Autokreso
Autokreso
2010-01-05 , Autor: Bianca Leppert
Bookmark and Share

Pitate se zašto motori zvuče kao što zvuče? Iza zvuka motora sportskog automobila skriva se više od glasne buke, a kompozitor je dizajner zvuka




U koncertnoj dvorani vlada mrtvačka tišina. Odjekuje prvi zvuk. Glasan i upečatljiv kao da se pjevač želi najaviti nakon duge odsutnosti. Čuje se duboki urlik sličan lavljoj rici, pojačan pojačalom. Koncertna dvorana nosi broj 911. To je porsche 911.

Doktor Bernhard Pfäfflin svakodnevno prisustvuje tom koncertu. On je voditelj odjela za akustičku i vibracijsku tehniku u Porscheovom centru za razvoj u Weissachu. Sa svojom ekipom svakom pojedinačnom porscheu daje specifičan zvuk. Uz oblikovanje tonova, poput zvuka pri zatvaranju vrata ili zvukova pojedinačnih gumbića, dizajn zvuka motora zauzima počasno mjesto u okviru njegova rada.



- Sve što je vezano uz emocionalnost Porscheu je vrlo važno, a zvuk zajedno s dizajnom doprinosi emocionalnosti - objašnjava Pfäfflin.
Isto vrijedi i za talijanske sportske automobile marke Lamborghini.
- Kod automobila gdje motor i dizajn igraju toliko važnu ulogu ljudi odmah po zvuku moraju prepoznati da je riječ o lamborghiniju - kaže Maurizio Reggiani, voditelj odjela za tehnički razvoj.

Nije svaki zvuk isti, pa čak i ako su motori isti, nije riječ o jednojajčanim blizancima, nego samo o braći. Svaki auto ima svoje posebnosti.
- Naš nabrijani trolitreni motor s rednim cilindrima ugrađen je u BMW-e 135i i 335i. Ali, sustav ispuha i usisa se razlikuju - veli Robert Mirlach, voditelj odjela za akustiku motora u BMW-u.

Razlika je velika. Naposljetku, sustav ispuha i sustav usisa različiti su instrumenti u orkestru, a zajedno sa zvukovima mehanike motora kreiraju harmoniju.

Većina proizvođača automobila ili dizajnera sustava ispuha koristi računala. Nakon što inženjeri uklone sve zvukove na automobilu koji smetaju razmišljaju o tome koji bi zvuk najbolje odgovarao karakteru automobila.



- Porsche GT3 trebao bi drukčije zvučati od uglađene panamere - kaže Pfäfflin.
I BMW si je zadao jednake ciljeve. Dok V8 motor u modelima serije X snagu izražava dubokofrekvencijskim mrmljanjem, vozač bi u Z-modelima trebao V8 percipirati kao snažan motor željan visokog broja okretaja.

U Porscheu, kod kojeg se zvuk potpuno samostalno dizajnira, drugi korak je izračun svih dijelova pomoću specijalnog programa.

- Izračunavamo svaki volumen, zračni filtar, cijevi, ispušni lonac, svaki dio koji ulazi u sustav izmjene plina - otkriva nam Pfäfflin. - Od bezbroj varijacija njih četiri do pet ulaze u uži izbor. Dijelovi se konstruiraju kao prototipovi i ocjenjuju se u tonskom studiju. Dizajneri zvuka modificiraju dijelove sve dok ne nastane željena melodija. Ne slušamo samo kako nešto zvuči da bismo zaključili da je zvuk dobar, nego na računalu grafički prikazujemo kako ton i zvuk izgledaju te kako se zvukovi međusobno spajaju.

Na temelju tih grafika stručnjaci zatim ocjenjuju zvuk i odlučuju što se još mora podesiti. Cijeli postupak je vrlo sličan velikim pazlima. Kod bavarskih kolega dizajner zvuka Robert Mirlach na osnovi modela prethodnika odlučuje koje dijelove zvuka želi izbaciti, naglasiti, dodati ili mijenjati. Na kraju ulazi u automobil i testira zvuk.
- Ako u vožnji osjećam ubrzanje i doživljavam kontakt s cestom, želim intenzivnije doživjeti zvuk nego kad slušam sintetički proizvedeni zvuk u laboratoriju.

