Autokreso
Autokreso
2009-11-04 , Autor: Marko Tomac
Bookmark and Share

Čemu stvarati revolucionarne hibride kad je primjenom znanja na usavršavanje manjih sustava lako postići čuda - i to na jeftiniji način. Dobar je primjer kompresor koji pokreće električna energija


Naravno, sustavi poput VTES-a nisu ograničeni samo na ekonomičnost kao cilj. Na račun potrošnje moguće ih je upregnuti i u lovu na snagu, na račun potrošnje
Naravno, sustavi poput VTES-a nisu ograničeni samo na ekonomičnost kao cilj.
Na račun potrošnje moguće ih je upregnuti i u lovu na snagu, na račun potrošnje

Stara poslovica kaže - više zraka za motor znači i više snage, pa je ugradnja turbopunjača ili kompresora najjasniji i najkraći put do boljih performansi. No, i turbopunjač i kompresor za sabijanje zraka snagu crpe iz motora, pa je ideja o turbopunjaču koji pokreće zasebni elektromotor itekako zanimljiva. O njoj se priča već petnaestak godina, a tvrtka Controlled Power Technologies učinila ju je dostupnijom i zanimljivijom nego ikad dosad. Zbog novih karakteristika koje električni turbo daje motoru inovativna tvrtka je proizvodu dala ime VTES ili variable torque enhancement system.

Temelj ideje oslanja se na tezu da, za razliku od klasičnih oblika prenabijanja, elektromotorom pogonjeni turbopunjač radi neovisno o brzini vrtnje motora, a to, naravno, već u startu „novoj“ ideji daje jednu veliku prednost. Klasični turbopunjač i kompresor pri nižim okretajima gotovo su neučinkoviti, moraju čekati da najprije motor postigne više okretaje, dok „el-turbo“ uvijek može početi s prednabijanjem.

Sve je jednostavno, a trebaju vam jedino mali set baterija i 12-voltni alternator
Sve je jednostavno, a trebaju vam jedino mali set baterija i 12-voltni alternator

Nadalje, treba imati na umu da se u novije vrijeme turbine povezuju sa sve manjim motorima, odnosno da je konstruktorima kao nit vodilja zadana prije svega ekonomičnost. Toga su svjesni i u kompaniji CPT, pa nije čudno što stoje iza slogana - što vrijedi ekonomičnost bez performansi. Dobar primjer je jedan 1,2-litreni turbomotor, pravi moderni izdanak „downsizinga“ s performansama i ekonomičnošću kao ciljevima. Dakle, ako se na taj motor implementira sustav VTES, pri brzinama ispod 3000 o/min doći će do 50-postotnog porasta okretnog momenta. Naravno, jer tada klasični turbopunjač još ne može doći do izražaja. Prednosti električne pomoći očite su i kasnije, a najvažnije je što za manje od sekunde više od 90 posto okretnog momenta postaje dostupno u svakom trenutku vožnje.

Dobar je primjer i spajanje sustava VTES s klasičnim 1,6-litrenim atmosferskim motorom bez ikakvog oblika prednabijanja. Mjerenja su pokazala da je ubrzanje od 70 do 100 km/h s tvorničkih 18 sekundi s VTES-om spušteno na samo 11 sekundi, a to je u rangu dvostruko snažnijih motora. Dobar rezultat je očigledan i na primjerima drugih motora, no to zapravo uopće ne iznenađuje jer je ovisnost krivulja snage i momenta o brzini vrtnje motora i mogućnostima dovoda zraka oduvijek postavljala ograničenja. El-turbo svojim radom neovisnim o radu motora uskače upravo među te fizičke odnose.

