno) i maksimalnim dopuštenim tlakom turbopunjača 1,6-litreni motori mogu postići performanse današnje generacije dvolitrenih motora.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar Prijava >


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: oznake na gumi razinauljaumotoruzafordf cijenarguma civic hibrid koliko ulja ide u motor touran raylly yourpshoppingjcarta-cturbofire autoradio kiaproceed auto presvlake koliko ulja ide u motor pola fordsma kadett cijena servisa seat ibiza nova insignia denis peloza all products : louis vuitton h abs, ref afu zagrebzagreb skodatoctaviaiscout qashqai rabljeni koliko ide ulja u getribu citr nova corsa pokos ivan orlando colorado polovnitautomobili b-max kompkakttsuvwmasterftest testovi usporedni test golfa tdi i tsi subaru legacy prednja obloga gumesdimenzijecvwzpolo quaskai rabljeni polini staratfabia katalizator za polo clasio maglenke za opel astru pdffilter biciklisti toyota ssangyong actyon test rabljenog toyota corolla motornadulja chevorlet gt minirbager audio gradskaamalaaauta christianlouboutinblackand cijeneservisasubaru