Autokreso
Autokreso
2018-01-16 , Autor: Dino Milić-Jakovlić, Slike: razni izvori, Pirelli
Bookmark and Share

Pirellijev kalendar, prvi puta objavljen 1963., vrlo je brzo postao mnogo više od luksuznog poslovnog poklona, izdanje na kojem žele svi raditi. No nikada nije bio intrigantniji i provokativniji kao u ovom desetljeću!




Pitate li svakog modnog fotografa na svijetu na kojem bi tradicionalnom projektu želio raditi, velika je vjerojatnost da bi želio snimiti - Pirellijev kalendar. Pitate li pak najpoznatije svjetske manekenke, glumice i glazbenice jesu li voljne u pretrpani kalendar uglaviti i termin snimanja za taj kalendar, vjerojatnost pozitivnog odgovora veća je nego da će lovci u završnoj potjeri stići ekipu s pet točnih odgovora… No posljednjih se godina to sve više odnosi i na njihove muške kolege, jer su novija izdanja postala manje erotizirana i okrenuta prikazima protagonista oba spola, u skladu s političkom, rasnom i rodnom korektnošću vremena u kojima živimo. To je daleko od izvornog koncepta, no zapravo ne onoliko koliko se nerijetko misli.



Izvorni koncept je jasan, odnosno barem naša percepcija želi da tako bude. Diljem svijeta, u tisućama automehaničarskih i vulkanizerskih radionica, na zidovima vise kalendari s razgolićenim ženama, koje tradicionalno produciraju proizvođači dijelova, guma, prateće opreme… Kao neki gotovo izumrli relikt iz ere prije no što su erotski i pornografski sadržaji postali udaljeni tek klik ili dva mišem, odnosno dodirom na touchscreenu mobitela, takvi kalendari postoje još i danas, iako ih je sve manje. U svijetu lišenom suptilnosti upravo ti erotski sadržaji, suptilnije, tek naslućene strasti, tzv. soft-porn, sve više izumiru. Tako je u automobilskom svijetu, premda u mnogim radionicama još vise stari, odavno neaktualni kalendari. Na neki način upravo je ovogodišnjom smrću Hugha Hefnera i simbolički završila era mekane pornografije, čiji je jedan od simbola bio i Pirellijev kalendar.



Legenda je rođena

Ma koliko svjetski slavan, vjerojatno većina nas nikada nije imala prilike uistinu i vidjeti neki primjerak - kalendar nikada nije bio u otvorenoj prodaji već isključivo tiskan u ograničenim serijama i dijeljen poslovnim partnerima talijanske tvrtke. Za prvo izdanje 1963. nepoznate je modele 'slikao' britanski fotograf Terence Donovan, a prikazane su žene bile odjevene i u ne osobito provokativnim pozama, kao i na ostalim kalendarima iz tog desetljeća. Golotinja i erotiziranost stižu tek s promjenom treće znamenke godine u 7, a time nastaje i fama. Fotografije uglavnom prikazuju razgolićene modele na egzotičnim tropskim plažama i drugim čudesnim prirodnim lokacijama. Veličanstvenu iznimku predstavlja ambijentalni, impresionistički kalendar Sarah Moon za 1972., prvi koji je napravila neka fotografkinja. Naftna kriza sedamdesetih gasi mnoge tradicije, pa tako i Pirelli nakon 1974. više ne izdaje kalendare. No legenda je rođena, te se stare fotografije objedinjuju u knjige i monografije, ne dopuštajući pad u zaborav.



Sredinom 1980-ih talijanska marka pak pokušava postati pravim globalnim brendom te u sklopu tržišne ofenzive na svim poljima (sjećate li se reklama s Carlom Lewisom u crvenim štiklama?) i gradnje snažnog vizualnog identiteta 1984. obnavlja i izdavanje kalendara. Odmah postaje jasno da više nema improvizacije - angažirana su najjača imena iz svijeta modne fotografije, kao i supermodeli poput Iman i Naomi Campbell.



