2010-08-31 , Autor: Domagoj Kodžić, Slike: GEC
Bookmark and Share

Iako nas iz vodećih naftnih kompanija glasnogovornici godinama uvjeravaju da njihova goriva udovoljavaju svim europskim normativima, nas ipak muči crv sumnje. Stoga smo odlučili provjeriti sve što se na tržištu nudi s oznakom BS


Problem s lošim gorivom u nas se manifestira na stotine načina, pa je nekim zastupnicima prava noćna mora uvođenje novih modela, bilo benzinskih, bilo dizela. U povijesti su brojni fini dizeli kasnili po godinu dana jer je prema navodima proizvođača automobila naše dizelsko gorivo bilo izuzetno loše. Nitko se stoga nije usudio prijevremeno upuštati u probleme s mlaznicama ili garancijama. Neki benzinski strojevi s izravnim ubrizgavanjem nikad nisu ni stigli u Hrvatsku, pa je uvođenje Euro 5 goriva velik korak za naše tržište.


Ujedinjena Europa još je u rujnu prošle godine uvela Euro 5 goriva, dok mi uobičajeno kasnimo nekoliko mjeseci. K tome još ta priča nije do kraja definirana jer u našem naftaškom rašomonu, gdje se iz istog agregata mogu natočiti gorivo eurosuper 95 i super 98 (oba su “zelena“, a razlika u količini sumpora im je i do 50 puta veća), neki nude gorivo od 95 oktana, neki 98, a neki 100. Dakle, razlike moraju postojati, pa će tako biti i u našim mjerenjima.

 

Za provjeru kvalitete goriva odabrali smo jedan od najzanimljivijih sportskih kompakata koji se uopće nude na našem tržištu - mazdu 3 MPS. Moćni četverocilindarski redni turbomotor, obujma 2,3 litre, najveće snage 260 KS pri 5500 o/min, te najvećeg okretnog momenta od 380 Nm pri 3000 o/min, pokazao se odličnim izborom.

Snagu s različitim gorivima mjerili smo na ispitnoj kočnici na Dastekovu dinamometru. S razlogom, jer dok je mjerenje snage kod većine drugih servisa tek hobi ili zabava, ovdje je to pravi posao. Svakodnevan i s velikim iskustvom. Snagu smo mjerili „na akceleraciju“, što je puno preciznije mjerenje od onoga na kočnici. Kod našeg mjerenja uvijek se pokazuje ista vrijednost, dok kod mjerenja obratnim načinom (kočenjem) više do izražaja dolazi utreniranost ispitivača nego stvarna snaga i moment. Dakle, naša su mjerenja itekako relevantna.


Odabrana goriva bila su Inin eurosuper BS 95, Lukoilov eurosuper 98 BS, OMV-ov eurosuper 100 BS carrera, Petrolov eurosuper 95 BS i Tifonov class eurosuper 95 BS. Recimo odmah da se sva goriva pretenciozno zovu BS, odnosno bez sumpora, iako to nije posve točno - samo imaju manji udio sumpora.

Goriva smo natočili u jednake kanistre označene isključivo brojevima, a sam voditelj testa nakon ulijevanja nije znao u kojem je kanistru koje gorivo. Dakle, apsolutna objektivnost i nepristranost. Uputili smo se u Remetinec do Auto-tima. Za početak smo iz mazde mehaničkim putem izvadili sve gorivo. Spretni su mehaničari odvojili crijevo iz spremnika te ga svaki put detaljno ispraznili. Budući da je postupak svaki put ponavljan na posve isti način, mogućnosti slučajne pogreške svedene su na minimum.


Toplo i sunčano jutro sa 21 celzijem do kraja dana se približno zagrijalo, pa su rezultati mjerenja okretnog momenta daleko ispod očekivanih. Umjesto standardno deklariranih 380 Nm, uspjeli smo samo u najboljem slučaju izmjeriti 350 Nm, što nije poražavajuće s obzirom na visoke vanjske temperature, kad turbomotori zbog vrućeg zraka tradicionalno ostvaruju lošije rezultate.


U našim mjerenjima zapravo nije bilo iznenađenja. Očekivali smo, prema dosadašnjem iskustvu i velikom broju parametara u koji neprestano imamo uvid, da su OMV-ova i Tifonova goriva nešto kvalitetnija, te znali da su Inina i Lukoilova slabija. Petrol je u određenoj mjeri bio nepoznanica, ali znali smo da ne može iskakati iz slabašnog regionalnog prosjeka. Javna je tajna da većina distributera goriva u regiji koristi Inina goriva u velikoj mjeri, pa ih onda dodavanjem aditiva mijenja. No, koliko su zapravo aditivi vrijedni i korisni, a koliko pitanje imidža po načelu rekla-kazala, teško je reći. Baš kao i kolika je korist pravilnog skladištenja i prijevoza te neprestanog sustava nadzora goriva od rafinerije do krajnjeg potrošača.


Ovako, na osnovi rezultata dobivenih mjerenjem snage možemo samo zaključiti da je Tifon najviše profitirao, OMV sitno podbacio, Petrol se uklopio u prosjek, Lukoil neznatno podbacio, dok je INA potvrdila negativne ocjene hrvatskog puka i završila - skroz straga!

