Autokreso
Autokreso
2011-05-01
Bookmark and Share

Prvi osobni automobil na dizel s Boschevim sustavom ubrizgavanja izašao je na cestu 1936., dok je procvat dizela u Europi počeo sredinom 1970-ih. Common rail sustav postao je hit na tržištima diljem svijeta. Cilj je do 2015. godine smanjiti potrošnju goriva i emisije CO2 za čak 30%



Godina dizela počinje: Mercedes-Benz 260 D, koji je debitirao 1936
i bio prvi serijski proizveden osobni automobil sa Bosch pumpom
i kontroliranim ubrizgavanjem goriva.


I za 20 godina dizelski će motori ostati jedan od najvažnijih pogonskih sustava u osobnim automobilima. Bosch, jedan od vodećih svjetskih dobavljača dizelskih sustava, temelji svoje prognoze na nevjerojatno velikom potencijalu dizelskih motora, a istovremeno će se potrošnja goriva i štetne emisije dodatno smanjiti. Razvojni stručnjaci u Boschevom odjelu Diesel Systems predviđaju da će do 2015. godine potrošnja goriva u klasi kompaktnih automobila na dizelski pogon biti svega 3,6 litara na 100 kilometara.

Dosljedno poboljšanje dizelskih motora za motorna vozila odavno je tradicija u korporativnoj povijesti Boscha dugoj 125 godina. Bosch je prije 75 godina proizveo tehnologiju ubrizgavanja za prvi dizelski motor u svijetu za osobni automobil. Osnivač tvrtke Robert Bosch sam je 1922. izdao ugovor o razvoju crpke za ubrizgavanje dizela koja se prvotno koristila u kamionima. Godine 1924. prvi serijski proizvedeni kamion na dizelski pogon plasiran je na njemačko tržište, a serijska proizvodnja tehnologije za ubrizgavanja dizela naveliko počela je 1927. Tako je Bosch postavio temelje za trijumfalni uspjeh dizelskih motora na cestama, kojem smo i danas svjedoci.

U 1930-ima Daimler-Benz planirao je proširiti uporabu dizelskih motora s Boschevim ubrizgavanjem na osobne automobile. Prvi serijski proizveden osobni automobil na svijetu Mercedes-Benz 260 D proslavio je svoju premijeru na berlinskoj izložbi automobila 1936. godine. Za istu snagu koristio je trećinu manje goriva od benzinskog modela. Promet je prvotno bio razočaravajući jer dizelski automobili nisu bili dorasli onima na benzinski pogon u pogledu performansi i glatkoće rada. Ipak, napravljen je važan korak, a dizelski motori dobili su na važnosti za osobne automobile u poslijeratnom razdoblju. Do 1950. Bosch je proizveo milijun dizelskih crpki za osobne automobile i kamione. Osobni automobili na dizelsko gorivo postaju sve popularniji jer su isplativi, pogotovo za taksije koji su morali podnijeti teške uvjete vožnje. Već se tada Bosch usmjerio na sistemsku kompetenciju i osiguranje dijelova koji su precizno prilagođeni crpkama za ubrizgavanje goriva, poput crpki za dovod goriva, filtara za gorivo, mlaznica za ubrizgavanje i žarnica.



Godine 1996 Bosch je pokrenuo VP44 Pumpu za ubrizgavanje - ubrizgavanje visokog
pritiska za gorivo, sustav za automobile i laka komercijalna vozila. Prvi proizvođač
koji koristi novi sustav je Opel, koji je opremljen VP44 na 4 -cilindarskom
dizelskom motoru svog modela Vectra

Već 1960. godine Bosch je predstavio svoju prvu razvodnu crpku. Bila je lakša i kompaktnija od postojećih linijskih crpki, utirući tako put uporabi dizelskih motora u manjim osobnim automobilima. Inženjeri koji su se bavili razvodnim crpkama u Boschu rano su prepoznali trend koji će sredinom 1970-ih postati pravi procvat dizela. Fenomen zaslužan za ovaj procvat bio je VW Golf na dizel. Godine 1975. postao je prvi dizelski model u klasi kompaktnih automobila s brzim dizelskim motorom, koji je postizao velika ubrzanja, a ipak bio ekonomičan zahvaljujući Boschevoj razvodnoj crpki za ubrizgavanje. Golf GTD postići će kultni status kao prvi sportski osobni automobil na dizel zahvaljujući turbopunjaču i aerodinamičnom izgledu. Svi veći proizvođači diljem Europe slijedili su primjer svojim dizelskim modelima 'klase Golf'. Boscheva razvodna crpka, koja se koristila za brojne visokovolumne modele, išla je u prilog ovom uspjehu.