Jednu od najpoznatijih fotografija 1984. snima Uwe Ommer - na pješčanoj plaži je gola djevojka, a do nje vode tragovi guma, u kojima će stručnjaci lako prepoznati tada novi model P6. Norman Parkinson 1985. predstavlja nekoliko fotografija koje su izgledale poput Playboyevih duplerica, a dvije godine potom povratnik Terence Donovan snima prvi kalendar s isključivo crnim modelima. Barry Lategan 1988. prvi put fotografira i jedan muški model, a Arthur Elgort 1990. prvim crno-bijelim kalendarom najavljuje skretanje prema izrazitijem artizmu.



Stvar prestiža
Vjerojatno najznačajniji kalendar bio je onaj iz 1994. Potpisao ga je Herb Ritts, a zvjezdanu postavu modela činile su Cindy Crawford, Helena Christensen, Kate Moss i Karen Alexander. Do kraja 1990-ih pozirale su i Christie Turlington, Naomi Campbell, Eva Herzigova, Nastassja Kinski, Monica Bellucci, Laetitia Casta, Daryl Hannah, Milla Jovovich… Snimati za Pirelli nesumnjivo je postala stvar prestiža. Karte je dodatno zamiješao Bruce Weber 1998. kada su fotografijama razgolićenih modela priključeni i portreti Roberta Mitchuma, Johna Malkovicha, Krisa Kristoffersona, B.B. Kinga i Bona Voxa.



U novom tisućljeću težište se fotografija počelo pomicati od erotiziranih prikaza prema portretima slavnih osoba, uz rušenje sve više tabua. Našle su se ondje tako i zvijezde starije životne dobi, a Annie Leibovitz je ponudila portrete gotovo ili posve nenašminkanih slavnih osoba… Karl Lagerfeld se 2011. odvažio na zanimljivu reinterpretaciju antičke mitologije, a u možda najdojmljivijem modernom kalendaru, najnovijem za 2018., Tim Walker poigrao se temama iz 'Alise u zemlji čudesa' s tamnoputim modelima iz svijeta rap glazbe, glume, ali uključujući i Thando Hopa, južnoafričku albino pravnicu poznatu po borbi za ljudska prava.


Relevantan i zanimljiv
Tematske i vizualne promjene kalendara uvelike su pratile svjetske promjene, no pritom nikada nije izgubio fokus, a tijekom svih tih promjena ostao je relevantan i zanimljiv. Premda je Pirelli primarno proizvođač automobilskih guma, one su na fotografijama vrlo rijetko prikazane, a sami automobili nikada nisu bili u središtu pozornosti - zaboravite na onu klasičnu konvenciju ljepotice naslonjene na automobil. Kalendari danas, ovisno o godištu i stanju, postižu solidnu kolekcionarsku vrijednost te je malo vjerojatno da je neki uistinu i završio u nekoj radionici, sa stranicama umrljanima nauljenim prstima.


Osnovnu je funkciju svakako potpuno ispunio te su danas za Pirelli čuli i oni koji ne znaju ništa o gumama i automobilima, ojačavajući snagu brenda kudikamo više no što su to učinili sportski uspjesi ili klasično oglašavanje.











Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: frey captur hibridna vozila punto sx grand picasso lanciakappatds gradski automobili klik subaruttribeca goriva kvaliteta koliko ulja ide u motor touare golf v gtd frey pritisak u gumama fiat seicent ford mondeo tdci fiat ford fiesta rs toyotaucorola fiat punto grande cijene servisa reno clio deflektor zraka fiat combinato fascinacija domagoj vida buba electric dodge journey crd ford focus test djelovi peugeot jet force c te pritisak u gumama fiat panda diskovi dijelovi citroen saxo vts delta datum christian.louboutinfanklesarie dak motorsport koliko ulja ide u motor audi corsa c test clio,polo i firsta cjenikodijelovatzaevw,touran mondeo zadnja osovina udarac p citroen tourer c citroen saxo citroen pluriel cijena servisa seat cordoba cijena qashqai cijena dijelova seat leon ford focus karavan christian.louboutinbchangeeof christian louboutin peep toe p chevrolet.gt chervolet cruze carrera