Autokreso
Autokreso
2016-01-04 , Autor: Igor Doležal, Slike: Dino Eisele
Bookmark and Share

Voziti se sigurno zimi podrazumijeva nešto više od samo dobrog gripa na snijegu i ledu. Vožnja po kiši na gotovo zamrznutom asfaltu ili jurnjava po natopljenom autoputu od guma traže da pokažu cijeli spektar svojih mogućnosti. Pravi zimski profesionalci to pokrivaju. Ovo su najbolji




Tko pomisli na promjenu zimskih guma kada prve pahulje počnu padati, nesumnjivo je zakasnio s namjerom. Razloga je više - za početak ne znate koliko su dobri aktualni modeli, pitanje je hoćete li uopće naći onaj koji ste odabrali, posebice u ovako traženoj dimenziji, vulkanizeri su prebukirani, a sada je tu i novo pravilo koje kaže da većina novih automobila od studenog mora biti opremljena senzorima nadzora tlaka u gumama. Nema sumnje, tko čeka pahulje, načekat će se da dođe na red. No, kako se to ne bi dogodilo i vama, te kako biste na vrijeme bili pripremljeni za sve opcije, testni je tim auto motor i sporta već u proljeće krenuo s opsežnim testiranjima najnovijih modela zimskih guma u kompaktnoj klasi. Naravno, najtraženija dimenzija danas je 205/55 R16, veličina koju kraj VW Golfa nose i mnogi drugi modeli kompaktne, ali i niže srednje klase.



Snježni poker na sjeveru Švedske

Za ispitivanja na snijegu odabran je testni poligon u švedskoj Laponiji. Konstantno niske temperature, nepregledne, savršeno preparirane površine na smrznutim jezerima te zahtjevne handling-rute kroz snijegom zametene šume, idealno su testno područje. Ukupno šest tona kotača, guma i materijala te uz to i četiri testna vozila čekala su u neposrednoj blizini Arktičkog kruga da krenemo u akciju. No, nepredvidljivo vrijeme nije bilo samo posebnost naših krajeva, već je i daleki sjever krajem veljače zahvatila neobična južina. Sad je već i sam test doveden u pitanje pa - iako je na tako dalekom sjeveru prava zima dovedena u pitanje - testni je tim auto motor i sporta iznenada dobio šansu. Na jedan jedini tjedan temperatura je pala između -5 i -10 što je trebalo odmah iskoristiti. Rečeno-učinjeno. Tri testna vozača AMS-ova tima istodobno su krenula na poligonu vrednovati deset modela u disciplinama trakcije, kočenja na snijegu, slaloma i upravljivosti, što je podrazumijevalo podosta vožnje, ocjenjivanja i zamjena kotača. Sve zajedno uskladiti, nije bilo lako, a pneumatski su se pištolji brzo užarili.



S dolaskom tople fronte sve je bilo gotovo te smo pod zimski dio testiranja mogli podvući crtu. Odmah na početku četiri su se gume izdvojile kao glavni kandidati za zlatnu pahulju - novorazvijena Goodyear Ultragrip 9 uz čiji se bok našao Michelin Alpin 5, a koje su slijedili Continental WinterContact TS 850 i Dunlop SP Winter Sport 4D. Za sve četiri možemo slobodno reći da su prvi dio odradile s najvišim ocjenama i bez grešaka. S manjim nedostacima, ali istovremeno i bez ograničenja za vožnju po cestama u zimskom razdoblju pratili su ih - Hankook i*Cept RS, Nokian WR D3, Pirelli Snowcontrol Seria3 i Toyo Snowprox S943. Bridgestone LM-32 i cjenovno povoljna Westlake SW 608, s druge strane, nisu tu mogli držati korak.



Obračun na sjeveru Njemačke
Samo nekoliko tjedana nakon ispitivanja na snijegu i ledu, pred deset kandidata našla se druga runda testova u sjevernonjemačkom Schmuddelwetteru. Mokar asfalt na odabranim dijelovima poligona značio je tek jedno - testove kočenja, pojave akvaplaninga, upravljivosti i bočnog držanja odnosno držanja u zavojima. Izvanredni i takoreći bezgrešnim su se pokazali Conti TS850, kao i filigranski profiliran Michelin Alpin 5. Zadovoljavajućim su se pokazali Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Nokian pa i Pirelli usprkos manjim poteškoćama na testu akvaplaninga. Zimske gume za koje možemo reći da nisu baš najveći ljubitelji vode, tako su ostali Hankook, Toyo i Westlake. Iako, dobra zimska guma ne mora biti dobra samo na snijegu i mokrom, već podjednako tako oduševljavati svoje vlasnike i na suhom asfaltu.