Dizajneri zvuka usko surađuju s konstruktorima motora. U Lamborghiniju ne postoji zasebni odjel za dizajn zvuka, inženjeri u odjelu za konstrukciju motora bave se i tom tematikom. U prvom koraku Talijani pomoću računala generiraju osnovni zvuk, koji proizlazi iz broja cilindara, redoslijeda paljenja i geometrijskog oblika motora. Nakon toga dorađuju detalje, a oni su mnogobrojni.



Kad vozač pritisne papučicu gasa, ne želi samo osjetiti ubrzanje, nego ga želi i čuti. Stoga Porsche, BMW i Lamborghini paze na to da kupac u unutrašnjosti vozila čuje zvuk motora i stoga obrađuju sustav usisa. Svaki proizvođač ima svoje metode, ali često vrijedi uzrečica da „svi putevi vode u Rim“. U BMW-u se uz usis na „bubrezima“ koristi drugi otvor koji se proteže u smjeru poklopca, na kojem se otvor zatvara. Tako se onemogućuje usis zraka, ali se proizvodi zvuk. Porsche je dizajnirao otvor u kućištu zračnog filtra koji bi trebao provoditi zvuk u unutrašnjosti vozila. Što je usis bliže vozaču, to je zvuk u unutrašnjosti bolji. U boxsteru je usis iza vozača.

Osnova za zvuk između ostalog je karakteristika motora. Razlika između četiri i čak dvanaest cilindara na motoru jednaka je razlici između cijukanja miša i rike medvjeda. Baveći se karakteristikama motora, stručnjaci za zvuk rade prema tzv. redovima motora, koji se razlikuju ovisno o broju cilindara. Kod motora sa šest cilindara svaki cilindar se pali nakon drugog okreta radilice. Znači da po svakom okretaju imamo tri postupka paljenja. Stoga je riječ o motoru trećeg reda. Kod motora s osam cilindara radi se o četvrtom redu.

- Kao inspiracija poslužilo je izgaranje, to su osnovni redovi - objašnjava dr. Pfäfflin. - Da bi motor zvučao kao Porscheov, u obzir uzimamo i međuredove. Oni nam služe za komponiranje i po njima se razlikujemo. U svojim motorima nemamo samo treći ili četvrti red, već i jedan i pol ili drugi red kod motora sa šest cilindara. U tome je posebnost porscheovog zvuka.

Dodatno na zvuk utječu pojedinosti za koje to nikad ne biste naslutili. U procesu dizajna inženjeri, na primjer, postavljaju nebrojena pitanja o površinskom isijavanju motora: kako dizajnirati cilindarske glave ili stijenke kućišta radilice? S rebrima - koliko rebara i koju količinu isijavanja dopuštaju? Ili: hoće li bregasto vratilo odbijati zvukove?

Treći je važan element, uz usisni sustav i zvukove motora, sustav ispuha. Na njemu se mogu mijenjati dužine, presjeci cijevi i volumen ispušnog lonca te tako mijenjati i zvukovi. Važna je i geometrija sustava ispuha.
- Kada imamo red cilindara s njih pet ili šest, ovisno o konstrukciji sustava ispuha, može se proizvesti potpuno drukčiji zvuk - objašnjava Maurizio Reggiani iz Lamborghinija.

Ispušni lonac također igra važnu ulogu, njegova unutarnja konstrukcija može se različito oblikovati.
- Konstruiramo nekoliko prototipova ispušnih lonaca te pomoću mikrofona uspoređujemo simulaciju sa stvarnim zvukom. Odnosno, prilagođavamo geometriju ispušnog lonca osnovnom zvuku dotičnog motora - dodaje Reggiani.



Kod BMW-ovih V8 motora unutarnja konstrukcija sustava ispuha razlikuje se u lijevom i desnom dijelu. Zbrajanjem tih asimetrija nastaje zvuk drukčiji od onog jednostavne simetrične konstrukcije. Ona je toliko upečatljiva da je Robert Mirlach prepoznaje naslijepo.
- Moja je vizija da zvuk BMW-a bude toliko jedinstven da gosti na terasi kafića uz cestu po zvuku mogu prepoznati da dolazi BMW. Kod motora sa šest rednih cilindara to mi uopće nije problem, a i naši V8 motori zahvaljujući asimetriji imaju jedinstven zvuk.

