Autokreso
Autokreso
2010-09-24 , Autor: Domagoj Kodžić
Bookmark and Share

Godinama nam je pojam Night vision poznat iz raznih akcijskih filmova, gdje primjerice pilot helikoptera u ratu ili ekipa za nadzor granice, usprkos mrklom mraku, sasvim jasno razaznaju ciljeve. Nešto takvo postoji i u automobilima


 

Pojam Night vision, odnosno gledanje noću, označava sposobnost uočavanja u tamnom okruženju, bez obzira je li to u biološkom ili tehnološkom smislu. Kombinacija je to širokog spektra boja i dovoljnog intenziteta raspona, koja je kod ljudske vrste puno slabije naglašena nego kod većine životinja. Naše oko u stanju je raspoznati samo djelić širokog elektromagnetskog spektra koji se naziva vidljivo svjetlo.

 


Zbog takvih evolucijskih razlika čovjek je izmislio moderne tehnologije pa noćnu vidljivost najjednostavnije možemo podijeliti u tri skupine. Prva i najjednostavnija uključuje načelo intenziviranja slike na principu povećala, kada se iznos primljenih fotona iz prirodnih izvora povećava optičkim putem, bilo klasičnim staklenim lećama ili kamerama koje rade s manje „potrebnog“ svjetla. Druga je tehnika sustav aktivne rasvjete koji, uz aktivni usmjereni izvor svjetla - infracrvenog ili kratkovalnog infracrvenog - spaja i modernu tehnologiju koja dobivenu sliku intenzivira.


Treći i najmoderniji sustav noćnog vida je termovizija, odnosno toplinska obrada slike. Pomoću otkrivanja temperaturnih razlika vidljiva je drukčija slika između pozadine i prednjeg plana objekta koji se traži. Razvojem te tehnologije postalo je jasno koliko je dobra za noćni vid, te da joj zahvaljujući tražilima toplinskih zračenja ne treba nikakav izvor rasvjete. Sliku može stvoriti i u najtamnijoj noći, a ni kiša, ni dim, ni magla ne kvare kvalitetu slike. S današnjim mogućnostima podešenja termografskih kamera vidljive su i sasvim male temperaturne razlike, pa je vožnja postala puno sigurnija - usprkos lošim vremenskim uvjetima te objektima izvan dohvata svjetala vozila, dobivaju se najbolji rezultati.

 


Tehnički, najvažniji dio termografske kamere, ponekad označene i kao FLIR (forward looking infrared, ili u slobodnijem prijevodu infracrveno svjetlo usmjereno naprijed), objedinjuje obje tehnologije. Sličan je rutinskoj kameri pa koristi dio slike dobiven pomoću vidljivog svjetla. Umjesto 400-750 nm radi u valnim duljinama dugačkim i do 14.000 nm ili 14 mikro m.


Dobivenu sliku baca na dodatni LCD-ekran koji nudi najkvalitetniju sliku ili koristi postojeći navigacijski sustav na informacijskom ekranu, što svakako znači i manji trošak. Postoji i opcija što nudi prebacivanje slike na head up displej, odnosno projekcijski zaslon na vjetrobranu, gdje se uglavnom uočavaju samo najvažniji dijelovi slike. U svijetu automobila razlikujemo dva načina noćnog viđenja - aktivno i pasivno. Aktivni podrazumijeva korištenje izvora infracrvenog svjetla kojim se osvjetljava prostor ispred vozila nevidljiv ljudskom oku. Prednosti su mu visoka rezolucija slike, superioran prikaz objekata, olakšan rad u toplim uvjetima te kompaktne dimenzije. Problem su otežani rad u maglovitim i kišnim uvjetima, nizak kontrast slike sa životinjama te bolji rad na velikim udaljenostima.

 


Godine 2002. Toyota je bila prvi proizvođač na svijetu koji je na svoj model, Lexus LX 470, ugradila aktivni sustav noćnog izviđanja, pod imenom Night view. Sustav se sastojao od projektora infracrvenog svjetla smještenog pored dugih svjetala, a crno-bijela slika se projicirala na donji dio vjetrobrana. Kasnijim je modelima dodan i LCD ispred vozača, koji je mogao naći i pješake.
Tri godine kasnije Mercedes-Benz je ponudio Night view assist, koji je koristio LCD serijski ugrađenog instrumenta na redizajniranoj S-klasi. Prepoznavao je i pješake, ali je kasnije ipak prebačen na ekran satelitske navigacije.


Pasivni sustav ne koristi izvor infracrvena svjetla, nego samo toplinsko emitiranje objekata na termografskoj kameri. Prednosti su mu domet i do 500 metara te visoka razlučivost slike za objekte u pokretu. Probleme stvara rad pri višim temperaturama, što znači da se mjesta montiranja na automobilu moraju pažljivo proučiti, te relativno velik senzor.


Proizvodi General Motorsa dobili su Night vision još 2000. godine. Ugrađivao se na Cadillac Deville, a bio je daleko ispred svog vremena, pa je u automobile došao zapravo u probnoj fazi. Bio je nevjerojatno loš, nije prepoznavao pješake, ali je javljao kako se drveće miče! Emitirao je obrise predmeta na vjetrobran, a često se događalo da ljudi budu sivkasti, a drveće bijelo, iako je svjetliji ton bio određen za toplije predmete. Do 2004. bio je samo predmetom šala te dio opreme koji nitko nije naručivao.

Iste godine i Honda je ponudila Night vision, s prefiksom intelligent. Bio je to prvi i najbolji sustav za uočavanje pješaka, koji je vozača upozoravao i zvučnim signalom, te tada već uobičajenim sustavom emitiranja obrisa na vjetrobran. Godinu dana kasnije BMW je također ponudio jednak sustav unaprijeđen da prepoznaje samo neposredne opasnosti, te ne daje nevažne informacije. Bio je operativan do 300 metara daljine. Kasnije je unaprijeđen u sustav koji na head up zaslonu pokazuje obrise pješaka.


Termovizija startala u Koreji
Kao i brojne nove tehnologije, i termovizija je startala kao primjerak ratne tehnike. Sve je počelo još u korejskom ratu 1951. godine kad su posebnim kamerama iz helikoptera američki vojnici pratili elektromagnetski spektar zračenja tijela te pomoću njega, usprkos džunglama, otkrivali protivničke snage. Svako tijelo ovisno o svojoj “radnoj“ temperaturi emitira elektromagnetske zrake različitih valnih dužina. Kamera zatim koristi spektar boja koje prikazuju jačine takvih zračenja, a na njihovoj osnovi pojedini se likovi, svojim obrisima u toplim i hladnim bojama, uglavnom ljudi i životinje, “odvajaju“ od ostatka okoline.











Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: christianchristian christian louboutin very prive opel kadett c ljetne gume cijene pritisak u gumama astra tourer koliko ulja ide u motor opel igorjakopec koliko ide ulja u fiat stila kada izlazi novi broj alfa gtv s jednim tankom za guinnessa yaris splash dodge sxt bmwactive ford fusion acelor-mital vladimir kadi porscherpanamerasgts ciscenje motorno ulje za ford focus opelckadettde bmw, audi, mercedes opel astra classic seat exeo golf v gti ford fiesta test rabljenih zimske ljetne gume razlika gume dimenzije common rail honda cr v sigurnosni pojasevi dakar toyota nova c-klasa megane christian louboutin shoes gold opelckadettde mazzda astra h gtc renault scenic koliko ulja ide u mercedes s astra kolovoz boxer the north face goretex jacket citroen visa electrique euro v alfasmito mazzda toyota avensis ugradnja plina farovi golf v plus glc