Problem tada često predstavljaju različiti tipovi površina kao i različite temperature koje posljedično zahtijevaju dijametralno suprotne karakteristike prilikom dizajna. Tako je za najbolji grip na snijegu i ledu potrebno filigransko narezivanje blokova te slobodno kretanje lamela što je tip profila koji pred gumu postavlja gotovo nemoguć zadatak kada na suhom asfaltu treba stati u što kraćem prostoru. Jednako možemo reći da vrijedi i za mješavinu gume, jer mekana brine za siguran grip na snijegu, ali ima negativne posljedice na suhom kolniku, kod otpora kotrljanju ili trošenja.
Pri razvoju što sigurnije gume za sve tipove voznih podloga, tako treba pronaći najoptimalniji kompromis. Pravi izazov zbog kojeg ne zovu konstrukciju zimskih guma kraljevskom disciplinom gumarskih inženjera.



No, vratimo se testu. Kod zimskih i mokrih vrednovanja Michelin i Goodyear su tik ispred Contija TS 850 pa ostaje pitanje može li ovaj dvojac s trona svrgnuti prošlogodišnjeg pobjednika? Odluka sada leži na testovima na suhom asfaltu. Ipak, ovdje najbolje rezultate imaju Pirelli, Nokian i gotovo kao da se radi o ljetnim pneumaticima, Bridgestone i Toyo. Međutim, i svestrani Conti TS 850 ima što za reći pa s uzorno niskim otporima kotrljanja na koncu ostaje na vrhu, osiguravajući time predikat „posebno preporučljive“ gume. Oba snježna prvaka Goodyear Ultra Grip 9 i Michelin Alpin 5 usporavaju malo na suhoj podlozi pa dok Goodyear uspijeva zadržati drugo mjesto, Dunlop se na konto iznimnih rezultata kočenja na suhom, gura na posljednje mjesto na podiju ispred Michelina.



Istovremeno, Pirelli, Nokian, Bridgestone i Hankook još uvijek komforno spadaju u zonu „preporučljivih“ guma, cjenovno povoljna te kod nas relativno nepoznata marka Westlake iz Kine traži previše kompromisa. Jedno im se ipak ne može oduzeti - kineska produkcija iz godine u godinu poboljšava svoje performanse.

Kako testiramo:


Kako bi osigurali najveću preciznost i pouzdanost rezultata, testovi su se, naravno onda kada je to bilo moguće, više puta ponavljali. U svim su kategorijama modeli guma ocjenjivani prema unaprijed određenom, vrlo preciznom postupku. U osnovi, nakon svakog pojedinačnog testa, najbolja bi guma dobivala maksimalan broj bodova koji iznosi deset (10). Shema ocjenjivanja slijedi progresivnu matematičku funkciju gdje je osigurano da se i oni najbolji proizvodi koji su na pojedinim testovima imali vrlo bliske rezultate mogu selektivno evaluirati, odnosno da postoji jasna razlika među njima koliko god performanse guma bile slične. Navedeno je vrijedilo kako za objektivna mjerenja uz pomoć najsuvremenije mjerne tehnike, tako i za subjektivne ocjene testnih vozača kao primjerice kod njihove procjene komfora ili upravljivosti. Kod potonjeg, na handling testovima na suhom i mokrom, tražio se što ujednačeniji i sigurniji nastup za optimalnu ocjenu. Otpor kotrljanja guma odrađen je u laboratoriju na testnom stolu gdje su se na temelju EU-regulative mjerili koeficijenti otpora kotrljanju pri zadanoj brzini od 80 km/h.