 

Što je to Euro V gorivo?
Euro V bezolovni motorni benzin podrazumijeva benzinsko gorivo s dopuštenom količinom sumpora do 10 miligrama po kilogramu te potpunim zadovoljavanjem europske norme EN 228 i EN 590. Budući da je dosad količina sumpora u gorivu, prema staroj normi Euro IV, pet puta prelazila novu normu, razumljivo je da će aktualni sustavi za obradu ispušnih plinova dobiti novi smisao jer će im djelovanje biti znatno lakše.

Gorivo po normi Euro V namijenjeno je novijim vozilima koja imaju najmodernije sustave obrade ispušnih plinova, često u vidu uobičajenih filtara čađi ili moraju zadovoljiti zahtjeve norme Euro 5, odnosno u uputama za korištenje izričito je navedeno korištenje goriva sukladno europskoj normi EN 228.
Kod kvalitetnijeg je goriva važno znati da manji udio sumpora najviše utječe na učinkovitost ispušnog sustava, razinu emisije štetnih plinova, a posredno i potrošnju goriva, te trajnost sklopa motor-ispušni sustav.

Važno je napomenuti da našim cestama prometuje oko 1,4 milijuna automobila koji moraju voziti na goriva euro kvalitete ili tijekom vremena u uvjetima ozbiljnije eksploatacije može doći do ozbiljnijih problema, poput začepljenja katalizatora, njegova izgaranja, pa čak i veće emisije štetnih plinova no što je predviđena za određene modele.



Dipl. inž. Robert Špiranec, product manager u Mazda Motor Croatia d.o.o.
Mazda 3 MPS traži kvalitetno gorivo
Sve je tu jasno. Tvornički zahtjev glasi da pojedini novi motori traže isključivo gorivo Euro 5 kvalitete, pa je kod uvođenja nekih novih modela dvojbena bila raspoloživost goriva Euro 5 kvalitete u Hrvatskoj, bez obzira na to radi li se o dizelu ili benzinu. Na nekim motorima postoji prag tolerancije, odnosno neće biti nikakve štete ako se kraći period koristite lošijim gorivom, primjerice onim koje zadovoljava Euro 4 kvalitetu, dok drugi to neće „oprostiti“. Problemi će se prije svega javiti kod katalizatora, koji ne reagiraju najbolje na gorivo s više od deset ppm-a sumpora. U vrlo skoroj budućnosti svi će naši motori tražiti isključivo gorivo euro 5 kvalitete.

Prije svega zbog svojih visokih performansi mazda 3 MPS traži kvalitetno visokooktansko gorivo koje potpuno odgovara normama Euro 5.



Mario Šćetko, viši servisni savjetnik, Auto-tim
Slabo gorivo je veliki problem
Najveći problem vožnje s lošim gorivom je samozapaljenje, odnosno neželjeno detonantno izgaranje. Kod goriva slabije vrijednosti ono se uglavnom javlja prije gornje mrtve točke, kada klip još ide prema gore, što nerijetko rezultira velikom štetom na motoru. Najčešće strada klipnjača, zatim radilica pa klipovi i ventili. Takvi su skupi kvarovi češći na snažnim automobilima i na novim modelima koji traže snažno i čisto gorivo. Siromašnija smjesa je također problem koji se može riješiti boljim gorivom, čak i aditivima, koji povećavaju oktansku vrijednost te osiguravaju pravilnije izgaranje goriva. Oktanski broj uopće nije ono što svi misle. On je tu prije svega da čuva motor, a ne da mu daje snagu.

 















2011-09-05 13:31:59

Provjerite potrošnju goriva u odnosu na kvalitetu goriva.

2011-09-05 13:31:53

Provjerite potrošnju goriva u odnosu na kvalitetu goriva.

2011-09-05 13:31:45

Provjerite potrošnju goriva u odnosu na kvalitetu goriva.

2011-09-05 13:31:42

Provjerite potrošnju goriva u odnosu na kvalitetu goriva.


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: t-roc faroviegolfkvaplus continuousminibeannecklace an stop svijetlo tnovippassat mazda tuning seatsibizawfr koliko ulja ide u motor nissan cijena altenatora za renault uporedni testcivic sedan teretni program guma fiat panorama alfagt avensis td cjenik dijelova za vw polo sel northfacemenjacket,thenort coachkeychainwithenamelco renault megan grantour predupravljanje mazdaetuning blaupunkt fx citroen berling daevutico a class koliko ulja u motor fiat ulys porche canyonne testssuvtguma renaultkclioisport meganegtline automatik ili rucni autogume ljetne auto radio auto presvlake kerestinec rasvjeta automobila auto katalog auto igre auti na struju koliko ulja ide u automatski m auris hibrid audi tts cijena audi quattro and x=x audi q astra h caravan amortizeri za gepek vw polo amortizeri za gepek cordoba va alu felge alfa romeo jul alfa romeo gtt alfa romeo gt alfa romeo giuleta alfa gt