Autokreso
Autokreso
2016-11-12 , Autor: Siniša Tkalčević, Slike: Siniša Tkalčević
Bookmark and Share

Selen blokovi. Neki ih zovu i bukse. Radi se o gumenim ležajevima ovjesa. Kako god ih zvali, uglavnom o njima nitko ne vodi računa dok se posve ne raspadnu




Koji je dio auto doživio najveće promjene od izuma automobila kao samohodnog vozila kojeg pokreće motor s unutrašnjim izgaranjem? Na čelu liste bi se, bez ikakve sumnje, trebali naći kočnički sustav i ovjes. Nas u ovom trenutku zanima ovjes. Naime, prvi su auti imali ovjes kao na kolima, s lisnatim oprugama i krutim osovinama. Otad je mnogo vode proteklo Savom, izgrađeni su i mostovi preko nje, a automobilska je industrija dosegla stupanj razvoja na kojem smo danas.



Ovjes je danas izuzetno bitan dio automobila kojem se poklanja vrlo velika pažnja i koji je jedan od glavnih, ako ne i jedini(h) detalj(a) koji diferenciraju marke i modele. Budući da su koncepcijski sprijeda gotovo svi ovjesi isti (McPherson opružne noge), a auti se različito ponašaju, postavlja se pitanje kako je to moguće? Straga nalazimo veću raznolikost ovjesa; dominira u autima do kompaktne klase uključujući i nju) polukruta osovina, ali ima i jako puno multilink rješenja. Multilink je bez ikakve sumnje bolji, udobniji, tiši, ali i skuplji. Kako u proizvodnji, tako i u popravljanju.



Naime, selen blok (dolazi od iskrivljenog engleskog izraza silent block - tihi ležaj) povezuje dijelove ovjesa međusobno i s automobilom. Radi se o, krajnje pojednostavljeno, komadu gume koji u sebi ima čeličnu čahuru i koji se, u nekim slučajevima, ali ne uvijek, i sam nalazi u čeličnoj čahuri. Čelične čahure su tu da spriječe dodirno trošenje i omoguće montažu steznim dosjedom. A guma je između njih samo s jednim zadatkom: da smanji koliko god je moguće, ili čak i posve onemogući prijenos buke kotrljanja kotača na karoseriju, tj. u kabinu. Istovremeno, guma je mekana, omogućuje određene pomake dijelova ovjesa kojih ne bi bilo da su spojevi čvrsti. Koja je prava mjera mekoće odnosno tvrdoće gume u selen bloku? To je prava znanost u kojoj iskustvo igra izuzetno veliku ulogu. Naime, kod stražnjeg ovjesa je malo mekoće poželjno kako bi se ostvario efekt stabilizacijskog podupravljanja stražnje osovine prilikom oduzimanja gasa u zavoju. Tako se smanjuje mogućnost zanošenja stražnjeg kraja. No, ako je pomak preveliki, i takav je svakom zglobu, tj. selenu ovjesa, onda imamo izrazito neprecizno upravljanje i auto koji stalno vijuga cestom, tj. nepredvidivo se ponaša.



Upravo to se događa kod rabljenih automobila s puno prevaljenih kilometara po lošim cestama. Naime, nije ni izbliza svejedno vozite li po poput ogledala glatkoj autocesti i kilometri samo klize, ili svakodnevno prolazite grbavom cestom kojoj na nekim mjestima nedostaje i asfalt. Ovjes radi u drugom slučaju nemjerljivo više i svi se njegovi dijelovi puno jače troše. Jasno je da, prije ili kasnije, ne gine zamjena istrošenih selena. No, njih doista rijetko tko mijenja dok ovjes ne počne lupati svom snagom ili upravljanje ne postane gotovo pa nemoguće.



Odgovor na prvo pitanje: rijetko tko može sam zamijeniti SVE selene. Najčešće je potreban specijalan alat (neka vrsta ‘negativnog radapcigera’), iako neki ispadnu iz svojeg ležišta i sami. Kod nekih modela automobila s kompliciranijim ovjesom zamjena svih selena nije predviđena (pretanke stijenke limova/odljevaka) već se radi zamjena kompletnog dijela ovjesa. Cijena jako ovisi o modelu i komplikaciji. Polukruta osovina ima dva glavna i eventualno još dva pomoćna selena i to je to. S druge strane, multilink ih može imati i 20-ak. Osim toga, nije nebitno o kojem se modelu radi. Negdje je tvornica predvidjela isključivo zamjenu u parovima, a u nekim slučajevima je moguća i pojedinačna kupnja (zamjena). Također bitno: sportske izvedbe (GTI i slične) imaju tvrđe selene radi sportskijeg upravljanja. Njihov je vijek trajanja u pravilu kraći.



Osim tvorničkih rješenja, na tržišu postoje i dijelovi aftermarket ugradnje, tj. neoriginalni dijelovi. Oni su ponekad od istog proizvođača koji je u statusu OEM proizvođača, ponekad nisu i prodaji se pojavljuju u pravilu dvije do četiri godine nakon što je neki model na tržištu.



Zanimljiva su alternativa, prije svega ljubiteljima sportskije vožnje poliuretanski seleni. Oni nisu gumeni, nego od poliuretana, u pravilu su skuplji, a proizvođači ih reklamiraju kao višestruko trajnije od gumenih originala. Također, njih je mnogo lakše ugraditi jer nemaju vanjsku čašicu i dovoljna je posebna mast da samo skliznu na mjesto. Takvi su seleni u pravilu tvrđi, pa i vožnja postane bučnija, iako je upravljanje auta mnogo preciznije nakon takvog zahvata.



O selenima rijetko tko vodi računa, ali radi se o iznimno važnim dijelovima ovjesa koji značajno utječu na udobnost, ali i sigurnost vožnje. Kod kupnje rabljenog se unaprijed raspitajte o trošku zamjene, jer je vrlo izvjesno da će ona, zbog žalosnog stanja naših prometnica, biti potrebna.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar Prijava >


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: honda fr-v b-max kia rio koliko ulja ide u motor golf limarija skoda octavia polovnitautomobili subaru legacy mitsubishitgalant leb sebastzian passatmhighlineotdi panda honda accord types staratfabia prednja obloga krovne lajsne za colt-a prvi test alfa romeo sustavonadzoraatlakaauigumama koliko ulja ide u motor toyota proveli mazdactuning quaskai rabljeni renault clio ford c max grand hladnjak vode opel subaru legacy golf variant koliko ulja ide u motor golf test hyundai elantra siatem grijanja clio sport honda fr-v sviomodeliadacije udaracepriakretanju raylly prednja obloga b-max paris servishondacr-v krovne lajsne za colt-a centar veliki test guma motrio astra f vjetrobran veliki test ljetnih guma opelitigra lancia kappa tds colt maratontestopelastra theinorth.facezvalhallarsoftsh uvoz iz eu najbolji benzin voyager