Umjetnici zvuka moraju voditi računa i o nekim ograničenjima, o diljem svijeta zakonski propisanim odredbama o buci. U Njemačkoj se ne smije prekoračiti zakonski određena granica od 74 decibela. Da bi se pridržavali propisa, neki proizvođači koriste prigušivače za ispušne cijevi, koji se tek pri visokom broju okretaja otvaraju. Mačka koja prede otvaranjem prigušivača pretvara se u bijesnog tigra.

Porscheu i BMW-u zakonsko ispitivanje nije razlog za ugradnju prigušivača. Radi se o sportskom zvuku u predjelu gornjih vrijednosti broja okretaja. U porscheima se prigušivači između ostalog otvaraju u sportskom modu, dok u BMW-u trenutak otvaranja prigušivača ovisi o broju okretaja i stupnju prijenosa za svaki automobil pojedinačno. Maurizio Reggiani iz Lamborghinija objašnjava funkciju tih prigušivača:
- Na području gdje važe zakonski propisi prigušivači mogu biti zatvoreni, a nakon što se iziđe iz tog područja mogu se otvoriti i proizvode drukčiji zvuk. Tako zadovoljavamo odredbe o buci, a kupcima istovremeno dajemo poseban osjećaj kad pritisnu papučicu gasa.

Mini cooper S, s druge strane, naprosto izaziva da se noga skine s papučice gasa. Nakon toga mrmlja hrapavim glasom iz ispušne cijevi. BMW to naziva „schubblubbern“ (brborenje). Gorivo se prije nego što se makne noga s papučice gasa ubrizgava dodatnu desetinku sekunde. No, ta karakteristika je povlastica najjačih inačica motora u Z4 i miniju cooperu S.
- Kad je jednom prilikom kolega koji se bavi drugom linijom modela silno htio zvuk „schubblubbern“ (brborenje) za svoju seriju motora, isprobao sam taj zvuk na sportskoj limuzini. Morao sam ustvrditi da ne odgovara karakteru vozila - otkriva Robert Mirlach.

U pravilu inženjeri odlučuju o tome koji zvuk odgovara, a koji ne, a ne glazbenici. U odjelu za akustiku i vibracijsku tehniku u Porscheu zaposleni su pretežito inženjeri automobilske tehnike, strojari ili fizičari. Neki od njih se u slobodno vrijeme bave glazbom.
- Za svaku liniju imamo glavnog dizajnera, koji se bavi dizajnom zvuka za sustav - kaže Bernhard Pfäfflin. - Za taj posao nužno je dugogodišnje iskustvo, jer inače se čovjek zaigra. Postoji, naime, mnogo ručica za podešavanje kojima se može utjecati na zvuk.

Zasad se taj posao obavlja ručicama za podešavanje, ali u bliskoj budućnost posao dizajnera zvuka mogao bi izgledati ponešto drukčije. Njegov zadatak bit će da podari lijepi zvuk elektroautomobilima.
- To je poseban izazov. Želimo postići zvuk kao kod motora s izgaranjem. Elektroautomobili ili hibridna vozila u električnom modu trebali bi imati karakterističan zvuk porschea, pa čak i ako taj koncert možda neće zvučati kao u koncertnoj dvorani 911 - kaže Pfäfflin.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar Prijava >


Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: izbornmetalikrboja wvrpolo aveo sedan cadillac coachshoulderbag-allblue lancia delta kiaceed v focus octavia cc ford mondeo tddi testuminismoristcooperrdiesel test rabljenog note koje ulje ide u motor audi a ugradnja plina u mazdu vozili doktor christianilouboutinlsuedevsqua suzuki samurai subaru justy xenon svjetla renault espace honda accord tourer honda auto hostese u hrvatskoj rapid superb ribarnica mali auti ugg corinth boots,buy ugg cori usporedba downsizing motora tritkraljaaoptimuma prednje toyota iq susuki s-cross cijene novi renault koleos lamborghini aventador matrix subaru trezia radnoemjesto turbo zeta gumeausporednidtest sandero stepway digitalni.okrvit chevrolet epica opruge lancia kappa kalendar ugradnja dizel motora za merce usporedba: mercedes cla vs e smart cdi gume ljetne mitsubishi spase renault twizy preradeahrvatskirkraljevisprer tiffany open wave engagement r peugeotrexpert