2012-11-03 , Autor: Marko Tomac, Slike: Marko Tomac
Bookmark and Share

Hoće li pojeftiniti ili neće? Donosimo istinu o novonastaloj situaciji s trošarinama na automobile. Istinu i tablice iz nacrta novog Zakona na kojima se tek treba raditi




Toliko buke nizašto! Na novinskoj konferenciji održanoj u Ministarstvu financija Slavko Linić i njegov tim došli su malo popričati, ali ne o novom Zakonu o posebnim porezima na motorna vozila već samo o njegovom nacrtu. Samo o prijedlogu o kojem će se još puno raspravljati i koji će ići na dva čitanja. Drugim riječima - tako skoro neće biti gotov. Govorilo se o istom onom nacrtu o kojem su se dnevne novine raspisale krajem listopada uvjeravajući čitatelje da će novi auti pojeftiniti s početkom 2013. godine. To je izazvalo toliku pomutnju da su čak i rijetki kupci novih automobila odlučili prestati ići u salone vođeni idejom da će za dva mjeseca kupiti puno jeftiniji automobil. E pa neće! Puno jeftiniji neće nikad, a malo jeftiniji ne za dva mjeseca.



Zapravo je nevjerojatno da ministar s novinarima može uspostaviti toliko lošu i krnju komunikaciju. Može, a u to smo se uvjerili i sami na posljednjoj press konferenciji. Tamo ga se pitalo koliko će biti jeftiniji novi auti - što je vrlo egzaktno pitanje - a on ničim nije jasno objasnio, pa mnogima čak i ponovio, da se to zasad ne može točno izračunati. Sve je još u zraku. Mogu se napraviti odokativne projekcije, ali opet samo na temelju nacrta Zakona, pa bi i te procjene bile potpuno netočne.
Naime, auti ionako svake godine poskupljuju paralelno inflaciji. A osim toga, postoji desetak razreda za nove trošarine na osnovu CO2, pa se eventualno može postaviti pitanje - koliko će pojeftiniti neki konkretan model ili razred (recimo auto s emisijom CO2 od 101 do 110 g/km). Ali ne, dnevne novine tragaju za senzacijom i donose zaključke samo kako bi imale jaki naslov. Realnost je sasvim drukčija, a mogli bi ju opisati ovakvom. Najprodavaniji auti, dakle oni od 80 do 150 tisuća kuna će poskupjeti od 100 do 300 eura. To zaključujemo jer su upravo toliko poskupjeli na slovenskom tržištu kad su uvedene CO2-trošarine. Ali, da li je to zapravo važno kad zastupnici daju popuste i do 35 tisuća kuna. Daju besplatne zimske gume ili metalik lak koji vrijedi više.



Također, možemo zaključiti da je upravo sad vrijeme za kupnju snažnih auta s visokom emisijom CO2 jer će baš oni osjetno poskupjeti kad novi Zakon stupi na snagu. Naime, ideja usklađivanja s Europskom unijom jest povećati namete na skupe i rastrošne modele, a smanjiti na moderne i štedljive. Dakle - evo naslova - svi trkom u salone po sportske aute. Kakva bi to naslovnica bila...



Svi su se uhvatili i prijedloga koji kaže da će auti s dizelskim motorom i emisijom CO2 ispod 85 grama CO2 biti oslobođeni trošarina. Pitao sam ljude da nabroje nekoliko takvih modela - nisu imali pojma. To su rijetki modeli poput Kije Rio 1,1 CRDI ili novog VW Golfa BlueMotion. Ma nije ih ni desetak na tržištu. Eto zato to uopće nije toliko važno, a i zbog toga što će slijedeći razred od 85 do 90 grama CO2 imati trošarinu od svega 1 posto. Odnosno, to je zasad samo prijedlog. O čemu onda zapravo pričamo? S obzirom koliko će auti poskupiti sljedeće godine zbog inflacije i svega ostalog lako je moguće da smanjenje trošarina cijenu samo zadrži na istom nivou.

 Trošarine na vozila
s dizelskim motorom
 
   Trošarine na benzinske
te plinske modele
 
 Emisija CO2 (g/km)  Trošarina (%)    Emisija CO2 (g/km)  Trošarina (%)
 do 85  0    90 do 100
 1,5
 85 do 90  1    101 do 110  2,5
 91 do 100  2    111 do 120  3,5
 101 do 110  3    121 do 130  7
 111 do 120  4    131 do 140  10
 121 do 130  8    141 do 160  13
 131 do 140  11    161 do 180  15
 141 do 160  15    181 do 200  17
 161 do 180  17    201 do 225  19
 181 do 200  19    226 do 250  21
 201 do 225  21    251 do 300  27
 226 do 250  27    preko 301
 29
 251 do 301  29      
 preko 301
 31      

Hrvatski su političari još jednom nastupili nepripremljeni, a također je pitanje i kakvim se ljudima okružuju. Jer, ne mora Linić znati sve o hibridima - ali mora imati čovjeka koji to zna. A onda su tu i novinari koji željni naslova pišu još veće gluposti. Zaključno, trošarine neće utjecati na cijenu auta sve do 1. srpnja 2013. godine. Promjene će uslijediti tek nakon što novi Zakon stupi na snagu, a ni tad se neće dogoditi da model od 100 tisuća kuna pojeftini na 90 ili 95 tisuća kuna. Odakle vam uopće takva ideja?

 Porezna osnovica u kn  Trošarina (%)
 0 do 50.000  6
 50.000 do 100.000  6,5
 100.000 do 150.000  7
 150.000 do 200.000  7,5
 200.000 do 250.000  8
 250.000 do 300.000  9
 300.000 do 350.000  10
 350.000 do 400.000  11
 400.000 do 450.000  13
 450.000 do 500.000  15
 500.000 i više
 17


Napisana je još gomila nepromišljenih stvari o rabljenima, ali ne trebate se zamarati niti time jer to je tek gruba osnova za Zakon koju treba provjeravati, dorađivati i usavršavati. Uostalom - čak je i sam Linić rekao - svi prijedlozi su dobrodošli. Kao da mi nemamo pametnijeg posla, a i što bi njegov tim onda radio? Ne odgađajte kupnju auta, ako možete - kupite si ga i vozite. Jer, oni neće ubrzo pojeftinili, ako uopće pojeftine, a ako nitko ne kupi auto do kraja godine - desit će se neviđeni kraval.







Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: koje ulje ide u suzuki vitaru opel tuning show karlovac motorno ulje za ford focus test zimskih guma suv test svejetala cjenik novih automobila yamahatanfolyam seat ateca vwjgolf-vodicbzatkupnju seat ateca suble alfaeromeolgiluetta damier azur small ring agenda mercedes e klasse godina rabljeni mercedes e opelvektra i a klase isplativostdizela mercedes m testamalihtautomobila zimske gume kupnja zimskig guma zimske gume honda crv paul dacia test cjenapvwtpassatagcc punto gt fabia rs chevroleticruz best cars dijelovi za jeep cherokee trakcija activeoparkwassist sport-ute bandwagon chevroletiorlando pegla cjenik ford servisa lipo brigestone zr mazda vsi prodani automobili noviakiaesorento eco tiguan track soda gorivaipromjene nissan motorno ulje skoda citigo suzuki ignis golfvspolo