2009-09-29 , Autor: Neven Novak
Bookmark and Share

Testirali smo snage dizel-motora s gorivima triju naših najvećih distributera naftnih derivata - Ine, OMV-a i Tifona - a pokazalo se da OMV-ov premium diesel BS pruža najviše snage i okretnog momenta, ali i da su razlike vrlo male, pa se snaga i okretni moment razlikuju oko 5,5 posto



Koliko puta ste se zapitali kakvo je gorivo koje ste natočili u svog skupo plaćenog ljubimca na četiri kotača, i našli se pred dilemom točiti na ovoj ili onoj pumpi ne bi li motor bolje radio, jače vukao i manje trošio? Ovaj put odlučili smo izmjeriti razlike u snazi i okretnom momentu nakon dolijevanja u spremnike premium dizelskih goriva s benzinskih crpki triju najrasprostranjenijih dobavljača u zemlji. Ispitali smo Inin eurodizel, Tifonov class eurodiesel BS te OMV-ov premium diesel.

Mjerenja su pokazala da dvojba uistinu može postojati, a posebno kod jačih dizel-motora, iako se mora priznati da razlike nisu velike - do 8,2 KS, odnosno 15,1 Nm. Za usporedbu smo odabrali najkvalitetnije proizvode tih triju proizvođača koji bi trebali odgovarati modernim common-rail dizelima kakvi se ugrađuju u današnje nove modele. OMV-ov i Tifonovi dizel zadovoljavaju najnovije i najoštrije norme Euro 5, koje su u Europi stupile na snagu početkom ove godine, dok Inin eurodizel zadovoljava generaciju starije norme Euro 4, koje vrijede u Hrvatskoj.

Za testiranje smo odabrali dva moderna common-rail dizela iz dvije najrasprostranjenije klase. Fiat grande punto 1,3 JTD s tvornički deklariranih 75 KS i 190 Nm okretnog momenta te renault lagunu GT s dizelskim motorom 2,0 dCi, koji prema tvorničkim podacima razvija 178 KS i 400 Nm okretnog momenta. Mjerenja snage obavili smo u AMC-ovom centru sigurne vožnje u zagrebačkom prigradskom naselju Mićevcu, gdje je jedan od najmodernijih uređaja za mjerenje snage motora (motorna kočnica) MAH LPS3000.

U vrijeme mjerenja grande punto je skupio oko 32.000 km, a redakcijska maratonka laguna GT grand tour prešla je 45.000. Iako se na našim prethodnim mjerenjima pokazalo da kod nekih proizvođača stvarna snaga motora nadmašuje deklariranu, to za ovo mjerenje nije bilo relevantno, jer smo mjerenja obavili u istom danu, dakle u istim uvjetima i s ista dva automobila. Jedina je razlika bila u pumpama na kojima smo kupovali goriva, koje smo pak odabrali nasumce, što ne bi smjelo utjecati na razliku u kvaliteti goriva, jer bi trebalo biti identično na svim stanicama istog dobavljača (iako to često nije slučaj, ali to je predmet druge priče).


MJERENJA


SNAGA (KS)

   INA OMV
TIFON
   eurodizel  premium diesel BS
 class eurodiesel BS
 Laguna GT 2,0 dCi
 179,2  187,4  182,9
 Grande punto 1,3 JTD
 78,3  79,1  78,1



OKRETNI MOMENT (NM)

   INA OMV
TIFON
   eurodizel premium diesel BS
 class eurodiesel BS
 Laguna GT 2,0 dCi
 407,4  422,5  415,6
 Grande punto 1,3 JTD
 187,5  190,9  181,4



Kad pogledamo podatke, razlike nisu velike, i bitno su opipljivije kod snažnije lagune, što je logično jer se radi o postocima. Konkretno, radi se o od 8,2 KS i 15,1 Nm razlike između najsnažnijeg OMV-ovog dizela i najslabijeg Ininog. Kod punta razlike su bile još manje, a Inin eurodizel (kupljen na drugoj pumpi, a ne onoj na kojoj je natočeno gorivo za lagunu) po pitanju snage praktično je izjednačen s Tifonovim, dok motor razvija nešto veći okretni moment. Praktično, radi se o razlikama do maksimalno 4,5 posto po pitanju snage i još manjih 3,5 posto po pitanju okretnog momenta.


No, uzmemo li u obzir nekog voljnog potrošiti više tisuća kuna na čip-tuning svog motora, što u početnim (jeftinijim) varijantama donosi porast snage i okretnog momenta od desetak posto, onda dobiti pola tog iznosa samo točenjem druge vrste goriva, identične ili samo nekoliko lipa različite cijene, i nije tako mali dobitak. 


 




Odakle stiže nafta u OMV, Tifon i Inu

Na službeni upit odakle se nabavlja, odnosno u kojim rafinerijama proizvodi dizelsko gorivo koje smo mjerili, dobili smo sljedeće odgovore - sva goriva koja se mogu kupiti na Tifonovim pumpama potječu iz MOL-ovih rafinerija u Mađarskoj, Slovačkoj i Italiji, odgovorio nam je dipl. inž. Vlatko Skočilić. Andrea Kovačić iz OMV-a vrlo kratko je odgovorila da OMV naftne derivate nabavlja na mediteranskom tržištu, dok od Inine službe za odnose s javnošću nismo dobili odgovor.

 




























Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: fordfocustesttdcititanium kompkakt suv master test rabljeni ford c-max lexus gs tec vvw touran kia ceed vs fiat bravo cijene servisa peugeot toyotas mercedes prerade coachhandbag-allchocolare avensis td elektronski fiat idea cjenikczamjenskihndijelovalza fordewrc toyotaprius nisanprimera dunlop sport alfa romeo gtt mtm e coupe e gume yeti twing pritisak guma ford focus opel corsa d staklogtc opruge lancia skodaoctavia astra cabrio iceiford aktualni broj pritisak u gumama fiat stilo skoda tuning twing ibizatsi rabljeni megane ta klub alfistinzdfip veldsatis autormotorcsporttkatalog pritisak u gumama fiat stilo wjepatprgtcsjeys gubitak snage pritisak u gumama fiat punto alltrack matrix gumezasuv diskopkugla usporednistestizadnjiopogonri ford pritisak u gumama fiat punto