Autokreso
Autokreso
2010-10-29 , Autor: Maša Foretić
Bookmark and Share

O pravoj ulozi ekoloških guma uglavnom se samo naklapa - svi znaju da postoje ili da u pravilu smanjuju otpor kotrljanju, ali gotovo ništa više


 

 

 Continental Eco Contact EP

Francuski gumarski gigant Michelin nedavno je iznio optimističnu milijunsku računicu - kad bi sva vozila na svijetu koristila ekološke gume sa smanjenim otporom kotrljanju, putem uštede energije emisija CO2 smanjila bi se 50 milijuna tona. Puno ili malo?

 

Pozabavimo se najprije brojkama. Europska unija trenutačno godišnje emitira oko 8500 milijuna tona CO2, a usprkos smanjenju u nedavnoj prošlosti, brojke su svejedno lošije nego ikad prije u 40 godina mjerenja. Međunarodna agencija za energetiku IEA nedavno je u Londonu prikazala nove projekcije za globalnu emisiju stakleničkih plinova. Za prošlu godinu procijenjeni pad je oko 2,6 posto, što je prije svega posljedica recesije. Ujedno, to je i najveći pad od naftnog šoka iz 1981. godine, pa možemo zaključiti da velike ekonomske depresije barem povoljno utječu na okoliš.

 

S druge strane, posve je jasno da značajna stopa ekonomskog rasta u Kini ili Indiji automatski znači i veći rast stope zagađivanja. Najmanje 50 milijuna tona CO2 znači i polovicu ukupnog automobilskog prometa u Njemačkoj ili, ako vam je lakše, 20 milijuna litara goriva koje nije trebalo biti potrošeno.

 

 

 Bridgestone Ecopia EP

 

Dakle, ekološke gume imaju smisao. To više nije samo mozgalica za mudre. Gume koje štede gorivo ne zagađuju, pa svi proizvođači na one s nižim otporom kotrljanju stavljaju takva imena. Ima i laži, pa su neki nazivi koji upućuju na štednju na pogrešnim gumama. Svega je tu puno, ali svejedno ostaje činjenica da se pri današnjem „kotrljanju“ troši puno manje energije.

 

Auto motor i sport mjeri svaki otpor kotrljanju gume koji se temelji na mjerenju važne uloge pri različitim brzinama. Iz toga je vidljivo koliko je kilovata potrebno za svladavanje otpora. Sam otpor, inače, ne ovisi samo o temeljnom dizajnu, nego i o širini guma, njihovoj napumpanosti te ritmu vožnje. Vrijedi i jednadžba po kojoj se otpor kotrljanju povećava s povećanjem kvadrata brzine.

 

Usporedba ekoloških guma s konvencionalnim konkurentima najbolje je završila za GoodYear Efficient Grip. U široko rasprostranjenoj dimenziji 205/55 R 16 za održavanje brzine od 120 km/h za svaki je kotač potrebno samo 0,94 kW, odnosno 3,76 kW za sva četiri kotača, što je pak prevedeno (u sasvim razumljive mjere) 5,11 KS. U slučaju potrebe za bržim putovanjem povećanje te vrijednosti je značajno, pa se otpori „ponašaju“ kao da, primjerice, u gumama nema dovoljno zraka. Usporedbe radi, GoodYear Opti Grip, sasvim u skladu s imenom, nudi najbolji mogući kontakt s podlogom, što znači i veći otpor kotrljanju, pa mu za istu brzinu u istim uvjetima i u istoj dimenziji treba nešto više - 4,48 kW ili 6,1 KS.

 

 

 Dunlop SP Fast Response

U gumarskoj industriji često se barata takvim vrijednostima, a često se i procjenjuju. Koeficijent otpora zraka i otpor kotrljanju važne su vrijednosti koje zajedno iznose 0,9 za dobre gume, te 1,1 za nešto slabije. Desetpostotno poboljšanje ispitnog indeksa oba otpora može smanjiti potrošnju 1,6 posto - odnosno automobil koji troši osam litara nakon primjene takvih eko-zadaća trošit će prema računici 0,16 litara manje.