Diesel za svakoga: Godine 1975, Volkswagen Golf Diesel postao prvi
diesel-powered kompaktni automobil


Sredinom 1980-ih osvanula je elektronička era dizelskih motora. Godine 1986. Bosch je na tržište plasirao prve sustave za elektroničko upravljanje za svoje razvodne i linijske crpke. U 1987. bavarski BMW postao je jedan od prvih proizvođača automobila koji koriste elektronički upravljane razvodne crpke. Sada je postao moguć 'Čisti užitak u vožnji' (eng. Sheer Driving Pleasure) s prvim turbo dizelskim motorom proizvođača BMW, koji je bio dostupan u verziji šestocilindarskog 524 td-a, najbržeg serijski proizvedenog osobnog automobila na dizelski pogon u to doba. Godine 1989. prva aksijalna klipna crpka za izravno ubrizgavanje dizela revolucionirala je dizelski motor. Ova je inovacija svoj debi imala u Audiju 100 TDI (turbodizelsko izravno ubrizgavanje, eng. Turbodiesel Direct Injection). Nova Boscheva tehnologija omogućila je izravno ubrizgavanje dizela u cilindar pri visokom tlaku od oko 1000 bara, što je dovelo do osobito učinkovitog sagorijevanja. To je osiguralo znatno veću snagu i glatki rad u kombinaciji s malom potrošnjom goriva i niskim emisijama. Izravno ubrizgavanje postalo je standard u dizelskim motorima osobnih automobila i kamiona nekoliko godina kasnije. Krajem 1990-ih dizelski su motori dobili veliki poticaj zahvaljujući razvoju tri različita proizvoda za ubrizgavanje pod visokim tlakom: radijalne klipne razvodne crpke (1996.), sustava common rail (1997.) i pumpe-brizgaljke (1998.), koja se koristila u vozilima poput Volkswagenovog trolitarskog Lupa.



Od svih alternativa dostupnih krajem 1990-ih tehnologija ubrizgavanja goriva common rail najzad je postala prvi izbor. Bosch je proizveo milijunti sustav tek godinu dana nakon plasmana common raila na tržište, dok je 2000. dosegao brojku od tri milijuna. Od 1997. Mercedes-Benz 220 CDI i Alfa Romeo 156 JTD postali su prvi automobili s ovom inovacijom. Sustav je osiguravao konstantno visoki tlak ubrizgavanja do 1350 bara svim cilindrima koje je opskrbljivao common rail. Sustav common rail po prvi je puta omogućio višestruko ubrizgavanje. U 2003. Bosch je predstavio svoju treću generaciju sustava ubrizgavanja common rail s piezoelektričnim linijskim injektorima. Za razliku od svojih prethodnika, ovaj je sustav dodatno smanjio potrošnju goriva i ispušne plinove dizelskog motora, istovremeno smanjujući s time povezanu kontinuiranu buku. Godine 2005. njemački savezni predsjednik dodijelio je njemačku Nagradu za budućnost za proizvod Boschevih stručnjaka. Do danas je Boschevim sustavima common rail opremljeno preko 66 milijuna motora.



1/2 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/2

Advertisement
Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: lagunaatest novi fiat scudo golf variant toyota corolla terra sport-utexbandwagonpsport rabljeni mitsubishi pajero usporedni.testsgolflvi blaupunkt focus servis osijek dean torti opel astra twin testaminitcooperrrabljeni daciaostepway pritisak u gumama ford fiesta vikend elektro prerade automobila meganehiii mitsubishitgalant hordesort testsauto.gumeemkleberydinaxer opel corsa opel corsa easytronic kazne gradskim c kategorija potrosnja goriva qashqai c kategorija spaceback ulja ide u motor captive tiffany continuous heart brace alfajgt testnbuster nagradna igra fiat koliko ulja ide u motor golf b-max fsi motori suzukibignis fiatnmareafweekend koje ulje ide u motor seat leo maraton testu kazne ford fiest pokoscivan ford conckt twingo dimenzije felgi limarija skoda octavia opel tuning show karlovac and renault usporedni test golftdimotor mastertest srednja klasa kia sportege