Shema spajanja VTES-a u sustav prednabijanja. Serijski s kompresorom turbopunjača
Shema spajanja VTES-a u sustav prednabijanja. Serijski s kompresorom turbopunjača

El-turbo je najjeftiniji oblik mikrohibridnog rješenja koji licemjernoj „zelenoj autoindustriji“ baca rukavicu u lice. Čemu se patiti s izradom velikih hibrida i kompliciranim spajanjem elektromotora između klasičnih motora i mjenjačkih kutija kad su rezultati vrlo slični, a baterije i svi drugi problemi puno manji. Cijenu je bolje i ne spominjati. Dakle, recimo da je najproblematičniji dio dovoda zraka tijekom prvih 10 ciklusa rada motora, dok još nema opstrujavanja zraka oko automobila i motor nije postigao gotovo nikakvu vrtnju. Možda je dovoljno reći da će elektromotor s niskoinercijskim kompresorom od 0 do 70.000 okretaja ubrzati za manje od 0,3 sekunde. Naravno, prednabijanje će već tada biti ostvareno, a to će dopustiti i turbopunjaču da uzme zamah i počne puniti svojim maksimalnim tlakom. Upravo iz tog razloga nije čudno što tvrtka CPT preporučuje vezanje VTES-a upravo s motorima koji već imaju turbopunjač.

Kod motora klase 1,2-litrenog turbaka ugradnja VTES-a manifestira se kao potpuna eliminacija turbo-rupe ili u obliku 25 kW više snage na radilici ispod 3000 okretaja. Drugim riječima, ugradnja VTES-a čini se puno isplativijom od ugradnje 20 KW snažnog velikog elektromotora, pogotovo jer je el-turbu potreban samo 12-voltni alternator i ponešto malih baterija.

Smislenost ugradnje VTES-a pokazala se i u spoju s turbodizelskim motorom, ali ne samo u vidu bržeg odaziva na gas pri nižim okretajima. Zabilježeno je značajno smanjenje čađi i drugih čestica u emisiji ispuha. Udio CO2 smanjen je 10 posto, što je jako puno s obzirom na cijenu investicije.

Da zaključimo slikovito. Motori najviše troše pri ubrzavanjima, a sustavi poput VTES-a skraćuju ih ne uzimajući snagu motoru kao što to čini kompresor. Budući da ubrzanje traje kraće, brže je postignuta željena brzina, pa je potrošnja - u skladu s tim - niža.



Mali atmosferski benzinski motor

13 posto niža emisija CO2 bez gubitka performansi
40 posto povećan okretni moment

1,2-litreni turbomotor

50 posto povećana krivulja momenta pri nižim brzinama
25 kW više snage na radilici ispod 3000 o/min
87 posto okretnog momenta dostupno za manje od 0,3 s
20 posto potencijalno niža emisija CO2




VTES Performanse

Maksimalni tlak prednabijanja     1,45 bara
Maksimalna brzina vrtnje      70.000 o/min
Vrijeme ubrzanja                        <350 ms
Vršna snaga                                  1,7 kW
Radna temperatura          od 40 do 125 °C






2009-11-30 22:51:27

zanima me gdje se moze nabaviti taj el-turbo
i koja mu je okvirna cijena
pa eto ako tko ima kakvih spoznaja o tome neka javi

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar Prijava >


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: cijene novi renault koleos lamborghini aventador matrix subaru trezia radnoemjesto turbo zeta gumeausporednidtest sandero stepway digitalni.okrvit chevrolet epica opruge lancia kappa kalendar ugradnja dizel motora za merce usporedba: mercedes cla vs e smart cdi gume ljetne mitsubishi spase renault twizy preradeahrvatskirkraljevisprer tiffany open wave engagement r peugeotrexpert renultcmegane p zero rosso unico filter minidiesel autoukatalog renaulttwingogordini izbor auta godine usporednicteststoyotanavensis cheaplingerie,buysexylinge osvoji swift glasanje ford triumph bonneville mazdattuning christian louboutin louis jewe plava suzuki vitara s mitsubishi evo rolls-royceghost alfa romeo gtt test rabljenog alfa mito zamjenskahaubazaauditt onzboard ford galaxy mercedestvaneo renault twizy igor jakopec nissan qaschaqai cijena dijelova cjenik zamjenskih dijlova za r koliko ulja ide u multitronic