3255 N
vlačne sile postiže novi Goodyear UltraGrip 9 na dinamičnim mjerenjima. Tu govorimo o pravoj trakciji. Zajedno s iznenađujuće visokim rezultatima bočnog držanja, dovoljno je za nepobjedivost u disciplinama na snijegu


Detaljno: Bočno držanje na snijegu

O sigurnosti neke gume po zimi odlučuju prvenstveno karakteristike gripa. Koju količinu gripa pojedina guma nudi, tim auto motor i sporta između ostalog subjektivno doznaje mjerenjem vremena opetovanih testova upravljivosti na testnoj stazi pokrivenoj snijegom. Uz to, postoje i objektivna mjerenja gdje se putem stupnja prianjanja na pravcu, kod ubrzanja (trakcija) i prilikom kočenja stvara ukupna ocjena. Ocjena za prenošenje poprečnih sila, koje su važne prilikom manevara izbjegavanja ili vožnje u zavojima, otkriva slalom vožnja. U slobodnom slalomu, na glatko prepariranoj, lagano snijegom prekrivenoj površini, isprobavaju se u graničnom području lijevi i desni bokovi guma, a maksimalno dosegnuta poprečna sila elektronski se mjeri i automatski bilježi.

Mjerenje prenosivih bočnih sila
Senzor ubrzanja koji se nalazi montiran na automobilu konstantno nadzire vrijednosti poprečnih ubrzanja koje se pojavljuju. Pri svladavanju zavoja konstantnom brzinom bilježe se najviše dobivene vrijednosti poprečnog ubrzanja . U konačnici se ocjenjuje srednja vrijednost svih dobivenih prihvatljivih pojedinačnih vrijednosti. Rezultati mjerenja bočnog držanja imaju udio od 20 posto u ukupnoj ocjeni gume na snijegu.





8,00 kg/t
Iznosi koeficijent otpora pri kotrljanju posebno lako kotrljajućeg Contija. S time TS850 u 16-colnoj izvedbi pruža jednake otpore kao mnoge opcionalne 17-colne ljetne gume na aktualnom Golfu


Što morate znati o nadzoru tlaka u gumama

Od 1. studenog 2014. kod svih novih automobila postaje obaveza i prema EU-pravilnicima u standardnoj serijskoj opremi se mora nalaziti nadzor tlaka u gumama (TPMS), a propisan je i za uporabu zimi. Ovisno o vrsti vozila i proizvođaču, u uporabi su izravni i neizravni sustavi. Neizravni sustavi djeluju preko ABS-senzora koji konstantno nadziru brzinu okretanja kotača te prepoznaju pad tlaka u gumi putem padajućeg opsega gume. Precizniji sustavi koji izravno mjere tlak i temperaturu, podatke dobivaju putem radio signala iz senzora na baterije smještenih na kotaču. Samo kad je vaš novi automobil s tim tipom nadzora tlaka u gumama opremljen, morate zimske kotače opremiti odgovarajućim senzorima tlaka. Dodatni troškovi za četiri kotača mogu se kretati od 1500 kuna naviše. Proizvođači u pravilu predviđaju da baterije traju oko šest-sedam godina, odnosno između 100.000 i 150.000 tisuća kilometara. Isključivanje bilo kojeg tipa sustava nadzora tlaka nije moguće niti je dopušteno, no rezervni kotač ne mora biti opremljen senzorom. Automobili kupljeni prije 1. studenog ne moraju naknadno ugraditi senzore, ali valja napomenuti da su koristi od pravilnog tlaka u gumama višestruke - sigurnost, udobnost, niža potrošnja te manje trošenje guma.












Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: kada izlazi novi br auto mitor elektro vozila autoradio usporednirtestvzadnjinpogonqi test zimske gume qashqai rabljeni rezervoar za gorivo cijena koliko ulja ide u mercedes a k formal simple fall purple a-li all products : louis vuitton h cjenik dijelova za vw passat c kupiti skodatoctaviaiscout nova corsa scenic potrosnjadkamijonaaobracuna krajnik spone quartz cro auto show heart engagement rings necklac mastertest ford vw buggy cro auto show termo otpornik za wv polo cro auto show passat alltrack testsrabljenih store news : wigs-lace.net lancia y citroen nagradna igra hondahybrid opel astra turbo mitsubishitgalant createanaccount:christian one biraji all products : louis vuitton h classic motorno ulje honda hrv koliko ulja ide u motor uno megane grandtour usporedni test - vw golf vii, registarska slalomotest isplativost dizela prednje djecje auto sjedalice usporedni.testrgolfevi elongated teardrop engagement trajeli servis kombija dugo i renault megane rs focus ecobust womenuggsundancebootsfoxha