Autokreso
Autokreso
2017-07-02 , Autor: Thiemo Fleck
Bookmark and Share

Od kompjutora do ceste - u prve prototipove novog modela guma i danas se ugrađuje iznimno mnogo ručnog rada. Većina ih počiva na metodi pokušaja i pogrešaka




‘Ne reži tako duboko’, upozorava Janni i nastavlja: ‘Oštetit ćeš karkasu!’ Janni sigurno zna. Mora znati, jer Grk je jedan od 17 profesionalnih rezača profila u istraživačkom centru Continentala. Šara koja se urezuje u profil je, kao i prije, pitanje iskustva u izradi prototipova guma. Samostalni pokušaj je dokazao da alat sam po sebi ni izbliza nije dovoljan. Potrebna je vještina i iskustvo da bi se iz glatkog gumenog odljevka izrezali kanali. Alat, poznat kao nož, izgleda kao blanjalica za drvo s izmjenjivim grijanim noževima raznih oblika. Prema potrebi se odabire nož oblika U ili V, a za osobito široke kanale i pravokutni.



Ravnomjerno zakrivljene lamele predstavljaju poseban izazov. Da bi se od snažno lamiliranog profila izrezala šara kompleksne zimske gume, potrebno je i do 40 sati rada. ‘Čak i ako ručno moramo izrezati kompletnu količinu probnih zimskih guma, to je još uvijek jeftinije od strojne proizvodnje za tako male količine’, pojašnjava Burkhard Wies, voditelj razvoja guma za osobna vozila u Continentalu.


No, prije nego što nova guma završi pod nožem, mora proći neke razvojne korake. Prvo se definiraju ciljevi - radi li se o zimskoj, ljetnoj, sportskoj ili gumi niskog otpora kotrljanja. O tome ovisi konstrukcija karkase, bočnog zida te mješavina gazne površine.


Usporedo s time nastaje profil od uzdužnih i poprečnih lamela. Ciljevi su međusobno oprečni, za dobru stabilnost u zavojima i dobro kočenje bi dodirna površina između gume i ceste trebala biti što veća. Za dobro odvođenje vode i sprečavanje akvaplaninga se traži upravo suprotno - tad su duboki i široki kanali prednost. Kod zimskih guma se lamele dodatno grupiraju u blokove. Dok se kod ljetnih guma samo rubovi profila skrbe za držanje podloge, kod zimskih guma se korištenjem lamela broj tih bridova višestruko umnaža.


Bridovi koji su važni za uzdužnu silu postavljeni su poprečno i kad bi se poredali jedan do drugog, nastala bi traka duga više od 2,5 metara. Dužina bridova nije jedina koja određuje vučnu silu, već i njezin oblik i smjer. Ako su ti bridovi postavljeni primarno poprečno, poboljšava se vučna sila i kočenje. Uzdužno postavljeni bridovi poboljšavaju bočno vođenje i odziv gume na zapovijedi upravljača. Koso postavljeni bridovi valovitog oblika ili u cik-cak formi, najbolji su kompromis.


Koliko god se uzdali u lamele, one same nisu dovoljne. Ako su im bridovi ravni, one se uvijaju u svim smjerovima i to nam nimalo ne pomaže. Zato smo razvili tzv. adaptivne sinusoidalne lamele koje se pod opterećenjem povezuju i ukrućuju. Tako profil unatoč mnogim urezima ostaje stabilnog oblika i pod opterećenjem. Izazov je pronaći optimalnu ravnotežu između prianjanja i čvrstoće blokova.


Guma je iznimno kompleksan proizvod i moj pokušaj rezanja profila je doslovce grebanje površine. Nož urezuje eksperimentalne šare u novu mješavinu koja se upravo razvija za auto sa stražnjim pogonom. Uzdužni urezi za dobro vođenje prednje osovine, poprečni urezi za dobru trakciju stražnje osovine. Kao u stvarnom životu, najprije je profil razvijen i isproban na računalu koje vrti simulacije te optimira predložen izgled, potom se gotov oblik tiska na šablonu te prenosi na gumu koju valja izrezati. Vrijeme je za nož.


Ako se radi o velikom broju guma, taj posao odrađuje robot za urezivanje profila. ‘No, za vrijeme potrebno da se uređaj programira ručno, možemo urezati dvije-tri gume’, upozorava Reiner Hein, voditelj Odjela za urezivanje eksperimentalnih šara Continentala. Godišnje iz njegovog odjela izađe oko 2000 guma i gotovo sve imaju različite namjene i ciljeve - testiranja po snijegu, mokroj i suhoj podlozi. Jedan set ispitnih guma može izdržati više od 160 sati testiranja. Tijekom testiranja se šara može modificirati već nakon nekoliko kilometara. Važan je samo rezultat. Njega isporučuju testni timovi koji širom svijeta u realnim uvjetima isprobavaju te gume. Što prije se dođe do spoznaja o novim konstrukcija, to bolje jer jednom kad se guma počne proizvoditi, svaka je promjena iznimno skupa.


Ispitne su gume sad montirane na BMW serije jedan. Kako se i očekivalo, snažno grizu u snijeg i led te suvereno vode auto kroz zavoje, ali kočenje i držanje pravca razočaravaju. BMW snažno preupravlja što je zabavno, ali u svakodnevnom životu neprihvatljivo. U svakom slučaju, dobro je što postoje ovi testovi.








Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: maraton test opel astra smartcdi koliko ulja ide u motor caddy rover evoq select neutral renault scenic largervimagetultraeshortichoco vwnoviceti pritisak u gumama fiat grande northtfacearealization,northyf tank najskuplji auti d suzukiaalto skodarrapid hyundaistucson uggsundanceboots,chestnutu autozubak u nagradnoj igri magane datum iylaska jet force test auto guma- unknow opel ampera nissannote active radilica renault laguna testugradskihiautainapsnije uggroxyshortbootslightpin renault laguna renault laguna test auto guma- unknow zubak auto najmanji renault laguna honda cr-z koliko ide ulja u motor fiat christian louboutin jean paul renault laguna golfnsdi kao ni jedan drugi seatkaltea elektro turbopunjac remek djelo mladog podravca renault latitude test autosjedalica golf highline fordmax wwturan rabljena vozila dijelovi za seat altea xl koliko stane motor olja u reze