 

Te vrijednosti ipak su puno lošije od rezultata koje sam vozač može postići svakodnevnim skromnijim pristupom vožnji. Međutim, i takav je mali napredak važan svakom proizvođaču automobila. Ne samo zbog svih grama CO2 koji se svakim danom sve preciznije broje, ni zbog ekoloških čimbenika, nego zbog povoljnijeg poreza za ekološki osviještena vozila, te dodatnog učinka koji stvaraju vozila s manjim emisijama CO2.

 

Stvaranju dojma eko-gume pomaže i višak zraka u njoj. Ne moraju biti kao kod zrakoplova napumpane na za automobile nezamislivih 16 bara, ni na biciklističkih sasvim prikladnih osam bara. Dovoljan je samo maleni porast.

 

Doduše, treba znati da kod tvrđe napumpanih guma ne trpe samo one, nego i ovjes. Povećanjem pritiska moguće je smanjiti otpor kotrljanju čak 15 posto, što je pak pogubno iz perspektive udobnosti i voznih karakteristika. No, tko gume napuše samo 0,3 bara više, moći će živjeti bez tako malo komfora, a dobit će i mjerljivo smanjenje otpora kotrljanju. Istim se načelom rukovode, primjerice, i u VW-u, jer svim korisnicima vozila BlueMotion daju preporuku o pumpanju guma 0,3 bara više nego prije.

 

 

 Michelin Energy Saver

Što bi onda proizvođači automobilskih guma trebali učiniti da bi optimizirali otpor kotrljanju? Promijeniti postulate proizvodnje guma te početi koristiti što laganije materijale, ali i posebne gumene smjese koje već naginju silikonskim materijalima. Michelin s energy saverom ide i korak dalje pa na novim gumama, umjesto uobičajenih osam milimetara profila, nudi samo sedam. Radi smanjivanja otpora.

 

Dolazimo i do mokrih podloga. Pri mjerenju otpora kotrljanju sve je važno. Čak i vlažnost koja daje sigurnost. Najbolje prianjanje na mokroj cesti dijametralno je suprotno pojmu mokre ceste pa, kako tvrde Michelinovi istraživači, ta kontradikcija nikad neće biti riješena. Svejedno, gume za mokro približavaju se uvjetima na mokroj cesti. No, prema našim testiranjima, ta teorija još nije potvrđena. Najkraći put kočenja još se ne može izvesti na mokroj cesti, jer gume za minimalne otpore kotrljanju još nisu stvorene.

 

Tu im je negdje i kraj razvoja, jer smanjivati daljnju emisiju CO2 znači i smanjivati sigurnost. Daljnje smanjivanje otpora kotrljanju neće proći kod vodećih proizvođača guma. U tom su smjeru najavljene i nove oznake razine otpora kotrljanju. Prema direkciji Europske unije, planirane su za 2012. godinu, a na njihovom će temelju kupci moći birati od gume A, koja se smatra dobrom, do gume E, koja nije dobra.

 

Gume će se u budućnosti izravno mijenjati. Čak i izgledom. Visoka i uska guma najbolje će se pokazati smanjivanjem otpora kotrljanju. U stvarnosti to znači da će mali automobil imati dimenzije 115/65 R 15, dok će na srednjem stajati 205/50 R 21. To su prilično realne mogućnosti za energetski učinkovitiju budućnost.

 

 

 

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar Prijava >


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: alfa romeo gtt eurodiesel tacuma redizajnirani seat leon exeo zablude lagerfeld outback crijevo prometne latitude nubira renault clio sport fordafocusetest honda civic test rabljenog subaru legacy honda accord aerodeck crijevo za hladnjak za opel as mitsubisi kompresor autogume ljetne usporedni.testezadnjiupogonki ugg boots rabbit fur chestnut europskaunija volkswagen up ovjes lizzy megane kupe subaru forester dizel skodayetti testtpolo test rabljenog hyundai gett staklo accord tourer chery zamjena lanca renaultscenic trekking zavjesice za snijeg nova octavia testkaravana mercedeslae vwgolfdizajneri hondapmazda mitsubishi galant aveorsedan christian louboutin louis jewe izbornmetalikrboja wvrpolo aveo sedan cadillac