Autokreso
Autokreso
2010-11-05 , Autor: Marko Tomac
Bookmark and Share

Automatski mjenjači u malim automobilima sve donedavno obavezno su značili i višu potrošnju, ali novi sustavi mijenjaju stanje stvari. Novi CVT-mjenjači i oni s dvostrukom spojkom donose više agilnosti, udobnosti i ekonomičnosti


 

Mali automobil, mali motor i klasičan automatski mjenjač jednostavno ne govore istim jezikom ili barem ne onim koji bi vozač želio razumjeti. Dokaz je i vrlo mali udio automatskih mjenjača u gradskim modelima od samo nekoliko postotaka.


Problem nije samo jedan. Mali motori su prilično neučinkoviti, tu su i gubici na pretvaraču momenta, ali i vrlo loš osjećaj u vožnji koji smanjuje komfor. Na koncu, osjetno su lošije i performanse, a potrošnju goriva čak i EU-norma deklarira 20 posto višom. Pa tko bi onda želio voziti gradski auto s automatskim mjenjačem? Pogotovo jer je još i skuplji od onog s ručnim. Nitko, ali i to će se uskoro promijeniti.

 

 


Budućnost klasičnih automatika zamračila je činjenica da se vrlo teško mogu kombinirati sa sustavima start-stop, koje će s vremenom dobiti 90 posto modela na tržištu. No, stručnjaci predviđaju da će se udio automatskih mjenjača u idućih pet godina utrostručiti. Ali, pogađate, neće to biti klasični četverobrzinski automatici, nego moderni CVT-mjenjači i oni s dvostrukom spojkom koje su proslavili modeli koncerna VW.


CVT-mjenjač bez klasičnih stupnjeva prijenosa još čeka usavršavanje, pa će po svemu sudeći mjenjači poput DSG-a uzeti primat na tržištu. Njihov najveći problem još je previsoka cijena jer je nerealno očekivati da kupac na autu od 10 tisuća eura doplati još 2000 za automatski mjenjač, pa bio on i najbolji. Ipak, ugradnja u sve više modela smanjuje cijenu sustava poput DSG-a, pa je samo pitanje vremena kada će i „dvostruke spojke“ postati dostupne svakome.

 

 


Mjenjači s dvostrukom spojkom ne narušavaju performanse, a mogu biti čak i štedljiviji od konvencionalnih ručnih mjenjača. S njima su minimalizirani gubici snage i inercijska usporavanja vozila jer se stupnjevi mijenjaju gotovo trenutačno. VW više nije usamljen s ponudom takvih mjenjača. Već dogodine na tržištu SAD-a počinje prodaja Forda Fieste sa šestobrzinskim „powershiftom“, pa i četverobrzinski Fordov automatik napokon odlazi u anale. Šestobrzinska automatika s dvostrukom spojkom zaokružit će priču o sportskom pedigreu Alfe Romea Mita, a kasnije uljepšati i druge talijane. Cuore Sportivo s dvije spojke brzine će izmjenjivati u samo 0,2 sekunde, a i potrošnju će smanjivati 0,1 litru.

 

 


Automatizirani ručni prijenosi, odnosno mjenjači koje najčešće zovemo robotiziranima, nisu doživjeli svoj vrhunac. Takve sustave koristi Citroën, ali je najpoznatija ugradnja u Smartove. To sve govori. Robotika kao rješenje nije loša jer koristi provjerenu upravljačku tehnologiju i oslanja se na koncepciju ručnih mjenjača, ali… Komfor vožnje s tim mjenjačima vrlo je nizak. Izmjene traju predugo i dolazi do velikog praznog hoda, što čak uzrokuje „klanjanje“ vozila. Prostora za napredak ima, pogotovo ako DSG-i ne zažive u mini vozilima. Zašto? Situacija je jednostavno takva da klasični automatici, čak ni usavršeni, nikada neće stići do malih motornih prostora u gradskim autima. Preveliki su da bi se ugrađivali pored poprečno postavljenih četverocilindarskih motora, pa su još i preskupi.


S druge strane, ne treba okretati glavu ni od velikog napretka automatskih mjenjača. Najbolje primjere daje ZF-ova automatika sa sedam i osam brzina u Jaguarovim i BMW-ovim modelima, a respektabilan je i Lexusov automatik s osam brzina. Ipak, kao što smo rekli, to će do daljnjeg ostati rezervirano samo za višu i luksuznu klasu.

 

 


Vožnju bez izmjene brzina u malim autima donijet će bezstupanjski CVT-mjenjači. Vrlo su popularni na malim automobilima u Aziji, a svjedoci smo i njihove ugradnje u nova hibridna vozila, koja na svoj način također prikazuju budućnost. Ideja CVT-mjenjača fantastična je zbog glatkoće izmjena prijenosnih omjera i mogućnosti stalnog rada u optimalnom području.


Kod njega, nakon što se postigne željena brzina, spuštanje okretaja ne znači i „cukanje“ ili nagli pad okretaja. Sve je vrlo tečno i komfor je na najvišoj razini. Dosad je u jeftinijim izvedbama problem stvarala buka, koja raste s okretajima, no čini se da će se i to uskoro riješiti. Najviše razloga za nadu daje Nissan, koji će s novim modelom Micre sljedeće godine predstaviti i najnoviji CVT-mjenjač respektabilnih karakteristika.

 


Naime, Nissan je uspio stvoriti konusna vratila povezana lančanikom koja će dopuštati prijenos od čak 7,3:1 s integriranim overdriveom, a to je gotovo dvostruko više od odnosa u ručnim mjenjačima. Što to znači? Jednostavno, vožnja pri visokim brzinama bit će ostvariva pri još nižim okretajima, odnosno, potrošnja će sigurno biti niža. Takav odnos prijenosnih omjera otvara zaista brojne mogućnosti.











Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: the north face denali jackets business cup mirvozimo.one atestaberlingokxtr opelgvektra zimske gume honda crv opel insignija% opel insignija% opel insignija% opel insignija% coach outlet store new% vibracije ice nissannavara koje ulje ide u motor seat cijene servisa citroen calbra kompaktsuvmastertest kiascarnival honda acord kraljevi preradayou toub hr test landroverfreelandler citroen c zero novi kia sorento corsacoloredition renault twizy karl benz logan roomster logan roomster kontrola kvaliteta dizela montizerizaastru christianlouboutinaltanodo usporedba downsizing motora poluosovina na grand vitari lagunaucoupebgt renault dizne miniscountryman seat test logan roomster ford kuga testovi testohjundaizelantra atra vs megane land cruser koliko ulja ide u motor toyota suzuki eco tour osijek monovolumen dakarvtoyotajehi-lux priotisakugumikiacarnival land roveer evoque convertible ulje marcedes a